پیک نوروزی با کتاب داستان جایگزین میشود
معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در رابطه با تکالیف نوروزی دانش آموزان گفت: برای اینکه قالب هنر یک موضوع بسیار مناسب برای پرورش خلاقیت کودکان است در عید امسال برای دانش آموزان برنامه هنر و داستان اجرا میشود.
_ روزنامه ایران نوشت: هر سال در آخرین روزهای اسفند ماه موضوع پیک شادی دانشآموزان مسألهای بحث برانگیز میشود، با اینکه وزارت آموزش و پرورش چند سالی است که پیک نوروزی را در مدارس ممنوع اعلام کرده و به جایش طرح «عید و داستان» را جایگزین کرده، اما در این روزها هستند برخی از معلمانی که به بهانه آموزش بیشتر تمرینهای نوروزی به دانشآموزان میدهند. موضوعی که رضوانه حکیمزاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش آن را رد میکند و میگوید: «مدارس باید طرح عید و هنر و داستان را اجرایی کنند و پیک شادی ممنوع و فعالیتهای عادی و آموزشی مدرسه در ایام عید هم تعطیل است.»
با اینکه ۵ سالی از ممنوعیت پیک نوروزی در مدارس میگذرد، اما برخی از خانوادهها اعلام کردند که دوباره معلمان برای این دوران تعطیلات نوروزی مشقهایی را به دانشآموزان دادهاند. آیا این اقدام مدیران قابل قبول است؟
هدف ما از جایگزینی برنامه عید و داستان به جای پیک شادی یا پیک نوروزی این است که بتوانیم به کودکان یک فرصتی بدهیم تا مهارتهای پایهای آنها را که باید در دوره ابتدایی تقویت شود از طریق یک فعالیت جذاب و خلاقانه تقویت کنیم. ما میخواهیم کاری را که دانشآموزان دوست دارند و آن را با رغبت انجام میدهند، اجرایی کنیم. فعالیتهای داستانخوانی، داستانگویی و فعالیتهای هنری هم به آن اضافه شده است.
بنابراین، این برنامه هدفمند بوده است و این موضوع کمک بسیاری به توسعه مهارتهای دانشآموزان بویژه در سواد خواندن و نوشتن میکند. از این جهت دادن برنامه اضافه و تکالیفی در این زمینه از سوی مدیر یا معلم قابل قبول نیست و کمکی هم به دانشآموزان نمیکند. اجازه دهیم دانشآموزان با خلاقیتشان و آن علاقهای که دارند بتوانند در این ایام عید به شکلی استفاده کنند که خسته نشوند و فعالیتی که انجام میدهند مورد علاقهشان باشد.
امسال تکلیف نوروزی دانشآموزان روی چه موضوعاتی بوده است؟
امسال در عید برنامه هنر و داستان را اجرا میکنیم. برنامههای هنری را هم اضافه کردیم برای اینکه قالب هنر یک موضوع بسیار مناسب برای پرورش خلاقیت کودکان است. فعالیتهای هنری فضا را فراهم میکند تا دانشآموزان بتوانند کارهای خلاقانهشان را در قالب عکس و نقاشی و یا در فیلم مستند یا گزارش ارائه دهند. همچنین برخی از موضوعات مشخص شده برای فعالیت دانشآموزان کرونا و زندگی در شرایط کرونا، دلتنگی و اشتیاق برای مدرسه، ترویج همدلی در قالب ساخت مدرسه و کار خیر برای مدرسهسازی و مدرسهیاری است.
آیا با توجه به شیوع کرونا و افت تحصیلی برخی از دانشآموزان کلاس اول و دوم شما این اجازه را دادهاید تا مدارس در زمینه آموزش، برنامههای فوقالعادهای در عید داشته باشند؟
همانطور که وزیر اعلام کرد فعالیتهای عادی مدرسه در ایام عید تعطیل است. بویژه بر تعطیلی آموزش مجازی در مدارس تأکید داشتند. فکر میکنم اگر مدارس بخواهند فعالیتهای جبرانی داشته باشند باید این فعالیت در زمان رسمی مدارس باشد.
اگر مدرسهای این کار را انجام دهد، تخلف کرده است؟
مدارس با توجه به دستورالعملهای ارسال شده فعالیتهای خود را انجام میدهند و اصل هم این است که مدارس با توجه به برنامههای وزارتخانه، عید آموزش مجازی را تعطیل کنند.
یکی از دلایل حذف پیک نوروزی این بود که این تمرین نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده بود. برای همین شما داستانگویی را جایگزین این پیکها کردید. آیا شما در این مدت بررسی کردهاید که سرانه مطالعه در بین کودکان و نوجوانان چگونه است و با این اقدام آموزش و پرورش آیا سرانه مطالعه بیشتر شده است؟
خوشبختانه ما در سال گذشته بیشتر از ۸ میلیون رکورد ثبت کردیم که دانشآموزان یکی از این سه فعالیت را در عید انجام دادند. بر اساس آمارهای آموزش و پرورش برخی از دانشآموزان کتاب خواندن و خلاصه کردن وعدهای دیگر هم با خلاقیت خود داستانی نوشتند و برخی نیز داستانی خوانده بودند و آن را روایت کردند. این کار تقویت مهارت گفتاری هم است. همچنین با توجه به گفتمانی که درباره اهمیت کتابخوانی انجام شده است برنامههایی هم در طول سال در مدارس اجرا میشود که بسته تحولی خوانا یکی از این اقدامات است. با این همه با توجه به کارهایی که از دانشآموزان به دست ما رسیده علاقه به مطالعه کتاب خواندن در بین دانشآموزان بالا رفته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *