اختصاص ٣٠ درصد سود پالایشگاهها به پروژه های کیفی سازی
خبرگزاری میزان - مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران از اختصاص ٣٠ درصد از سود سالیانه پالایشگاه ها به پروژه های ارتقای کیفیت محصولاتشان خبر داد.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، شهاب الدین متاجی با اشاره به این که کشور به خودکفایی در تولید بیشتر محصولات پالایشگاهی رسیده است و صادرات انجام می دهد، گفت: هم اکنون باید محصولات تولیدی را به کیفیت بالا برای عرضه به دنیا رساند و پروژه های بهبود کیفیت را در پالایشگاهها انجام داد تا بازار آنها را از دست ندهیم.
وی با بیان این که بهبود کیفیت و سودآور کردن پالایشگاههای کشور از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است، تصریح کرد: این شرکت با توجه به تخفیف ٥ درصدی به خوراک طبق قانون و احتساب قیمت پنج فرآورده اصلی بدون اعمال کیفیت محصولات، نظارت بر تعریف و اجرای پروژه های پالایشی را به سمت ارتقای بهره وری تشویق می کند.
متاجی با اشاره به این که محصولات پالایشگاهی بر مبنای قیمت خلیج فارس قیمت گذاری می شوند، اظهار کرد: اگر قیمت واقعی برای محصولات پالایشگاهی کشور در نظر گرفته شود، قیمت آنها به دلیل تفاوت در کیفیت، پایین تر از محصولات مشابه خواهد بود و پالایشگاهها درآمد کمتری کسب می کنند.
وی افزود: اما پالایشگاه ها در قبال کمک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به سودآوری آنها، باید ٣٠ درصد از سود سالیانه خود را در پروژه های ارتقای کیفیت محصولاتشان سرمایه گذاری کنند.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که پالایشگاهها از امسال موظف به انجام این برنامه شده اند، گفت: در صورتی که پالایشگاهها برنامه قابل قبولی همسو با افزایش کیفیت محصولات ارائه نکنند، قیمت محصولات به صورت واقعی محاسبه می شود و سود آنها کاهش می یابد.
کاهش ١٥ درصدی تولید سوخت مایع و مواد سنگین پالایشگاهها
متاجی با اشاره به کاهش ١٠ درصدی تولید مواد سنگین در پالایشگاهها براساس قانون اصلاح الگوی مصرف، اظهار کرد: هم اکنون ٣٠ درصد محصولات پالایشگاهها قیمتی کمتر از قیمت ماده اولیه دارند که با این روند پالایشگاهها درآمد چندانی کسب نخواهند کرد. بنابراین در برنامه ششم توسعه آمده که مجموع تولید سوخت مایع و مواد سنگین پالایشگاهها از حدود ٣٠ درصد به ١٥ درصد کاهش یابد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که اولویت با توسعه پالایشگاههای موجود است و سپس ساخت پالایشگاه جدید، تصریح کرد: پالایشگاههای فعلی، توان بالقوه ای دارند که با هزینه کمتری، محصولات نفتی بیشتری تولید می کنند.
به گفته وی، هم اکنون حدود ٥٠٠ هزار بشکه در روز نفت کوره در کل پالایشگاههای کشور تولید می شود که قابل تبدیل به محصولات با کیفیت دیگر است و با استفاده از آن می توان ٣٠٠ هزار بشکه فرآورده تولید کرد. بنابراین منطقی است که به جای ایجاد پالایشگاهی جدید، محصولات با کیفیت را با ارتقای پالایشگاههای فعلی تولید کنیم.
٦٥٠ میلیون دلار از هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان تأمین شد
وی با اشاره به طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه آبادان در برنامه پنجم توسعه یادآور شد: جایگزینی سیستمهای قدیمی با سیستمهای جدید در پالایشگاه آبادان حدود ٣ میلیارد دلار هزینه دارد که در صورت اجرای آن محصولات پالایشگاه به محصولات کیفی یورو ٥ تبدیل و این پالایشگاه سودده می شود.
متاجی به تأمین حدود ٦٥٠ میلیون دلار از هزینه مورد نیاز پالایشگاه آبادان اشاره و اظهار کرد: طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه از افزایش کیفیت نفت گاز شروع و به تدریج در دیگر واحدها انجام می شود.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که پروژه بهبودکیفیت محصولات پالایشگاه بندرعباس ادامه دارد، گفت: ایجاد واحد بنزین سازی جدید، سولفورزدایی، نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه بندرعباس و همچنین بهبهود کیفیت محصولات پالایشگاه لاوان تا پایان سال انجام می شود.
متاجی تأخیر در انجام این پروژه را به دلیل تأمین تجهیزات و مشکلات تحریم اعلام و تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذار خارجی آماده همکاری با ایران هستند و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز مذاکراتی در این زمینه انجام داده است و از این فرصت باید استفاده کرد تا صنعت پالایش نفت جهش بزرگی به سمت پیشرفت انجام دهد.
وی با اشاره به این که برای افزایش سودآوری در پالایشگاه بندرعباس باید تولید نفت کوره و قیر آن را کاهش داد، اظهار کرد: انجام پروژه بهینه سازی در پالایشگاههای کشور به غیر از اراک که این پروژه در آن انجام شده است، به بالغ بر ١٠ میلیارد دلار اعتبار نیازدارد که این امر نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی است.
متاجی به پروژه بهبود کیفیت واحد بنزین سازی پالایشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: انجام این پروژه در واحدهای دیگر پالایشگاه شیراز بستگی به تصمیم گیری در مورد پالایشگاه پارس شیراز دارد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره تولید بنزین یورو ٤ همسو با حذف آلاینده های زیست محیطی اظهار کرد: به طور متوسط تولید بنزین یورو ٤ در سال ٩٢، ٣ میلیون لیتر بوده که به ٢٢ میلیون لیتر در سال ٩٣ رسیده و همچنین در سه ماه نخست سال ٩٢، ٠,٣٤ میلیون لیتر در روز و در سه ماه نخست سال ٩٣، ٢٠.٤٨ میلیون لیتر در روز بوده است.
وی تولید نفت گاز کشور را در سال ٩٢، ٥,٤ و در سال ٩٣، ٢٢.٩ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال ٩٢، ٦.٨٢، در سه ماهه نخست سال ٩٣، ١٥.١ میلیون لیتر در روز نفت گاز تولید شده است.
به گفته وی، طبق برنامه ریزی به عمل آمده تعمیرات اساسی در پالایشگاه اراک که تأمین کننده اصلی بنزین یورو ٤ است تأثیر چندانی روی توزیع یورو ٤ نداشته است.
وی با بیان این که بهبود کیفیت و سودآور کردن پالایشگاههای کشور از اولویتهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران است، تصریح کرد: این شرکت با توجه به تخفیف ٥ درصدی به خوراک طبق قانون و احتساب قیمت پنج فرآورده اصلی بدون اعمال کیفیت محصولات، نظارت بر تعریف و اجرای پروژه های پالایشی را به سمت ارتقای بهره وری تشویق می کند.
متاجی با اشاره به این که محصولات پالایشگاهی بر مبنای قیمت خلیج فارس قیمت گذاری می شوند، اظهار کرد: اگر قیمت واقعی برای محصولات پالایشگاهی کشور در نظر گرفته شود، قیمت آنها به دلیل تفاوت در کیفیت، پایین تر از محصولات مشابه خواهد بود و پالایشگاهها درآمد کمتری کسب می کنند.
وی افزود: اما پالایشگاه ها در قبال کمک شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به سودآوری آنها، باید ٣٠ درصد از سود سالیانه خود را در پروژه های ارتقای کیفیت محصولاتشان سرمایه گذاری کنند.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی با بیان این که پالایشگاهها از امسال موظف به انجام این برنامه شده اند، گفت: در صورتی که پالایشگاهها برنامه قابل قبولی همسو با افزایش کیفیت محصولات ارائه نکنند، قیمت محصولات به صورت واقعی محاسبه می شود و سود آنها کاهش می یابد.
کاهش ١٥ درصدی تولید سوخت مایع و مواد سنگین پالایشگاهها
متاجی با اشاره به کاهش ١٠ درصدی تولید مواد سنگین در پالایشگاهها براساس قانون اصلاح الگوی مصرف، اظهار کرد: هم اکنون ٣٠ درصد محصولات پالایشگاهها قیمتی کمتر از قیمت ماده اولیه دارند که با این روند پالایشگاهها درآمد چندانی کسب نخواهند کرد. بنابراین در برنامه ششم توسعه آمده که مجموع تولید سوخت مایع و مواد سنگین پالایشگاهها از حدود ٣٠ درصد به ١٥ درصد کاهش یابد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که اولویت با توسعه پالایشگاههای موجود است و سپس ساخت پالایشگاه جدید، تصریح کرد: پالایشگاههای فعلی، توان بالقوه ای دارند که با هزینه کمتری، محصولات نفتی بیشتری تولید می کنند.
به گفته وی، هم اکنون حدود ٥٠٠ هزار بشکه در روز نفت کوره در کل پالایشگاههای کشور تولید می شود که قابل تبدیل به محصولات با کیفیت دیگر است و با استفاده از آن می توان ٣٠٠ هزار بشکه فرآورده تولید کرد. بنابراین منطقی است که به جای ایجاد پالایشگاهی جدید، محصولات با کیفیت را با ارتقای پالایشگاههای فعلی تولید کنیم.
٦٥٠ میلیون دلار از هزینه نوسازی پالایشگاه آبادان تأمین شد
وی با اشاره به طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه آبادان در برنامه پنجم توسعه یادآور شد: جایگزینی سیستمهای قدیمی با سیستمهای جدید در پالایشگاه آبادان حدود ٣ میلیارد دلار هزینه دارد که در صورت اجرای آن محصولات پالایشگاه به محصولات کیفی یورو ٥ تبدیل و این پالایشگاه سودده می شود.
متاجی به تأمین حدود ٦٥٠ میلیون دلار از هزینه مورد نیاز پالایشگاه آبادان اشاره و اظهار کرد: طرح نوسازی و بهینه سازی پالایشگاه از افزایش کیفیت نفت گاز شروع و به تدریج در دیگر واحدها انجام می شود.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با اشاره به این که پروژه بهبودکیفیت محصولات پالایشگاه بندرعباس ادامه دارد، گفت: ایجاد واحد بنزین سازی جدید، سولفورزدایی، نفت گاز و نفت سفید پالایشگاه بندرعباس و همچنین بهبهود کیفیت محصولات پالایشگاه لاوان تا پایان سال انجام می شود.
متاجی تأخیر در انجام این پروژه را به دلیل تأمین تجهیزات و مشکلات تحریم اعلام و تصریح کرد: شرکتهای سرمایه گذار خارجی آماده همکاری با ایران هستند و شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نیز مذاکراتی در این زمینه انجام داده است و از این فرصت باید استفاده کرد تا صنعت پالایش نفت جهش بزرگی به سمت پیشرفت انجام دهد.
وی با اشاره به این که برای افزایش سودآوری در پالایشگاه بندرعباس باید تولید نفت کوره و قیر آن را کاهش داد، اظهار کرد: انجام پروژه بهینه سازی در پالایشگاههای کشور به غیر از اراک که این پروژه در آن انجام شده است، به بالغ بر ١٠ میلیارد دلار اعتبار نیازدارد که این امر نیازمند ورود سرمایه گذاران خارجی است.
متاجی به پروژه بهبود کیفیت واحد بنزین سازی پالایشگاه شیراز اشاره کرد و افزود: انجام این پروژه در واحدهای دیگر پالایشگاه شیراز بستگی به تصمیم گیری در مورد پالایشگاه پارس شیراز دارد.
مدیر برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در باره تولید بنزین یورو ٤ همسو با حذف آلاینده های زیست محیطی اظهار کرد: به طور متوسط تولید بنزین یورو ٤ در سال ٩٢، ٣ میلیون لیتر بوده که به ٢٢ میلیون لیتر در سال ٩٣ رسیده و همچنین در سه ماه نخست سال ٩٢، ٠,٣٤ میلیون لیتر در روز و در سه ماه نخست سال ٩٣، ٢٠.٤٨ میلیون لیتر در روز بوده است.
وی تولید نفت گاز کشور را در سال ٩٢، ٥,٤ و در سال ٩٣، ٢٢.٩ میلیون لیتر در روز عنوان کرد و افزود: در سه ماهه نخست سال ٩٢، ٦.٨٢، در سه ماهه نخست سال ٩٣، ١٥.١ میلیون لیتر در روز نفت گاز تولید شده است.
به گفته وی، طبق برنامه ریزی به عمل آمده تعمیرات اساسی در پالایشگاه اراک که تأمین کننده اصلی بنزین یورو ٤ است تأثیر چندانی روی توزیع یورو ٤ نداشته است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *