آخرین اخبار سینما در روزی که گذشت
بازگشایی سینماها در سال جدید هرچند از لحاظ فروش و گیشه با نتیجه خوبی روبرو نبوده اما باز هم چراغ روشنی برای هنرمندان این عرصه است.
در بازار مجازی جشنواره جهانی فیلم فجر چه خواهد گذشت؟
مدیر بازار فیلم و مدیر ارتباطات سیوهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور در لایو اینستاگرام درباره برگزاری نخستین بازار فیلم مجازی در ایران توضیحاتی را ارائه کردند.
نشست نخستین بازار فیلم مجازی در ایران با حضور کامیار محسنین مدیر ارتباطات بینالملل و فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم بعد از ظهر امروز ۱ اردیبهشت در صفحه اینستاگرام جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد.
محسنین در ابتدای این نشست ضمن تشریح شرایط برگزاری بازار فیلم در این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: در این یک سال تحقیقاتی میکردیم که ببینیم به چه شکل میتوانیم بازار را برگزار کنیم به این نتیجه رسیدیم که از راهی استفاده کنیم که جشنواره کن و تورنتو استفاده کرده بودند. ما گرایشی داریم تا در وهله اول روی بازاریابی فیلمهای ایرانی تمرکز کنیم.
فاطمه جواهرساز مدیر بازار فیلم جشنواره در ادامه این گفتگو درباره آخرین وضعیت برگزاری بازار فیلم جشنواره جهانی فجر توضیح داد: ما در مکاتباتی که با صاحبان آثار داشتیم، تاکنون پاسخهای مثبت زیادی گرفتهایم تا به صورت مجازی در خدمت آنها باشیم.
آخرین وضعیت بازار فیلم جشنواره جهانی فیلم فجر
محسنین در توضیح کیفیت برگزاری مجازی بازار فیلم جشنواره جهانی فجر با استفاده از پلتفرم جهانی «سیناندو» (Cinando) بیان کرد: قرار است از بخش ویدیو لایبرری هم استفاده کنیم و قراردادی بسته شده و این امکان را داریم که ۶۰ پکیج از فیلمهای ایرانی به مدت ۱۱۰ دقیقه داشته باشیم. پلتفرمی که با آن قرارداد بستهایم به قدری امن است که کسی نمیتواند از آن دانلود غیرقانونی کند.
محسنین تاکید کرد: این پلتفرم با جشنواره کن هم همکاری داشته است. در این پلتفرم ۶۰ بسته سینمای ایران بارگذاری میشود، ضمن اینکه در فضای مجازی بازار میتوانیم پذیرای ۴۰۰ مهمان خارجی باشیم که خریداران فیلم، دبیران و برنامهریزان جشنواره، منتقدان و چهرههای شاخص هم در بین آنها خواهند بود.
او ادامه داد: جشنواره فجر این امکان را میدهد که صاحبان فیلم، خودشان آثار را بارگذاری کنند. وقتی کسی وارد پلتفرم «سیناندو» میشود یا در زمره مهمانان مهم قرار میگیرد به محتوا دسترسی پیدا میکند، اما مهمانان و خریداران دسترسی مستقیم به آثار نخواهند داشت. باید به صاحبان آثار درخواست بدهند تا به آنها اجازه دسترسی داده شود. این پلتفرم یک ماه اشتراک رایگان خواهد داد تا استفاده کنندگان با شرکتهای بینالمللی در تماس باشند. لینک ۶ ماهه آثار منتخب در بخش بازار هم در اختیار صاحبان آثار قرار میگیرد.
محسنین در بخش دیگر این برنامه گفت: فیلمهای حاضر در جشنواره مطابق روال هر ساله از بین فیلمهایی انتخاب میشوند که برای نمایش در بازار برگزیده شوند. ملاقاتهایی در چارچوب آنلاین با صاحبان آثار، خریداران و… نیز ترتیب داده میشود.
شیوه تعامل خریداران و فروشندگان
جواهرساز درباره برنامههایی که در بازار فیلم در دست پیگیری است، گفت: درباره ملاقاتهایی که الان مرسوم شده باید بگویم خریداران میتوانند درخواست بدهند و مستقیما با شرکتهای پخش ایرانی در ارتباط باشند و برای مذاکرات بعدی با هم در تعامل باشند. جشنواره جهانی فیلم فجر از بالاترین استانداردهای بینالمللی استفاده میکند در اصل همان امکانی که فستیوالهای بینالمللی استفاده میکنند و این اتفاق بزرگی است. من این اطمینان خاطر را میدهم که افراد بتوانند از این بازار مجازی استفاده کنند و با اطمینان خاطر این بازار را دنبال کنند.
محسنین هم بیان کرد: برای برگزاری میتینگ هم با پلتفرمی به توافق رسیدیم که با مشکلات وصل شدن مواجه نباشیم و دو طرف بتوانند به راحتی با هم ارتباط برقرار کنند. بسیاری از فیلمها هستند که راه حضور و نمایش در مجامع بینالمللی به پخشکنندگان جهانی را از همین بازار جشنواره جهانی فیلم فجر آغاز کردهاند. البته ما حق نداریم اطلاعات را فاش کنیم، چون مفاد قرارداد محرمانه است. هیچ بازاری نمیتواند دقیقا اعلام کند چه اتفاقاتی در آن رخ داده است.
او در مورد وضعیت سینما در شرایط کرونا گفت: روال سینمای ایران توقف پیدا نکرده است و حتی در سال کرونایی چیزی حدود ۱۱۰ عنوان فیلم تولید و درخواست حضور در جشنواره ملی فیلم فجر را داده بودند.
او ادامه داد: وضعیت اکران در همه جای دنیا نابسامان است، اما یکی از راههای درآمدزایی در تمام دنیا حضور در مجامع بینالمللی و کسب حق پخش از این حضورهاست. سینمای ایران هم نمیتوانست از این قاعده مستثنی باشد در نهایت فوریت و ضرورت احساس میشد که راهکاری برای تداوم بازار بینالمللی فراهم شود به همین جهت فکر میکنم امسال یکی از موضوعاتی که میتوانیم درباره آن بحث کنیم این است که برای خیلیها مسافرت به ایران و دور بودن از محل کاری سخت بود. برخی از نمایندگان جشنوارههای بزرگ بینالمللی ممکن بود در برخی دورهها نتوانند حضور پیدا کنند، اما امسال میبینم که نمایندگان بسیاری از جشنوارههای مهم برای حضور ابراز تمایل کردهاند.
یک تازه در سینمای ایران
نشست لایو اینستاگرام برگزاری نخستین بازار فیلم مجازی در ایران با صحبتهای فاطمه جواهرساز ادامه پیدا کرد. او در مورد شیوه حضور خریداران خارجی در بازار فیلم گفت: درباره خریداران باید بگویم با توجه به گستردگی کشورها، سعی کردیم از تمام کشورها خریداران خوبی را پیدا کنیم و با آنها مکاتبه کنیم و خوشبختانه تا الان بازخوردهای خوبی گرفتهایم حتی برخی اصرار به برگزاری بازار به صورت فیزیکی داشتند، اما گفتیم میتوانند به صورت آنلاین حضور داشته باشند.
این نشست با صحبتهای محسنین پایان یافت: امیدواریم این بازار مجازی پایهگذار ارتباطات جدیدی برای صاحبان آثار ایران در مجامع بینالمللی باشد.
بررسی علت اظهارنظرهای رادیکال هنرمندان در مستند «تروکاژ»
راز اظهارنظرهای رادیکالِ سیاسی هنرمندان ایرانی در سال های اخیر چیست؟! مستند «تروکاژ» پاسخ میدهد.
بررسی علت اظهارنظرهای رادیکال هنرمندان در مستند «تروکاژ»
به گزارش خبرگزاری فارس، مستند «تروکاژ» به کارگردانی محمد هادی نعمتی از امروز وارد «اکران مردمی آنلاینـ جشنواره عمار میشود. این مستند که برنده جایزهِ فانوسِ یازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار در بخش جنگ نرم و جبهه فرهنگی است به مسئله فراگیرِ سلبریتی و پیامد های آن، پرداخته است.
نعمتی تلاش کرده در قالب یک مستند آرشیوی کوتاه با مقایسه کنشها و واکنشهایِ سلبریتیها و ستارگان در ایران و آمریکا، زمینههای تمایل سلبریتیهای ایرانی به موضعگیریهای خاص سیاسی را جستجو کند. لذا در ابتدا به هالیوود و سازوکارهای نظارتش بر هنرمندانی که در دامن خودش تربیت یافته اند، میپردازد. سپس با بررسی فرآیندهایِ سینمای ایران در نسبت با ستارگانش، تلاش کرده تا به این سوال پاسخ دهد که «راز اظهارنظرهای رادیکالِ سیاسی هنرمندان ایرانی در سالهای اخیر چیست؟!»
تروکاژ از اولین آثاری است که با مضمون «فرهنگ شهری»، آثار و پیامدهایش ساخته شده است. فرهنگی که این روزها پیوند سهمگینی با زندگی روزمره مردم خورده است.
علاقهمندان برای ثبت درخواست اکران مستند «تروکاژ» میتوانند به سایت عماریار به نشانی Ammaryar.ir مراجعه کنند.
لوگوی «زخم کاری» رونمایی شد/ معرفی عوامل
لوگوی سریال «زخم کاری» ساخته محمدحسین مهدویان رونمایی شد.
سریال «زخم کاری» به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه کنندگی محمدرضا تختکشیان برای پخش از فیلیمو در حال تولید است.
بر همین اساس لوگوی این سریال که یک "نوآر ملتهب" است با طراحی مازیار علیاری منتشر شد.
جواد عزتی، رعنا آزادیور، هانیه توسلی، سعید چنگیزیان، الهه حصاری، عباس جمشیدیفر، مهدی زمینپرداز، امیرحسین هاشمی، (با حضور ) کاظم هژیر آزاد، منو چهر علیپور، مهلقا باقری، مائده طهماسبی (با هنر مندی ) سیاوش طهمورث، (با معرفی) مرتضا امینیتبار و سارا حاتمی بازیگران «زخم کاری» هستند.
در خلاصه داستان این سریال آمده است: «من عاشق زمستونای اینجام. قشنگ نیست؟
- قشنگه ولی سختی داره. پنج هزار کیلومتر پرواز میکنن فقط برای این که زنده بمونن. اولش خیلی ترسناکه، ولی تهش خونهشونو پیدا میکنن.
- اگه به تهش برسن.
- بلد باشن میرسن.»
عوامل این سریال عبارتند از: نویسنده و کارگردان: محمدحسین مهدویان، تهیه کننده: محمدرضا تخت کشیان، مجری طرح: کامران حجازی، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: سجاد پهلوان زاده، آهنگساز: حبیب خزایی فر، طراح گریم: شهرام خلج، طراح صحنه: بهزاد جعفری طادی، طراح لباس: آرتا ماهان، طراحی و ترکیب صدا : مهرشاد ملکوتی، مدیر صدابرداری: هادی ساعدمحکم، جانشین مدیر تولید: پیمان حجازی، فیلمبردار: محمد فکوری نیا ،انتخاب بازیگر :کیومرث مرادی بازیگردان: میلاد اکبر نژاد، برنامه ریز: بهمن حسینی، دستیار اول کارگردان: حسین دیردار،، مدیر تدارکات: فرامرز رضایی، جلوههای بصری: امین پهلوان زاده، جلوه های ویژه میدانی: آرش آقابیک ،منشی صحنه: پوریا کاظمی فرد، عکاس: امیر جدیدی.