بررسی ۱۳۰ طرح پژوهشی و آموزش بیش از سه هزار دانشجو در سال ۱۳۹۹
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی گزارشی از فعالیتهای این سازمان در بخشهای پژوهشی و آموزشی طی یکسال اخیر ارائه داد و از بررسی ۱۳۰ طرح پژوهشی و آموزش بیش از سه هزار دانشجو در سال ۱۳۹۹ خبر داد.
خبرگزاری میزان -
وی با اشاره به آمادگی سازمان برای برگزاری جلسات و نشستهای مشترک پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به نوع کار و مراجعین آن، اطلاعات و خوراک پژوهشی منحصربه فردی در اختیار دارد که در بسیاری از طرحها و پروژههای تحقیقاتی کاربرد خواهد داشت.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی افزود: در همین راستا و با توجه به حیطه متنوع و منحصر به فرد فعالیتهای سازمان و نیز تمایل اشخاص حقیقی و حقوقی به استفاده از محیط، امکانات و دادههای سازمان برای انجام فعالیتهای پژوهشی، در سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۰ جلسه کمیته پژوهشی خارج سازمانی تشکیل و در آن به ۴۹ پروپوزال دانشجویی مجوز همکاری داده شد.
وی با بیان اینکه بر اساس نظر شورای آموزش و پژوهش سازمان، کارگروه پژوهش سازمان با ترکیب جدید تشکیل و تمامی طرحهای سازمان برای بررسی و تایید به آن ارجاع شده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹، ۱۰ جلسه شورای آموزش و پژوهش سازمان تشکیل شده که در این جلسات ۱۳۰ طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد، ۵۲ طرح به تایید نهایی رسیده است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی بازنگری و اصلاح اولویتهای پژوهشی را از دیگر اقدامات سازمان در حوزه پژوهشی عنوان کرد و گفت: اولویتهای پژوهشی سازمان که در سنوات گذشته استخراج شده بود از سال ۱۳۹۷ به صورت سالانه و بر اساس اسناد بالادستی و نظرات نخبگان، مدیران ستادی و استانی و اعضای هیأت علمی سازمان تدوین و رتبه بندی شده و به مراکز علمی و دانشگاهی اعلام میشود.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ نیز اولویتهای رده اول و دوم سازمان پزشکی قانونی کشور برای سال ۱۴۰۰ تدوین شد و فراخوان اولویتهای جدید ضمن ارسال برای تمامی ادارات کل استانی، ستادی و اعضای هیأت علمی سازمان برای دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی مرتبط نیز ارسال خواهد شد تا زمینه برای استفاده از پتانسیل سایر مراکز در جهت انجام پژوهشهای کاربردی سازمان فراهم شود.
مهدوی به بررسی و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی استانها و انتخاب استانهای برتر در حوزه پژوهش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیتهای پژوهشی استانها هر ساله توسط دفتر پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و استانهای برتر معرفی میشوند.
به گفته وی طی سه سال گذشته تلاش شد به تدریج شاخصهای ارزیابی کیفی جایگزین شاخصهای صرفا کمی شوند و نحوة امتیازدهی شاخصها با هدف اهمیت دادن بیشتر به بروندادها و نتایج پژوهش مورد بازنگری قرار گیرد.
وی همچنین از ارتقای سامانه پژوهش (research.lmo.ir) در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت ارائه خدمات حوزه پژوهشی به صورت الکترونیک و نیز عدالت دسترسی به خدمات، فاز اول سامانه برخط پژوهشی که سال گذشته راه اندازی شده بود، ارتقا یافت و اشکالات و ایرادات آن مرتفع شد بنابراین تمامی مراحل دریافت پروپوزال، ارائه و داوری آن به صورت آنلاین و از طریق این سامانه انجام خواهد شد.
مهدوی افزود: راه اندازی این سامانه ضمن تسهیل ارائه پروپوزال، سرعت رسیدگی و داوری را نیز افزایش داده است و تاکنون در این سامانه تعداد ۳۰۰ طرح بارگذاری شده که از این تعداد ۷۱ طرح تصویب و ۹۸ طرح رد شده است و ۱۳۱ طرح نیز در مرحله ارزیابی است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان در ادامه با اشاره به فعالیتهای حوزه آموزشی سازمان در سال ۱۳۹۹ گفت: آموزش عملی ۱۶۷ دستیار (پزشکی قانونی، روانپزشکی و سایر رشتههای تخصصی) و برگزاری کلاسهای تئوری بدو خدمت پزشکان (مجازی) از جمله فعالیتهای این واحد بوده است.
وی با تأکید بر شرایط همه گیری ویروس کرونا و لزوم رعایت برخی نکات برای جلوگیری از اشاعه این ویروس در سال جاری افزود: با توجه به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، تدریس به دانشجویان از جمله دانشجویان مامایی، پزشکی، علوم دارویی، حقوق و.. از نظر حضور دانشجو به صورت ۲/۱ ظرفیت نسبت به ترمهای آموزشی قبل اجرا شد که در نتیجه طی سال جاری در این دورهها سه هزار و ۱۴۹ دانشجو آموزش دیدند.
به گفته وی آموزش عملی کارآموزان پزشک و غیر پزشک نیز با توجه به شرایط خاص فعلی و ضرورت اتخاد تدابیر لازم برای پیشگیری از استمرار بیماری کووید ۱۹ و کاهش سفرهای بین شهری به محل سکونت کارآموزان و با درنظر گرفتن تمهیدات نظارتی به استانها واگذار شد که در همین راستا و صرفاًدر رشته پزشکی، ۱۰۲ دانشجوی پزشکی از آموزشهای عملی سازمان در سال جاری بهرهمند شدند.
مهدوی ارائه ۷۲ سخنرانی در برنامههای علمی خارج از سازمان به منظور انتقال تجارب پزشکی قانونی به گروههای مختلف پزشکی و پیراپزشکی، برگزاری دورههای مجازی در سایت مجازی آموزش (elearning-lmo.ir) جهت پرسنل تالار تشریح و آزمایشگاههای سازمان، اجرای دورههای آموزشی مرتبط با بخشهای تخصصی در حیطه پزشکی قانونی (تشریح، معاینات و آزمایشگاه….) با استفاده از بسترها و امکانات مجازی موجود، اجرای دوره آموزشی جهت قضات دادگستری، برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس به منظور برطرف کردن مشکلات کاری و تعامل واحدهای ستادی و استانی و برگزاری دورههای غیر حضوری در راستای افزایش توانمندی کارکنان سازمان را از دیگر اقدامات این بخش عنوان کرد.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان ادامه داد: در سال جاری پیش نویس سند جامع آموزش سازمان به تصویب رسید و نحوه ارزیابی فعالیتهای آموزشی استانها و نیز بازخورد این فعالیتها با هدف بهبود عملکرد آموزشی استانها مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین محتواهای آموزشی در بخشهای فنی سازمان برای دستیاران پزشکی قانونی، کارآموزان پزشکی و آزمایشگاهی و ... تهیه و تدوین شد.
به گفته وی تصویب، ابلاغ و اجرایی کردن دستورالعمل جامع آموزشی دستیاران پزشکی قانونی در بخشهای معاینات بالینی، تالار تشریح، کمیسیون پزشکی و آزمایشگاه شامل تهیه و تدوین شرح وظایف رؤسای مراکز آموزشی، مسئولین آموزش مراکز، مدرسین و دستیاران پزشکی قانونی و نیز تهیه درسنامه پزشکی قانونی، دندانپزشکی، مامایی و آموزش قضات از دیگر اقدامات این حوزه بود.
امیرحسین مهدوی در گفتگو با میزان با اشاره به اینکه بر اساس قانون تشکیل سازمان سه وظیفه از پنج وظیفه اصلی سازمان به حوزههای آموزشی و پژوهشی مربوط میشود، گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور مجموعهای تخصصی است که با توجه به نوع فعالیت آن و نیز اشتغال پزشکان و اعضای هیات علمی در این سازمان در حوزههای آموزشی و پژوهشی نقشی قابل توجه داشته و منبع اطلاعاتی مهمی برای بسیاری از طرحهای پژوهشی خواهد بود.
وی با اشاره به آمادگی سازمان برای برگزاری جلسات و نشستهای مشترک پژوهشی با مراکز علمی و دانشگاهی گفت: سازمان پزشکی قانونی کشور با توجه به نوع کار و مراجعین آن، اطلاعات و خوراک پژوهشی منحصربه فردی در اختیار دارد که در بسیاری از طرحها و پروژههای تحقیقاتی کاربرد خواهد داشت.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی افزود: در همین راستا و با توجه به حیطه متنوع و منحصر به فرد فعالیتهای سازمان و نیز تمایل اشخاص حقیقی و حقوقی به استفاده از محیط، امکانات و دادههای سازمان برای انجام فعالیتهای پژوهشی، در سال ۱۳۹۹، تعداد ۱۰ جلسه کمیته پژوهشی خارج سازمانی تشکیل و در آن به ۴۹ پروپوزال دانشجویی مجوز همکاری داده شد.
وی با بیان اینکه بر اساس نظر شورای آموزش و پژوهش سازمان، کارگروه پژوهش سازمان با ترکیب جدید تشکیل و تمامی طرحهای سازمان برای بررسی و تایید به آن ارجاع شده است، اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹، ۱۰ جلسه شورای آموزش و پژوهش سازمان تشکیل شده که در این جلسات ۱۳۰ طرح پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته و از این تعداد، ۵۲ طرح به تایید نهایی رسیده است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان پزشکی قانونی بازنگری و اصلاح اولویتهای پژوهشی را از دیگر اقدامات سازمان در حوزه پژوهشی عنوان کرد و گفت: اولویتهای پژوهشی سازمان که در سنوات گذشته استخراج شده بود از سال ۱۳۹۷ به صورت سالانه و بر اساس اسناد بالادستی و نظرات نخبگان، مدیران ستادی و استانی و اعضای هیأت علمی سازمان تدوین و رتبه بندی شده و به مراکز علمی و دانشگاهی اعلام میشود.
وی خاطرنشان کرد: بر همین اساس در سال ۱۳۹۹ نیز اولویتهای رده اول و دوم سازمان پزشکی قانونی کشور برای سال ۱۴۰۰ تدوین شد و فراخوان اولویتهای جدید ضمن ارسال برای تمامی ادارات کل استانی، ستادی و اعضای هیأت علمی سازمان برای دانشگاههای علوم پزشکی و مراکز تحقیقاتی مرتبط نیز ارسال خواهد شد تا زمینه برای استفاده از پتانسیل سایر مراکز در جهت انجام پژوهشهای کاربردی سازمان فراهم شود.
مهدوی به بررسی و ارزیابی فعالیتهای پژوهشی استانها و انتخاب استانهای برتر در حوزه پژوهش نیز اشاره کرد و اظهار داشت: فعالیتهای پژوهشی استانها هر ساله توسط دفتر پژوهش مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و استانهای برتر معرفی میشوند.
به گفته وی طی سه سال گذشته تلاش شد به تدریج شاخصهای ارزیابی کیفی جایگزین شاخصهای صرفا کمی شوند و نحوة امتیازدهی شاخصها با هدف اهمیت دادن بیشتر به بروندادها و نتایج پژوهش مورد بازنگری قرار گیرد.
وی همچنین از ارتقای سامانه پژوهش (research.lmo.ir) در سال جاری خبر داد و گفت: با توجه به ضرورت ارائه خدمات حوزه پژوهشی به صورت الکترونیک و نیز عدالت دسترسی به خدمات، فاز اول سامانه برخط پژوهشی که سال گذشته راه اندازی شده بود، ارتقا یافت و اشکالات و ایرادات آن مرتفع شد بنابراین تمامی مراحل دریافت پروپوزال، ارائه و داوری آن به صورت آنلاین و از طریق این سامانه انجام خواهد شد.
مهدوی افزود: راه اندازی این سامانه ضمن تسهیل ارائه پروپوزال، سرعت رسیدگی و داوری را نیز افزایش داده است و تاکنون در این سامانه تعداد ۳۰۰ طرح بارگذاری شده که از این تعداد ۷۱ طرح تصویب و ۹۸ طرح رد شده است و ۱۳۱ طرح نیز در مرحله ارزیابی است.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان در ادامه با اشاره به فعالیتهای حوزه آموزشی سازمان در سال ۱۳۹۹ گفت: آموزش عملی ۱۶۷ دستیار (پزشکی قانونی، روانپزشکی و سایر رشتههای تخصصی) و برگزاری کلاسهای تئوری بدو خدمت پزشکان (مجازی) از جمله فعالیتهای این واحد بوده است.
وی با تأکید بر شرایط همه گیری ویروس کرونا و لزوم رعایت برخی نکات برای جلوگیری از اشاعه این ویروس در سال جاری افزود: با توجه به لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی، تدریس به دانشجویان از جمله دانشجویان مامایی، پزشکی، علوم دارویی، حقوق و.. از نظر حضور دانشجو به صورت ۲/۱ ظرفیت نسبت به ترمهای آموزشی قبل اجرا شد که در نتیجه طی سال جاری در این دورهها سه هزار و ۱۴۹ دانشجو آموزش دیدند.
به گفته وی آموزش عملی کارآموزان پزشک و غیر پزشک نیز با توجه به شرایط خاص فعلی و ضرورت اتخاد تدابیر لازم برای پیشگیری از استمرار بیماری کووید ۱۹ و کاهش سفرهای بین شهری به محل سکونت کارآموزان و با درنظر گرفتن تمهیدات نظارتی به استانها واگذار شد که در همین راستا و صرفاًدر رشته پزشکی، ۱۰۲ دانشجوی پزشکی از آموزشهای عملی سازمان در سال جاری بهرهمند شدند.
مهدوی ارائه ۷۲ سخنرانی در برنامههای علمی خارج از سازمان به منظور انتقال تجارب پزشکی قانونی به گروههای مختلف پزشکی و پیراپزشکی، برگزاری دورههای مجازی در سایت مجازی آموزش (elearning-lmo.ir) جهت پرسنل تالار تشریح و آزمایشگاههای سازمان، اجرای دورههای آموزشی مرتبط با بخشهای تخصصی در حیطه پزشکی قانونی (تشریح، معاینات و آزمایشگاه….) با استفاده از بسترها و امکانات مجازی موجود، اجرای دوره آموزشی جهت قضات دادگستری، برگزاری جلسات به صورت ویدئو کنفرانس به منظور برطرف کردن مشکلات کاری و تعامل واحدهای ستادی و استانی و برگزاری دورههای غیر حضوری در راستای افزایش توانمندی کارکنان سازمان را از دیگر اقدامات این بخش عنوان کرد.
معاون آموزشی و پژوهشی سازمان ادامه داد: در سال جاری پیش نویس سند جامع آموزش سازمان به تصویب رسید و نحوه ارزیابی فعالیتهای آموزشی استانها و نیز بازخورد این فعالیتها با هدف بهبود عملکرد آموزشی استانها مورد بازبینی قرار گرفت. همچنین محتواهای آموزشی در بخشهای فنی سازمان برای دستیاران پزشکی قانونی، کارآموزان پزشکی و آزمایشگاهی و ... تهیه و تدوین شد.
به گفته وی تصویب، ابلاغ و اجرایی کردن دستورالعمل جامع آموزشی دستیاران پزشکی قانونی در بخشهای معاینات بالینی، تالار تشریح، کمیسیون پزشکی و آزمایشگاه شامل تهیه و تدوین شرح وظایف رؤسای مراکز آموزشی، مسئولین آموزش مراکز، مدرسین و دستیاران پزشکی قانونی و نیز تهیه درسنامه پزشکی قانونی، دندانپزشکی، مامایی و آموزش قضات از دیگر اقدامات این حوزه بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *