دست پر دیپلماتهای ایرانی در مذاکرات وین/ آغاز غنیسازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه آغاز غنیسازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی بود، گفت: در ماده یک این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شده برای تامین نیازهای کشور در صورت لزوم بیش از ۲۰ درصد غنی سازی کند
خبرگزاری میزان -
وی با تاکید بر اینکه اقدام خرابکارانه در مورد سایتهای هستهای فعال خلاف قوانین بینالمللی است چراکه میتواند با نشر رادیواکتیو به مردم آسیب بزند، افزود: از این جهت موضوع خرابکاری، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی میشود و اتفاق خطرناکی است که بر همین اساس ایران به آن واکنش شدیدی نشان میدهد.
وی با اشاره به نوع واکنش کشورهای اروپایی درباره حادثه خرابکاری در سایت نطنز، ادامه داد: در این شرایط کشورهای اروپایی از غنیسازی ۶۰ درصد ابراز نگرانی کردند، سوال اصلی این است که چرا از حادثه ابراز نگرانی نمیکنید؟ طرف آمریکایی نیز سعی میکند خود را از این حادثه کنار بکشد چراکه نمیخواهد در گفتگوهای پیشرو موقعیت خود را تنزل دهد.
وی با اشاره به اینکه دشمنان میخواهند یکی از ابزارهای توانمندی یعنی توانمندی هستهای ما را به چالش بکشند، تاکید کرد: در این شرایط کشور تصمیم میگیرد توانمندیهای خود را در موضوعات مختلف بروز دهد که یکی از آنها فعال سازی غنیسازی ۶۰ درصد است. براساس آخرین اطلاعاتی که از سازمان انرژی اتمی گرفته ام به زودی به توانمندی سابق و حتی فراتر از آن بر میگردیم و بر این اساس سانتریفیوژهای که از نسل یک بودند با سانتریفوژهایی مشابه با توانمندی ۵۰ درصد بیشتر نصب میشوند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشرفت و حرکت به سمت غنیسازی ۶۰ درصد برای تولید رادیودارو یکی از ظرفیتهای کشور است که نشان میدهد ما در موضع ضعف نیستیم و ابزارهای کشور در موضوع هستهای زیاد است.
وی با بیان اینکه دانش هستهای کشور در حوزههای مختلفی توسعه پیدا کرده و با یک عملیات دچار چالش نمیشود، افزود: این پیام برای طرف آمریکایی صادر شد که چه مستقیم در این خرابکاری دست داشته باشد، چه برای این اقدام به رژیم صهیونسیتی چراغ سبز نشان داده باشد، جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار نمیگیرد.
عمویی با بیان اینکه دیپلماتهای ایرانی با دست برتر و با آغاز غنیسازی ۶۰ درصد در وین وارد گفتوگو میشوند، تصریح کرد: کسی فکر نکند که میتواند ایران را با دست خالی پشت میز مذاکره ببیند و این یک مسئلهای است که از جهت راهبردی با دقت انجام میشود.
وی با بیان اینکه برای موضوع غنی سازی ۶٠ درصد ظرفیت قانونی وجود داشت، گفت: آغاز غنیسازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی بوده که در ماده یک این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شده بود برای تامین نیازهای کشور در صورت لزوم بیش از ۲۰ درصد غنی سازی کند، لذا امروز که ما برای تولید مولیبدن (مادهای که به تولید رادیوداروها کمک میکند) به غنیسازی ۶۰ درصد نیاز داریم، این اقدام را صورت دادیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضافه کرد: اکنون جهت پیشرفت هستهای گام بلندی بر میداریم و توانمندی و دست برتر کشور را نشان میدهیم.
وی با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر کشدار و فرمایشی نشدن مذاکرات هستهای، گفت: در کشدار شدن مذاکرات دو آفت وجود دارد؛ آفت اول شرطی شدن اقتصاد است که بعد از تکانههای مختلف سیاسی و تحریمهایی که به ایران وارد شد، دیگر قابل تحمل نیست، هر چند اکنون زمان به نفع جمهوری اسلامی است، چرا که به صورت روشن، راههای جدیدی برای فروش نفت پیدا شده است.
عمویی همچنین بیان کرد: اگرچه برخی شرکتهای اقتصادی داخلی فعال شده و تولید دارند و دیگر در برخی موارد نیازمند واردات نیسیتم، اما طرح مجدد امکان رفع تحریمها این دغدغه را برای تولیدکننده ایجاد میکند که میتواند واردات داشته باشد و چنین مسئلهای برای بازار اقتصادی کشور نگرانی به دنبال دارد، لذا از این جهت فرسایشی شدن مذاکرات یک آفت است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات هستهای روشن است چرا که خواسته ایران لغو تمامی تحریمها است، بیان کرد: از این جهت کشدار کردن موضوع به معنای بودن اهداف دیگری در پشت پرده است و میتواند ذهن جامعه را درگیر کند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر شعار بایدن و تیمش مبنی بر اینکه پذیرفتهاند فشار حداکثری شکست خورده، اعتقاد واقعی آنها باشد، راهکار آن نیز بسیار ساده است، چرا که تحریمها باید به صورت کامل حذف شود و ایران راستی آزمایی کند.
وی با بیان اینکه طولانی کردن مذاکرات علاوه بر شرطی کردن اقتصاد، افکار عمومی را بیش از اندازه درگیر موضوعی میکند که برای آن راهکارهای دیگری وجود دارد، گفت: افزایش فروش نفت ایران، مدیریت واردات و رویکردهای جدیدی مانند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نشان دهنده آن است که ایران راهکارهایی برای حل مسائل خود دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه به نظر میرسد طرف مقابل میخواهد با شل و سفت کردن مسئله حذف تحریم ها، جامعه و اقتصاد ایران را شرطی کنند، اما ما در شرایط فعلی نه تنها اعتمادی به طرف مقابل نداریم، بلکه یک دیوار بلند بی اعتمادی نیز کشیده شده است، از این جهت حضرت آقا معتقدند مذاکرات نباید فرسایشی شود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوعاتی مانند برنامههای هستهای کشور را جزئی از منافع ملی دانست و گفت: این منافع نباید درگیر مسائل جناحی و خطی شوند، هر چند اکنون مسئولان کشور نیز صدای واحدی دارند، اما اگر طرف مقابل زمان را از دست بدهد، نمیتواند تاثیرگذار باشد و ما وارد مسائل داخلی خودمان خواهیم شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص برداشتهای مختلفی که از راستی آزمایی میشود، توضیح داد: ابتدا باید فلسفه راستی آزمایی روشن شود. اقدامات ایران در ذیل برجام که یک نهاد راستی آزمایی کننده دارد و آن هم آژانس بین المللی انرژی اتمی است که بر این اساس گزارش میدهد آیا ایران به تعهدات خود عمل کرده یا خیر؟ اما در برجام نهادی برای راستی آزمایی تعهدات طرف مقابل ایران وجود ندارد! بنابراین ایران خودش این کار را انجام میدهد، درواقع ما باید به این قطعیت برسیم که تحریمها به طور کامل لغو شده است یا خیر.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر امروز قرار است با شرایط جدید به برجام بازگردیم، باید تحریمها به صورت واقعی برداشته شوند، البته از نگاه ایران، مسئله اصلی راستی آزمایی است. این سوال مطرح است که تحریمها چگونه برداشته میشود؟ باید گفت؛ فروش نفت، دسترسی به منابع فروش نفت خودمان در کشورهای دیگر، طراحی تراکنشهای بانکی با تمامی بانکها و... به معنای لغو تحریمها است و البته کسی برای خرید از ایران احساس محدودیت نکند و بانکها از همکاری با ایران نترسند، نه آنکه در مسیر کار با موانع بسیار روبرو شویم.
وی با بیان اینکه ۴ موضوع در دستور کار مذاکرات وین است، افزود: این مواضع عبارتند از راستی آزمایی، لغو کامل تحریم ها، اقدامات ایران و توالی اقدامات.
راستی آزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه طول میکشد
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مطابق نظرات اخذ شده از کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، راستیآزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه به طول میانجامد، اظهار کرد: تحریمها علاوه بر مبنای حقوقی، جنبه روانی نیز دارند، چراکه بسیاری از کشورها ترسیدهاند که اگر با ایران کار کنند، دچار خسارت خواهند شد لذا این مسئله در یک بازه زمانی برطرف میشود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، مجلس میتواند بر موضوعات نظارت کند.
- «ابوالفضل عمویی» در گفتوگوی ویژه خبری درباره خرابکاری در سایت هستهای شهید احمدی روشن نطنز، گفت: طبق نشانهها و قرائن موجود رژیم صهیونیستی در این ماجرا دست دارد، شاید هدفگذاری اولیه این بود که برنامه هستهای ایران دچار چالش جدی شود لذا فکر میکنم یکی از پیامهای این خرابکاری این است که بگویند؛ اگر حاضر نیستید چیزی را که میخواهیم در مذاکرات در اختیار ما قرار دهید با خرابکاری آن را میگیریم و به همین دلیل ما واکنش غنیسازی ۶٠ درصدی را نشان دادیم تا بدانند دست جمهوری اسلامی ایران خالی نیست.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تصمیم غنیسازی ۶۰ درصد برای رسیدن به رادیوداروها یک هدف صلح آمیز است، اما یک پیام مشخص دارد و آن پیام این است که دست جمهوری اسلامی خالی نیست، افزود: در هیچ مقطعی ایران با دست خالی حاضر به مذاکره نیست و از موضع ضعف وارد مذاکرات نمیشود، بلکه دستاوردها و رویکردهایی که در چند ماه اخیر در بحث هستهای و بینالمللی داشتیم، فرصتهای جدیدی برای کشور هستند تا بتوانیم از موضع قدرت با طرف مقابل مواجه شویم.
وی درباره نقش آمریکاییها در حادثه نطنز، توضیح داد: نطنز یکی از ابزارهای قدرت کشور در موضوع غنیسازی است و اتفاقی که در نطنز رخ داده مربوط به قسمت تولید برق و قسمتی است که برق را به قسمت غنیسازی منتقل میکند لذا در قسمت غنیسازی حادثهای رخ نداده، بلکه به دلیل قطع برق، بخشی از سانتریفیوژهای فعال، خاموش شده. هرچند در همان مقطع نیز حتی لحظهای غنیسازی متوقف نشده است.
عمویی با بیان اینکه خاموش شدن برق میتواند به بخشی از دستگاهها آسیب بزند، ادامه داد: زمان نیاز داریم تا حادثه را ارزیابی کنیم و در حال حاضر کارشناسان تک تک دستگاهها را چک میکنند.
در هیچ مقطعی ایران از موضع ضعف وارد مذاکرات نمیشود
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه تصمیم غنیسازی ۶۰ درصد برای رسیدن به رادیوداروها یک هدف صلح آمیز است، اما یک پیام مشخص دارد و آن پیام این است که دست جمهوری اسلامی خالی نیست، افزود: در هیچ مقطعی ایران با دست خالی حاضر به مذاکره نیست و از موضع ضعف وارد مذاکرات نمیشود، بلکه دستاوردها و رویکردهایی که در چند ماه اخیر در بحث هستهای و بینالمللی داشتیم، فرصتهای جدیدی برای کشور هستند تا بتوانیم از موضع قدرت با طرف مقابل مواجه شویم.
وی درباره نقش آمریکاییها در حادثه نطنز، توضیح داد: نطنز یکی از ابزارهای قدرت کشور در موضوع غنیسازی است و اتفاقی که در نطنز رخ داده مربوط به قسمت تولید برق و قسمتی است که برق را به قسمت غنیسازی منتقل میکند لذا در قسمت غنیسازی حادثهای رخ نداده، بلکه به دلیل قطع برق، بخشی از سانتریفیوژهای فعال، خاموش شده. هرچند در همان مقطع نیز حتی لحظهای غنیسازی متوقف نشده است.
عمویی با بیان اینکه خاموش شدن برق میتواند به بخشی از دستگاهها آسیب بزند، ادامه داد: زمان نیاز داریم تا حادثه را ارزیابی کنیم و در حال حاضر کارشناسان تک تک دستگاهها را چک میکنند.
خرابکاری، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی میشود و اتفاق خطرناکی است که بر همین اساس ایران به آن واکنش شدیدی نشان میدهد
وی با تاکید بر اینکه اقدام خرابکارانه در مورد سایتهای هستهای فعال خلاف قوانین بینالمللی است چراکه میتواند با نشر رادیواکتیو به مردم آسیب بزند، افزود: از این جهت موضوع خرابکاری، جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت تلقی میشود و اتفاق خطرناکی است که بر همین اساس ایران به آن واکنش شدیدی نشان میدهد.
وی با اشاره به نوع واکنش کشورهای اروپایی درباره حادثه خرابکاری در سایت نطنز، ادامه داد: در این شرایط کشورهای اروپایی از غنیسازی ۶۰ درصد ابراز نگرانی کردند، سوال اصلی این است که چرا از حادثه ابراز نگرانی نمیکنید؟ طرف آمریکایی نیز سعی میکند خود را از این حادثه کنار بکشد چراکه نمیخواهد در گفتگوهای پیشرو موقعیت خود را تنزل دهد.
وی با اشاره به اینکه دشمنان میخواهند یکی از ابزارهای توانمندی یعنی توانمندی هستهای ما را به چالش بکشند، تاکید کرد: در این شرایط کشور تصمیم میگیرد توانمندیهای خود را در موضوعات مختلف بروز دهد که یکی از آنها فعال سازی غنیسازی ۶۰ درصد است. براساس آخرین اطلاعاتی که از سازمان انرژی اتمی گرفته ام به زودی به توانمندی سابق و حتی فراتر از آن بر میگردیم و بر این اساس سانتریفیوژهای که از نسل یک بودند با سانتریفوژهایی مشابه با توانمندی ۵۰ درصد بیشتر نصب میشوند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: پیشرفت و حرکت به سمت غنیسازی ۶۰ درصد برای تولید رادیودارو یکی از ظرفیتهای کشور است که نشان میدهد ما در موضع ضعف نیستیم و ابزارهای کشور در موضوع هستهای زیاد است.
وی با بیان اینکه دانش هستهای کشور در حوزههای مختلفی توسعه پیدا کرده و با یک عملیات دچار چالش نمیشود، افزود: این پیام برای طرف آمریکایی صادر شد که چه مستقیم در این خرابکاری دست داشته باشد، چه برای این اقدام به رژیم صهیونسیتی چراغ سبز نشان داده باشد، جمهوری اسلامی در موضع ضعف قرار نمیگیرد.
دیپلماتهای ایرانی با دست برتر و با آغاز غنیسازی ۶۰ درصد در وین وارد گفتوگو میشوند
عمویی با بیان اینکه دیپلماتهای ایرانی با دست برتر و با آغاز غنیسازی ۶۰ درصد در وین وارد گفتوگو میشوند، تصریح کرد: کسی فکر نکند که میتواند ایران را با دست خالی پشت میز مذاکره ببیند و این یک مسئلهای است که از جهت راهبردی با دقت انجام میشود.
وی با بیان اینکه برای موضوع غنی سازی ۶٠ درصد ظرفیت قانونی وجود داشت، گفت: آغاز غنیسازی ۶۰ درصد یکی از الزامات قانون اقدام راهبردی بوده که در ماده یک این قانون سازمان انرژی اتمی مکلف شده بود برای تامین نیازهای کشور در صورت لزوم بیش از ۲۰ درصد غنی سازی کند، لذا امروز که ما برای تولید مولیبدن (مادهای که به تولید رادیوداروها کمک میکند) به غنیسازی ۶۰ درصد نیاز داریم، این اقدام را صورت دادیم.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضافه کرد: اکنون جهت پیشرفت هستهای گام بلندی بر میداریم و توانمندی و دست برتر کشور را نشان میدهیم.
وی با اشاره به تذکر مقام معظم رهبری مبنی بر کشدار و فرمایشی نشدن مذاکرات هستهای، گفت: در کشدار شدن مذاکرات دو آفت وجود دارد؛ آفت اول شرطی شدن اقتصاد است که بعد از تکانههای مختلف سیاسی و تحریمهایی که به ایران وارد شد، دیگر قابل تحمل نیست، هر چند اکنون زمان به نفع جمهوری اسلامی است، چرا که به صورت روشن، راههای جدیدی برای فروش نفت پیدا شده است.
عمویی همچنین بیان کرد: اگرچه برخی شرکتهای اقتصادی داخلی فعال شده و تولید دارند و دیگر در برخی موارد نیازمند واردات نیسیتم، اما طرح مجدد امکان رفع تحریمها این دغدغه را برای تولیدکننده ایجاد میکند که میتواند واردات داشته باشد و چنین مسئلهای برای بازار اقتصادی کشور نگرانی به دنبال دارد، لذا از این جهت فرسایشی شدن مذاکرات یک آفت است.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه موضوع مذاکرات هستهای روشن است چرا که خواسته ایران لغو تمامی تحریمها است، بیان کرد: از این جهت کشدار کردن موضوع به معنای بودن اهداف دیگری در پشت پرده است و میتواند ذهن جامعه را درگیر کند.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم ادامه داد: اگر شعار بایدن و تیمش مبنی بر اینکه پذیرفتهاند فشار حداکثری شکست خورده، اعتقاد واقعی آنها باشد، راهکار آن نیز بسیار ساده است، چرا که تحریمها باید به صورت کامل حذف شود و ایران راستی آزمایی کند.
وی با بیان اینکه طولانی کردن مذاکرات علاوه بر شرطی کردن اقتصاد، افکار عمومی را بیش از اندازه درگیر موضوعی میکند که برای آن راهکارهای دیگری وجود دارد، گفت: افزایش فروش نفت ایران، مدیریت واردات و رویکردهای جدیدی مانند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نشان دهنده آن است که ایران راهکارهایی برای حل مسائل خود دارد.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه به نظر میرسد طرف مقابل میخواهد با شل و سفت کردن مسئله حذف تحریم ها، جامعه و اقتصاد ایران را شرطی کنند، اما ما در شرایط فعلی نه تنها اعتمادی به طرف مقابل نداریم، بلکه یک دیوار بلند بی اعتمادی نیز کشیده شده است، از این جهت حضرت آقا معتقدند مذاکرات نباید فرسایشی شود.
موضوعاتی مانند برنامههای هستهای کشور جزئی از منافع ملی است. این منافع نباید درگیر مسائل جناحی و خطی شوند
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس موضوعاتی مانند برنامههای هستهای کشور را جزئی از منافع ملی دانست و گفت: این منافع نباید درگیر مسائل جناحی و خطی شوند، هر چند اکنون مسئولان کشور نیز صدای واحدی دارند، اما اگر طرف مقابل زمان را از دست بدهد، نمیتواند تاثیرگذار باشد و ما وارد مسائل داخلی خودمان خواهیم شد.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی درخصوص برداشتهای مختلفی که از راستی آزمایی میشود، توضیح داد: ابتدا باید فلسفه راستی آزمایی روشن شود. اقدامات ایران در ذیل برجام که یک نهاد راستی آزمایی کننده دارد و آن هم آژانس بین المللی انرژی اتمی است که بر این اساس گزارش میدهد آیا ایران به تعهدات خود عمل کرده یا خیر؟ اما در برجام نهادی برای راستی آزمایی تعهدات طرف مقابل ایران وجود ندارد! بنابراین ایران خودش این کار را انجام میدهد، درواقع ما باید به این قطعیت برسیم که تحریمها به طور کامل لغو شده است یا خیر.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم اضافه کرد: اگر امروز قرار است با شرایط جدید به برجام بازگردیم، باید تحریمها به صورت واقعی برداشته شوند، البته از نگاه ایران، مسئله اصلی راستی آزمایی است. این سوال مطرح است که تحریمها چگونه برداشته میشود؟ باید گفت؛ فروش نفت، دسترسی به منابع فروش نفت خودمان در کشورهای دیگر، طراحی تراکنشهای بانکی با تمامی بانکها و... به معنای لغو تحریمها است و البته کسی برای خرید از ایران احساس محدودیت نکند و بانکها از همکاری با ایران نترسند، نه آنکه در مسیر کار با موانع بسیار روبرو شویم.
وی با بیان اینکه ۴ موضوع در دستور کار مذاکرات وین است، افزود: این مواضع عبارتند از راستی آزمایی، لغو کامل تحریم ها، اقدامات ایران و توالی اقدامات.
راستی آزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه طول میکشد
این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه مطابق نظرات اخذ شده از کارشناسان مرکز پژوهشهای مجلس، راستیآزمایی به طور متوسط ۳ تا ۶ ماه به طول میانجامد، اظهار کرد: تحریمها علاوه بر مبنای حقوقی، جنبه روانی نیز دارند، چراکه بسیاری از کشورها ترسیدهاند که اگر با ایران کار کنند، دچار خسارت خواهند شد لذا این مسئله در یک بازه زمانی برطرف میشود.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان گفت: براساس قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها، مجلس میتواند بر موضوعات نظارت کند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *