ایجاد بزرگترین سایت پرورش میگو در سیستانوبلوچستان/ آغاز احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در بندر چابهار/ توسعه سواحل مکران نیازمند حدود ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار
بهروز آقایی در گفتوگوی مشروح با میزان، در خصوص اهمیت توسعه سواحل مکران گفت: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تلاش شده است از مزیتها و ظرفیتهای مختلف این گنج پنهان از جهات مختلف اقتصادی، صنعتی، دریایی و بندری استفاده شود.
وی بیان کرد: در امتداد سواحل مکران کشور پاکستان قرار گرفته است و از گواتر حد مرز دریایی ما با کشور پاکستان آغاز شده و تا استان هرمزگان ادامه دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سواحل مکران بیرون از حوزه خلیجفارس قرار گرفته و محدودیتهای مربوط به تنگه هرمز و حوزه خلیجفارس را ندارد و نزدیکترین مرز دریایی به کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای اروپایی از طریق دریای عمان است.
آقایی گفت: این سواحل میتواند محور شرق و بخش زیادی از استانهای همجوار را به هم متصل کند. محور شرق را از نظر اقتصادی کامل پوشش دهد و هم بخش زیادی از استانهای همجوار ما را با کشورهای افغانستان و پاکستان متصل کند، بنابراین سرمایهگذاری در این سواحل به نفع کشور خواهد بود.
وی بیان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه سواحل مکران علی الخصوص در استان سیستان و بلوچستان رخ داده است؛ بندر شهید بهشتی بندری توسعه یافته است که از حالت سنتی به مدرن تبدیل شده و یکی از مدرنترین بنادر منطقه در سواحل مکران به شمار میرود و در طول سواحل استان سیستان و بلوچستان سه موجشکن در غرب و سه موجشکن در شرق طراحی شده وبه مجموعههای متقاضی واگذار شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: سازمان شیلات نیز درخواست ۴ موجشکن داشته که به آنها واگذار شد و ۲ موجشکن یکی به نیروهای مسلح و دیگری به نیروهای دریایی در حال واگذاری است و یک موجشکن نیز به بخش خصوصی واگذار شده است؛ خدمات شیلاتی در سطح استان در این موجشکنها گسترش یافته و بزرگترین سایت پرورش میگو و کشاورزی به واسطه موجشکنها ایجاد شده است و این موجشکنها باعث افزایش تراکم جمعیت شده است.
آقایی تاکید کرد: در سواحل مکران ۲ پروژه در حوزه مخابرات دریایی ایجاد شده است؛ همچنین ۳ سایت مخابرات دریایی و ۳ سایت در غرب برای پوشش مخابرات دریایی مکران طراحی شده است که در این ۶ منطقه همه اطلاعات ترافیکی در حوزه دریایی و حدود بینالمللی را کاملاً پایش میکند و در نهایت به مرکز اصلی مخابرات انتقال میدهد.
وی افزود: در حوزه زیرساختهای سواحل مکران پروژههای زیادی علیرغم مشکلات اقتصادی برنامهریزی شده است و اغلب پروژهها از زمانبندی خود جلوتر هستند و توسعه سواحل مکران نیازمند حدود ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: احداث سیلوی ۱۰۰ هزار تنی در بندر چابهار آغاز شده است و بیش از ۵ درصد پروژه پیشرفت داشته است و امیدواریم تا دو سال آینده این سیلو به بهرهبرداری برسد.
آقایی گفت: در حوزه سرمایهگذاری سال ۹۸ بیشترین حجم سرمایهگذاری در بنادر مربوط به بندر چابهار بوده و پیشبینی میشود بیشترین سهم سرمایهگذاری در سال ۹۹ نیز به نام بندر چابهار و سواحل مکران ثبت شود.
وی افزود: در این راستا قراردادهای بسیاری منعقد شد و شرکتهای معتبری اعلام آمادگی کردند و هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان طی ۳ سال اخیر در بندر چابهار سرمایهگذاری شده است و بخش خصوصی در این زمینه ورود کرده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در خصوص جزئیات امضای قرارداد با هندیها گفت: در بندر چابهار حجم سرمایهگذاری هندیها ۸۵ میلیون دلار است که هندیها قبل از امضای قرارداد ۱۰ درصد از حجم قرارداد یعنی ۸ و نیم میلیون دلار از تجهیزات را در بندر چابهار به مرحله بهرهبرداری رساندند.
آقایی گفت: پیشبینی میشود تا نیمه اول سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۰ درصد از حجم قرارداد مورد تعهد هندیها در بندر چابهار صرفاً در حوزه تجهیزات محقق شود.
وی بیان کرد: میزان عملکرد بندر چابهار نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است به طوری که واردات کالاهای غیرنفتی از این بندر حدود ۷۱ درصد و صادرات از این بندر تقریباً ۳۷۱ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: هرچه حوزه زیرساختی تجهیزاتی در بندر چابهار رشد کند میتواند قسمتی از جغرافیای کاملاً مولد و اقتصادی در حوزه تجارت دریایی و کسب و کارها محسوب شود.