در پرونده باغات در شورای شهر پنجم افراط کاری شده است
محمد علیخانی گفت: اگر ما به آن زمینی که امروز درختی ندارد باغ بگوییم آن زمین تبدیل به باغ نمیشود. مواردی از این زمینها را داریم که نه تنها گودبرداری کرده اند بلکه ستونها را هم زده اند. ما نمیتوانیم یک باره به چنین زمینی باغ بگوییم. ممکن است ساختمانی در گذشته باغ بوده باشد. اما آیا این توجیه پذیر است که ما بخواهیم در این قسمتی که در محیط پیرامونی اش ساختمانهای بلندمرتبه ساخته شده باغ ایجاد کنیم؟
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص تمهیدات انجام گرفته از سوی مدیریت شهری برای مقابله با معضل آلودگی هوا در تهران به میزان گفت: یکی از مواردی که در مساله آلودگی هوا با وظایف مدیریت شهری مرتبط است به بحث شهرسازی مربوط میشود. در پیشبرد پروژههای شهرسازی نباید مثلا در یک معبر کوچک مجوز ساخت برج یا مرکز تجاری بزرگ داده شود که آن محیط را دچار مشکل کند و ترافیک ایجاد شود. چون وقتی ترافیک ایجاد شود سوخت بیشتری مصرف میشود و خود این سوخت بیشتر باعث آلودگی هوا میشود؛ بنابراین وجود ساخت و سازهای نا به جا بر روند افزایش آلودگی هوا تاثیرگذار خواهد بود.
وی با بیان اینکه در این بخشها مدیریت شهری ایستادگی کرده افزود: ما شهرداری را ملزم کردیم برای دادن مجوز ساخت ساختمانهای بلند مرتبه و مجتمعهای تجاری حتما مطالعات ترافیکی را انجام بدهند تا اگر دیده شد ساخت این نوع ساختمانها باعث ترافیک میشود آن مجوزها داده نشود. در این موارد باید راهکارهایی که از ترافیک جلوگیری میکند مورد استفاده قرار بگیرد. از جمله نوع طراحی پارکینکها و دسترسیها باید به گونهای باشد که باعث ترافیک نشود. این جزو مصوبات شورای شهر بوده که شهرداری ملزم به انجام مطالعات ترافیکی شده است. در بخش باغات، اما افراطی که وجود دارد به گونهای است که خود من به آن معترض هستم. فردی که صاحب زمینی است که پنجاه سال پیش در آن زمین درخت وجود داشته و عوارض را در دوره قبل پرداخت کرده و گودبرداری کرده الان پرونده زمین آن شخص را به شورا آورده اند و میگویند این باغ است؛ بنابراین آن فرد دیگر نمیتواند در آن زمین ساخت و ساز کند. یعنی با این کار حقوق مکتسبه این فرد را از بین میبرند که من با این رویه مخالفم.
علیخانی ادامه داد: صحبتی که من دارم این است که اگر ما به آن زمینی که امروز درختی ندارد باغ بگوییم آن زمین تبدیل به باغ نمیشود. مواردی از این زمینها را داریم که نه تنها گودبرداری کرده اند بلکه ستونها را هم زده اند. ما نمیتوانیم یک باره به چنین زمینی باغ بگوییم. ممکن است ساختمانی در گذشته باغ بوده باشد. اما آیا این توجیه پذیر است که ما بخواهیم در این قسمتی که در محیط پیرامونی اش ساختمانهای بلندمرتبه ساخته شده باغ ایجاد کنیم؟ در این صورت مساله نگهداری و آبیاری درختان این باغ چگونه انجام خواهد شد؟ یک زمانی وجود باغها منبع درآمدی برای مردم بود که مثلا در آن کشت و کار داشتند و از محل آن ارتزاق میکردند. امروز در یک زمین سیصد متری چه نوع کشتی میتوان انجام داد؟ آیا اصلا این امکان فراهم میشود که صاحب این باغ بتواند آبیاری و کوددهی باغش را در چنین محیطی ساماندهی کند؟ بنابراین از این جهت در شورای شهر پنجم افراط کاری شده است. من این اقدامی که همکاران ما درباره باغات میکنند را قبول ندارم. چون سخت گیریهای بیش از اندازهای در حال اتفاق افتادن است. من تصور میکنم این حد از سخت گیریها لازم نیست. البته بیشترین همیت و جدیت ما مربوط به بخش فضای سبز است. در همین دوره ما بوستانهای زیادی به تهران اضافه کرده ایم. البته این را اشاره کنم که خوشبختانه درمورد فضای سبز از قبل هم رسیدگیهای خوبی شده بود. الان هم آن روش ادامه دارد و در این دوره ما به فضای سبز شهری اضافه کردیم.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در مورد مساله معاینه فنی خودروها ما مراکز زیادی را افتتاح کردیم و مراکز را ارتقا دادیم. در حال حاضر در بسیاری از مراکز معاینه فنی برتر در حال انجام شدن است. یا حتی معاینه فنی سیار را اضافه کرده ایم. در اجرای قوانین مربوط به معاینه فنی بر اساس هماهنگیهایی که با پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گرفت امروز این فرایند به صورت مکانیزه درآمده است. امروز اگر خودرویی معاینه فنی را انجام نداده باشد از طریق کنترل دوربینها مشخص خواهد شد و به صاحب خودرو برای انجام معاینه فنی هشدار داده خواهد شد که اعمال جریمه صورت میگیرد. این اتفاقات در زمینه قانونمندی و کنترل مکانیزه اتفاقات مطلوبی است. در بخش ترافیک و تجهیز دوربینهای سطح شهر تهران برای کنترل ترافیک و تسهیل عبور و مرور دوربینهای زیادی اضافه شد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران بیان داشت: در بخش حمل و نقل عمومی هم با اینکه در دولتهای گذشته هر دوره بین دو تا سه هزار اتوبوس را دولت خریداری و به ناوگان حمل و نقل شهری داده شد، اما تنها دورهای که دولت هیچ اتوبوسی برای شهرداری تهران خریداری نکرده دولت کنونی است. ولی خود ما دست به کار شدیم و برای خرید اتوبوس اعتبار گذاشتیم و شهرداری تهران با ایرانخودرو دیزل قرارداد بست و دویست و پنجاه اتوبوس و مینی بوس خریداری کرد. یک قرارداد جدید برای خرید دویست و پنجاه دستگاه اتوبوس دیگر را هم باز شهرداری با ایرانخودرو دیزل منعقد کرده است.
بیشتر بخوانید:
وی در پاسخ به اینکه آیا دولت الزامی برای دادن اتوبوس جدید به شهرداری ندارد گفت: دولت مصوبهای در این باره دارد. طبق چیزی که خود آقای رئیس جمهور اعلام کرد در همین مصوبه اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شده که با تهاتر نفت پنج هزار اتوبوس برای شهر تهران خریداری شود. این غیر از مصوبههای قبلی دولت برای خرید اتوبوس است. اگر امروز از وزارت نفت درباره فرجام آن مصوبه بپرسیم به ما میخندند که ما الان پولی برای اجرای چنین مصوبهای نداریم. اگر بخواهند این مصوبه اجرا شود باید از وزارت نفت یا سازمان مدیریت و برنامه ریزی بخواهند که اعتبارات لازم را به شهرداری بدهد تا تعدادی اتوبوس آن هم نه پنج هزار دستگاه بلکه پانصد عدد اتوبوس خریداری و به شهرداری داده شود. اگر واقعا دنبال اجرای چنین مصوباتی باشند باید این کار را بکنند. اما واقعیت این است که مصوباتی را به تصویب میرسانند که ما وقتی بررسی میکنیم میبینیم چنین چیزی قابل اجرا شدن نیست و در عمل هم اجرا نمیشود.
علیخانی تصریح کرد: ما نمیتوانیم به امید دولت بمانیم و باید خودمان دست به کار میشدیم، چون مردم هم انتظارات خودشان را از ما دارند. درحال حاضر در زمینه اتوبوسهای برقی با ایرانخودرو یک تفاهم نامهای را امضا کرده ایم. اما از آنجایی که واردات اتوبوس ممنوع است شورای شهر که نمیتواند به دولت تکلیف کند که باید اتوبوس وارد کنند. الان در کل واردات خودرو به کشور ممنوع شده است. یکی از اشکالات قوانین ما این است که وقتی چیزی را ممنوع میکنیم هیچ استثنایی را هم لحاظ نمیکنیم و به این مساله توجه نمیشود که وجود اتوبوس برای حمل و نقل شهری ضروری است. اتوبوس برای خدمت رسانی به مردم است و خریداری اش با هدف سودجویی نیست.
وی افزود: دست کم وقتی واردات اتوبوس ممنوع شد باید برای اتوبوسهای برقی این استثنا در نظر گرفته میشد تا به کاهش آلودگی هوا کمک شود. البته حتی اگر این واردات ممنوع هم نباشد شهرداری نمیتواند در واردات خودرو و اتوبوس وارد شود. چون وزارت صمت مسوول این کار است. آنها اجازه نمیدهند نهادی غیر از خودشان خودرو وارد کند. ما اگر هم بخواهیم اقدام کنیم باید از وزارت صمت مجوز بگیریم. اما آنها این مجوز را نمیدهند و میگویند باید با تولیدکنندگان داخلی خودرو قرارداد منعقد بکنید. این هم که چرا ما فقط دویست و پنجاه اتوبوس از ایرانخودرو خریداری کرده ایم به این دلیل بوده که آنها تولیدی بیشتر از این نداشته اند. در واقع ایرانخودرو اصلا اتوبوس نمیساخت و به تازگی و با همین قراردادی که شهرداری تهران با آنها بست خط تولید را راه اندازی کردند. البته برای بستن قرارداد با ایرانخودرو میان شهرداری شهرهای مختلف هم رقابت بود که کدام یک سریعتر این قرارداد را ببندند تا آن اتوبوسها را مال خود کنند.
علیخانی ادامه داد: در هرحال شهرداری تهران برای بستن این قرارداد موفق شد و قرارداد بعدی هم منعقد شده و باز یک قرارداد برای خرید پانصد دستگاه اتوبوس داریم. برای تامین هشتاد اتوبوس برقی هم مزایده برگزار شده، اما در این زمینه فقط یک شرکت خاص در کشور ما میتواند اقدام کند که آن هم نیازمند مجوز است و باید ترک تشریفات صورت بگیرد. درحال حاضر مراحل قانونی این کار در حال انجام است که در آینده هشتاد دستگاه اتوبوس برقی به حمل و نقل عمومی تهران اضافه شود که این اتفاق مطلوبی خواهد بود. البته در تفاهم نامهای که شهرداری با ایرانخودرو دیزل داشته هم تولید اتوبوس برقی پیش بینی شده و مقدمات تولید اتوبوس برقی در آنجا هم در حال آماده شدن است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *