نگاهها به حوزه حملونقل باید بین قارهای باشد
خبرگزاری میزان - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر داشتن نگاه بین قاره ای و اینکه ایران باید برنامه های حمل و نقلی خود را در اقیانوس هند از طریق روسیه داشته باشد، گفت: ایران می تواند ارتباط خود را با شبه قاره هند از طریق دریای خزر با آسیای میانه داشته باشد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، عباس آخوندی در مراسم افتتاحیه ۳ پروژه توسعهای بندر انزلی گفت: کشور ایران در موقعیتی قرار گرفته که میتواند نقش بسیار مهمی را در توسعه خود و منطقه ایفا کند. قطعا ایران کشور قدرتمند دریایی است که این قدرت را هم در دریای جنوب با توان نظامی، اقتصادی و محلی دارد و چه در دریای شمال صاحب قدرت است.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بندر انزلی نشانی از قدرت ایران است تاکید کرد: قدرت دریای خزر متعلق به ایران است و ما این توان را هم برای توسعه و رفاه مردم و هم برای افزایش ثروت ملی و همچنین برای ایجاد ثبات در منطقه میخواهیم زیرا معتقدیم قدرت بدون مسئولیت امکانپذیر نیست.
آخوندی با اشاره به اثبات ادعای قدرت منطق ای بودن ایران در جنگ تحمیلی٬ دوران سخت تحریم اقتصادی و موفقیت در مذاکرات با ۱+۵ تاکید کرد: ایران در تمامی مراحل ثابت کرد که از منطق و زبان گفتگو استفاده میکند و علاقمند است به مسئولیت منطقهای خود عمل کند که بخشی از این مسئولیت شامل ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است. ایران کشوری است که در میان تمامی کشورهای منطقه به خواست خدا و با اراده خود باثبات ترین کشور منطقه محسوب میشود و در حال حاضر با توجه به شرایط موجود میتواند حداکثر بهره را از ثبات خود در جهت توسعه ببرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث ما در حال حاضر توسعه زیربنا، شبکه تجاری و شبکه اقتصادی است. در همین راستا ایران هم در جنوب از بندر امام خمینی تا بندر چابهار دارای زیرساختهای مناسب حمل و نقل است و همچنین در شمال چیزی در حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت فعالیت بندری دارد که به زودی به ۲۵ میلیون تن در سال میرسد که باید بتوانیم در میدان عمل از این حجم بالا نهایت استفاده را ببریم.
آخوندی با تاکید بر اینکه ایران برای موفقیت باید بتواند شبکه تجاری ایجاد کرده و با ایجاد شبکه تجار انواع زیربناهای نرمافزای را توسعه دهد افزود: سیستم های بانکی، حقوقی، گمرکی و انواع سیستم هایی که بتواند تجارت را تسهیل کند میتواند در ایجاد شبکه تجاری تجار موثر باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مناسب موجود در شبکه حمل و نقلی کشور به توسعه رو به پیشرفت شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه راه آهن با سرعت خوبی در حال انجام است. خط آهن تهران- قزوین و قرارداد دو خطه بودن آن درحال اجراست که این مسئله شبکه ترانزیتی کشور از مسیر خط آهن قزوین-رشت-انزلی- آستارا را تقویت میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث جادهای از ظرفیت موجود استفاده میکنیم امیدواریم بتوانیم حجم تجارت صادراتی خود را افزایش دهیم و اینکار قابلیت انجام دارد. دولت همهگونه حمایت را در این ارتباط خواهد داشت و در همین راستا نیز در اتاق بازرگانی استانها در تلاش است تا حمل و نقل تجاری و دریایی را با کشورهای منطقه دریایخزر گسترش دهد.
آخوندی با تاکید بر داشتن نگاه بین قاره ای و اینکه ایران باید برنامه های حمل و نقلی خود را در اقیانوس هند از طریق روسیه داشته باشد، گفت: ایران می تواند ارتباط خود را با شبه قاره هند از طریق دریای خزر با آسیای میانه داشته باشد. با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه به آب دریا دسترسی ندارند لذا ما می توانیم از این فرصت استفاده کرده و به رونق اقتصادی در این حوزه دست یابیم. بدین منظور باید به نرم افزارها بیش از سخت افزار توجه داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر انزلی بندر ویژهای است که کاملا با چهره شهر گره خورده است. از آنجاییکه شهر پیرامون بندر رشد و توسعه داشته است بنابراین ماموریت ما به عنوان راه و شهرسازی توسعه زیرساختهای این منطقه و امکان ایجاد سرمایهگذاری در این بخش است که در همان راستا نیز گام برمی داریم.
وی با اشاره به وظایف وزارت راه و شهرسازی، زیباسازی شهری، دسترسی آسان به بنادر، ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی مناسب و بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی و همچنین ایجاد اسکلههای تفریحی و گردشگری و تعامل با شهرداریهای استان گیلان را از برنامه های پیش روی خود خواند و افزود: باید کیفیت زندگی شهروندان را در شهرهای مختلف افزایش داده و با حفظ شانیت آنها به تعاملات دوطرفه بیاندیشیم.
آخوندی موقعیت تاریخی شهر انزلی را موقعیتی تاریخی خواند و تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی و همچنین معاونت امور مسکن باید بتوانند شرایطی ایجاد کنند تا بافت تاریخی شهر با زندگی مدرن پیوند بخورد.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه بندر انزلی نشانی از قدرت ایران است تاکید کرد: قدرت دریای خزر متعلق به ایران است و ما این توان را هم برای توسعه و رفاه مردم و هم برای افزایش ثروت ملی و همچنین برای ایجاد ثبات در منطقه میخواهیم زیرا معتقدیم قدرت بدون مسئولیت امکانپذیر نیست.
آخوندی با اشاره به اثبات ادعای قدرت منطق ای بودن ایران در جنگ تحمیلی٬ دوران سخت تحریم اقتصادی و موفقیت در مذاکرات با ۱+۵ تاکید کرد: ایران در تمامی مراحل ثابت کرد که از منطق و زبان گفتگو استفاده میکند و علاقمند است به مسئولیت منطقهای خود عمل کند که بخشی از این مسئولیت شامل ایجاد ثبات و امنیت در منطقه است. ایران کشوری است که در میان تمامی کشورهای منطقه به خواست خدا و با اراده خود باثبات ترین کشور منطقه محسوب میشود و در حال حاضر با توجه به شرایط موجود میتواند حداکثر بهره را از ثبات خود در جهت توسعه ببرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث ما در حال حاضر توسعه زیربنا، شبکه تجاری و شبکه اقتصادی است. در همین راستا ایران هم در جنوب از بندر امام خمینی تا بندر چابهار دارای زیرساختهای مناسب حمل و نقل است و همچنین در شمال چیزی در حدود ۲۰ میلیون تن ظرفیت فعالیت بندری دارد که به زودی به ۲۵ میلیون تن در سال میرسد که باید بتوانیم در میدان عمل از این حجم بالا نهایت استفاده را ببریم.
آخوندی با تاکید بر اینکه ایران برای موفقیت باید بتواند شبکه تجاری ایجاد کرده و با ایجاد شبکه تجار انواع زیربناهای نرمافزای را توسعه دهد افزود: سیستم های بانکی، حقوقی، گمرکی و انواع سیستم هایی که بتواند تجارت را تسهیل کند میتواند در ایجاد شبکه تجاری تجار موثر باشد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت مناسب موجود در شبکه حمل و نقلی کشور به توسعه رو به پیشرفت شبکه ریلی اشاره کرد و گفت: توسعه شبکه راه آهن با سرعت خوبی در حال انجام است. خط آهن تهران- قزوین و قرارداد دو خطه بودن آن درحال اجراست که این مسئله شبکه ترانزیتی کشور از مسیر خط آهن قزوین-رشت-انزلی- آستارا را تقویت میکند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در بحث جادهای از ظرفیت موجود استفاده میکنیم امیدواریم بتوانیم حجم تجارت صادراتی خود را افزایش دهیم و اینکار قابلیت انجام دارد. دولت همهگونه حمایت را در این ارتباط خواهد داشت و در همین راستا نیز در اتاق بازرگانی استانها در تلاش است تا حمل و نقل تجاری و دریایی را با کشورهای منطقه دریایخزر گسترش دهد.
آخوندی با تاکید بر داشتن نگاه بین قاره ای و اینکه ایران باید برنامه های حمل و نقلی خود را در اقیانوس هند از طریق روسیه داشته باشد، گفت: ایران می تواند ارتباط خود را با شبه قاره هند از طریق دریای خزر با آسیای میانه داشته باشد. با توجه به اینکه کشورهای آسیای میانه به آب دریا دسترسی ندارند لذا ما می توانیم از این فرصت استفاده کرده و به رونق اقتصادی در این حوزه دست یابیم. بدین منظور باید به نرم افزارها بیش از سخت افزار توجه داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی افزود: بندر انزلی بندر ویژهای است که کاملا با چهره شهر گره خورده است. از آنجاییکه شهر پیرامون بندر رشد و توسعه داشته است بنابراین ماموریت ما به عنوان راه و شهرسازی توسعه زیرساختهای این منطقه و امکان ایجاد سرمایهگذاری در این بخش است که در همان راستا نیز گام برمی داریم.
وی با اشاره به وظایف وزارت راه و شهرسازی، زیباسازی شهری، دسترسی آسان به بنادر، ایجاد شبکه حمل و نقل ریلی مناسب و بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی و همچنین ایجاد اسکلههای تفریحی و گردشگری و تعامل با شهرداریهای استان گیلان را از برنامه های پیش روی خود خواند و افزود: باید کیفیت زندگی شهروندان را در شهرهای مختلف افزایش داده و با حفظ شانیت آنها به تعاملات دوطرفه بیاندیشیم.
آخوندی موقعیت تاریخی شهر انزلی را موقعیتی تاریخی خواند و تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و معاونت معماری و شهرسازی و همچنین معاونت امور مسکن باید بتوانند شرایطی ایجاد کنند تا بافت تاریخی شهر با زندگی مدرن پیوند بخورد.
نظرات بینندگان
وزارت راه اول به وضع جاده هاي غرب كشوربرسدبعدصحبت ازبين المللي شدن راهها كند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *