دومین مجموعه آثار «قلم روشن» رونمایی شد/معرفی طراحان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»
- سرانجام تئاتر کشور پس از نزدیک به یکسال تعطیلی در آستانه برگزاری سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر بازگشایی شد، اتفاقی که در دو ماه پایانی سال شاید تفاوتی برای اهالی هنر نمایش نداشته باشد اما می توان به آینده این بازگشایی در سال آتی امیدوار بود.
بازگشایی تئاتر در تابستان هم نتوانست بار سنگین شکست تولیدات تئاتری را جبران کند و این هنر همزمان با امیدواری تازه اهالی تئاتر بار دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا در موج سوم تعطیل شد، اتفاقی که بار دیگر مخاطبان را به تماشای آنلاین تئاتر سوق داد.
محمد یعقوبی جایزه پن کمپانی کاهوتس کانادا را از آن خود کرد
محمد یعقوبی نمایشنامهنویس و کارگردان تئاتر ایران، با نگارش نمایشنامه «خرمالو» (Persimmon) که نخستین نمایشنامه او به زبان انگلیسی محسوب میشود، جایزه پن کمپانی کاهوتس کانادا را از آن خود کرد.
جایزه پن در راستای شناسایی و حمایت از هنرمندان خلاق در حوزه تئاتر و هنرهای اجرایی، به هنرمندانی اهدا میشود که بتوانند از طریق این کمپانی و جوایز آن کار خود را توسعه دهند و به فعالیت حرفهای در این کشور بپردازند.
این جایزه یکی از بخشهای حمایتی در مجموعه کمپانی تئاتر کاهوتس به شمار میرود. این کمپانی علاوه بر جوایز پن مرکزی، برای تولید، اجرای تئاتر، انتشار و ساخت برنامه مرتبط با هنر تئاتر است که فعالیت خود را از سال ۲۰۰۰ در استان انتاریوی کشور کانادا آغاز کرده است.
محمد یعقوبی به عنوان یکی از ۱۰ هنرمندی است که در این دوره از جوایز پن، موفق به دریافت جایزه آن شده است.
او به همراه آیدا کیخایی، همسرش و بازیگر تئاتر ایران، چندین سال است که در شهر تورنتوی کشور کانادا اقامت دارد و تعدای از نمایشهای پیشین خود را پس از ترجمه به زبان انگلیسی با گروه بازیگران جوان ایرانی و توسط کمپانی تئاتر این روزها در این شهر به صحنه برده است.
دومین مجموعه آثار «قلم روشن» رونمایی شد
مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» که شامل ۱۲ نمایشنامه است، عصر روز گذشته با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت ارشاد برگزار شد.
در مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» که روز گذشته ۲۳ اسفند ماه در سالن جلسات معاونت امور هنری برگزار شد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حجتالاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیر کل، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر انتشارات، آموزش و پژوهش اداره کل، مهرداد رایانی مخصوص و برخی از صاحبان آثار از جمله شهرام کرمی، حمیدرضا نعیمی، لیلی عاج، مهدیه حسینی و مهتا پناهی حضور داشتند.
در برنامه رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» معاون امور هنری در سخنانی با ابراز خوشحالی از رقم خوردن این اتفاق گفت: پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاقهای خوب و مهم در عرصه نمایشنامهنویسی به شمار میرود. در هر سرزمینی که ادبیات جدی گرفته شده، زمینه پویایی و زایایی سایر هنرها نیز فراهم شده است. امیدوارم که این پروژه تداوم داشته باشد و شاهد پربارتر شدن ادبیات نمایشی ایران زمین در سالهای آتی باشیم.
حسینی همچنین با بیان این نکته که مشتاق به مطالعه آثار این دوره از پروژه «قلم روشن» است، افزود: در این مدت و در فرصتهای مختلف آقای آشنا از مطالعه آثار این دوره اظهار رضایت زیادی داشتند که این شوق در من افزون شد تا در تعطیلات نوروز فرصت مطالعه این آثار را برای خودم غنیمت شمارم.
مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این مراسم تولید نمایشنامه را اساس کار در حوزه تئاتر دانست و بیان کرد: فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی فرصتی برای خلق اثر در حوزه نمایشنامهنویسی است.
وی درباره دومین مجموعه آثار «قلم روشن» نیز گفت: اینکه موضوع در این پروژه آزاد و به انتخاب صاحب اثر بود را به عنوان یک فرصت نگاه میکنم و همین امر سبب ساز این شد که هیچکدام از این آثار انتزاعی نبوده و همگی با تنوعی ویژه نشان از دغدغه اجتماعی خالقان آنها داشته باشد. ما باید بتوانیم از این بستر قوی و ارزشمند بهره بگیریم.
آشنا در همین زمینه ادامه داد: کلمه به کلمه نمایشنامههایی که در این پروژه خلق شدهاند را خواندهام و از خواندن تک تک آثار این مجموعه لذت بردهام و اعتقاد دارم آثاری که در این پروژه خلق شدهاند از قابلیت بسیار ارزشمندی برای اجرا برخوردار هستند.
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه ادغام برنامههای بنیاد ادبیات نمایشی در دل فعالیتهای دفتر انتشارات، آموزش و پژوهش اداره کل را یک فرصت دانست و افزود: امیدوارم در سال پیشرو با برنامههایی همچون «نخل سرخ» و «راه روشن» که پیشتر برنامهریزی شده و برنامههایی که برای سال آینده در نظر داریم تولید نمایشنامههای ایرانی تصاعدی بالا برود و به همت همکاران دوره سوم «قلم روشن» نیز از فروردین ماه کلید بخورد.
سعید اسدی نیز در این مراسم پروژه نمایشنامه نویسی «قلم روشن» را یک پروژه تکوینی دانست و گفت: بخش اعظم این اتفاق در دورهای که مهرداد رایانیمخصوص مدیریت انتشارات نمایش را بر عهده داشت پیش رفت تا به امروز نیز کار با حمایت وی پیش رفته است.
مدیر دفتر انتشارات، آموزش و پژوهش ادارهکل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از فرایند تولید آثار در این پروژه، توضیح داد: این پروژه از اوایل سال جاری با رویکرد گزیدهگرایانه آغاز شد و در مرحله نخست ۵۰ طرح مورد غربالگری قرار گرفت و در نهایت از میان ۲۰ طرح تایید شده، ۱۲ اثر به صورت نهایی و در قالب نمایشنامه تولید شد.
اسدی با اشاره به گستردگی و تنوع فرهنگی در ایران گفت: سال گذشته مضمون دفاع مقدس موضوع آثاری بود که در پروژه «قلم روشن» خلق شدند اما امسال با توجه به تنوع فرهنگ ایرانی تصمیم گرفتیم که موضوع را آزاد بگذاریم تا نمایشنامهنویسان با فراغ بال بیشتری، اقدام به خلق اثر کنند و شاهد نمایشنامههای متنوعی باشیم. همین موضوع موجب جذابیت بیشتر آثار این دوره شده است.
این هنرمند و مدرس تئاتر ادامه داد: در این دوره شاهد حضور نمایشنامهنویسان شناخته شده در کنار نمایشنامهنویسان جوان هستیم و خوشحالیم که با این پروژه، فصل جدیدی را برای معرفی نمایشنامهنویسان جوان در کشور فراهم کردهایم.
اسدی در پایان گزارش خود گفت: در پروژه «قلم روشن» هدف ما تنها خلق نمایشنامه نیست بلکه در این پروژه قصد داریم، از اجرای نمایشنامهها در مجموعههای تحت مدیریت ادارهکل هنرهای نمایشی نیز حمایت کنیم.
همچنین در این مراسم سعید اسدی و دیگر حاضران از نقش زندهیاد محمدرضا الوند در مرحله ارزیابی آثار این پروژه یاد کردند و از فقدان این هنرمند در مراسم رونمایی این آثار افسوس خوردند.
در بخشی دیگری از این مراسم مهرداد رایانی مخصوص به عنوان مدیر قبلی این پروژه گفت: من سالهاست که در عرصه تئاتر فعالیت میکنم و بدون اغراق باید بگویم خوشحالم که مدیرکل هنرهای نمایشی لحظه به لحظه روند شکلگیری این پروژه را دنبال کرد و تمام نمایشنامهها را قبل از انتشار خواند.
وی افزود: من در جریان نوشتن تمام نمایشنامهها هستم. باید برای به سرانجام رسیدن این پروژه قدردان تمام دوستان و همکاران در انتشارات نمایش باشیم که دلسوزانه در شکلگیری و انجام این پروژه سهم داشتند.
در این مراسم نیز شهرام کرمی ابراز کرد: خوشحالم که به عنوان یک نمایشنامهنویس در پروژه «قلم روشن» حضور دارم. من هم مثل سایر نمایشنامهنویسان برای حضور در این رویداد طرح دادم و گام به گام به صورت تعاملی این نمایشنامه را پیش بردیم. زمانی که متوجه شدم مرحوم محمدرضا الوند نیز جزو شورای «قلم روشن» است بسیار خوشحال شدم چون پیش از این یک بار دیگر نیز با هم همکاری داشتیم و نمایشنامه «بلوط تلخ» که اثری دفاع مقدس است با پیشنهاد و پیگیری او شکل گرفت.
این نمایشنامهنویس و مدیر هنری گفت: با نوشتن نمایشنامه «عروس قنات» به نوعی مادرم و تمام زنان سرزمینم را ستایش کردهام که امیدوارم که این اثر مورد قبول و عنایت دوستان تئاتری قرار گیرد.
حمیدرضا نعیمی نیز در این مراسم در سخنانی بیان کرد: زمانی که مهرداد رایانی مخصوص از من برای شرکت در این پروژه دعوت کرد و موضوع آن را آزاد عنوان کرد، بسیار خوشحال شدم. چون موضوع آزاد دست نمایشنامهنویس را باز میگذارد.
وی نمایشنامه «نادر شاه» را که در این پروژه خلق شده است بهترین و تکمیلترین نمایشنامه خود دانست و افزود: کلمه به کلمه این نمایشنامه را بر اساس امکانات اجرا نوشتهام و پژوهش و نگارش این نمایشنامه قریب به ۴ سال زمان من را گرفته است. مدتی که مشغول نوشتن این نمایشنامه بودم با معاون امور هنری گفتگویی داشتم که از نظرات وی بهره گرفتم و ایده پژوهش بیشتر به من داد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان تئاتر بر دریافت حقوق مادی هنرمند تاکید کرد و گفت: اعتقاد دارم هنرمندان تئاتر به اندازه کافی برای معنویات کار کردهاند و مسئولان نباید از اجر معنوی هنرمندان بگویند بلکه برای معیشت آنها که نیاز دارند کار آنها به عنوان شغل شناخته شود کاری کنند.
لیلی عاج هم در سخنان کوتاهی گفت: شرکت در این پروژه برای من تجربه بسیار خوبی بود و در جریان نوشتن این نمایشنامه از نظرات ارزشمند سعید اسدی بهرهمند شدم.
محمد میرعلی اکبری یکی دیگر از خالقان آثار این پروژه بود که در سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که مهرداد رایانی مخصوص از من برای شرکت در پروژه «قلم روشن» دعوت کرد. من ۲۲ سال است که نمایشنامه مینویسم و در تمام این سالها اصرار کردهام که به شیوه خودم بنویسم.
وی افزود: در تمام این سالها سختیهای متعددی را متحمل شدهام، سال ۹۹ اتفاق خوشایندی برای من رقم خورد و بالاخره ۸ نمایشنامه من منتشر شدند.
مهتا پناهی نیز به عنوان یکی دیگر از نویسندگان این پروژه گفت: نمایشنامه «صادره از …» نخستین نمایشنامه حرفهای من است و تا پیش از این چندین نمایش در دوران دانشجویی نوشتهام. در این نمایشنامه تلاش کردهام دغدغههای نسل خودم را بیان کنم.
مهدیه حسینی نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی از فرصتآفرینی این پروژه تشکر کرد.
در پروژه «قلم روشن» نمایشنامههای «درآستانه» نوشته امیرحسین طاهری، «پنگوئنهای افسرده» نوشته محمد میرعلی اکبری، «گیسو» نوشته بهرام صادقی مزیدی، «خواب می بینم» نوشته آرش عباسی، «دست» نوشته مهدی ضیاءچمنی، «قربانگاه» نوشته عمادالدین رجبلو، «نادرشاه» نوشته حمیدرضا نعیمی، «اشتیاق» (چسیاره میمونها) نوشته پیام لاریان، «عروس قنات» نوشته شهرام کرمی، «سیوسه سال بعد» نوشته مهدیه حسینی، «بابا آدم» نوشته لیلی عاج و «صادره از …» نوشته مهتا پناهی از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است. طراحی جلد کتابهای نقلم روشن» را نیز بهرام شادانفر برعهده داشته است.
معرفی طراحان نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم»
نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» به نویسندگی و کارگردانی مریم منصوری و نمایش برگزیده در هفدهمین جشنواره سراسری مقاومت در بخشهای نویسندگی و بازیگری مرد طراحان نمایش خود را اعلام نمود.
در نمایش«آمده بودیم اینجا بمیریم» سینا ییلاق بیگی طراح صحنه، پریسا کیومرثی طراح گریم ، علیرضا میر انجم طراح نور، میثم خاوری طراح گرافیست و همچنین مریم منصوری بعنوان طراح لباس فعالیت میکنند.
نمایش «آمده بودیم اینجا بمیریم» در فروردین و اردیبهشت هزار و چهارصد در تماشاخانه سرو به روی صحنه میرود.
این نمایش ملودرام متفاوتی در مورد جنگ را روی صحنه میبرد. در خلاصه نمایشنامه آمده است: گاهی چیزی از ما گم می شود. گاهی کسی، چیزی از ما را گم می کند. گاهی جنگ، کسی یا چیزی از ما را می گیرد و گم می کند و ما هراسان، آن قدر به دنبال گم گشته می دویم که نمی فهمیم باز مشغول از دست دادن کسی یا چیزی دیگر هستیم و آخ!
«دیوار آسمان» به برج آزادی رسید
یاسر خاسب سرپرست گروه تئاتر «بدن دیوانه» درباره سرانجام زمان اجرای نمایش «دیوار آسمان (اسکای وال)» که از حدود ۲ ماه پیش تصمیم به اجرای آن بر دیواره برج آزادی گرفته بود گفت: به خاطر هماهنگ نشدن برخی جریانات با هم زمان اجرای نمایش «دیوار آسمان» طی حدود ۲ ماه گذشته جابجا شد اما خوشبختانه طلسم اجرای این نمایش شکسته شده و قرار است «دیوار آسمان» ساعت ۱۸ روز دوشنبه ۲۵ اسفند در برج آزادی اجرا شود.
وی درباره هماهنگیهای مورد نیاز انجام شده برای اجرای نمایش «دیوار آسمان»، توضیح داد: هماهنگی لازم برای استقرار خودروی ایمنی آتش نشانی و همچنین نیروی انتظامی و اورژانس در پایین برج آزادی انجام شده است. همچنین تیم واکنش سریع هلال احمر نیز به همراه تیم بدلکاران نمایش «دیوار آسمان» نیز در بالای برج در کنار من حضور پیدا میکنند.
خاسب درباره شرایط جوی مورد نیاز برای اجرای «دیوار آسمان»، یادآور شد: طی روزهای پیش رو بارندگی نخواهیم داشت و به دلیل اینکه فرصتی تا پایان سال ۹۹ باقی نمانده تصمیم گرفتیم در روز ۲۵ اسفند نمایش را اجرا کنیم.
فیزیکال آرت اسکای دایو وال (هنر حرکات پروازی روی دیوار) است و در خلاصه اثر آمده است: «بر بلندای پهنه دیواری عظیم، کماندو گربه ایرانی در جاده ابریشم، همچون تخته سنگ نبشته بیستونگون، انسانی آزاد در گذر از روی خط افق، به محور گردشی حول حائل عمود، به عشق و انرژی و صلح و نیک نامی ایران در جهان میکوشد.»
همزمان با اجرای نمایش «دیوار آسمان» پوستر این اثر نیز که توسط سیامک شریفان طراحی شده، منتشر شد.
عوامل نمایش «دیوار آسمان» عبارتند از: نویسنده، طراح، کارگردان، اجراگر: یاسر خاسب، مهدی نادری: مشاور پروژه (کارگردان فیلم، ویدئو اینستالیشن)، علی مرتضوی فومنی: دراماتورژ، طناز فضائلی اسکندری: دستیار کارگردان و برنامه ریز، فرشاد فزونی: طراح صدا، آهنگساز، ژوبین عسگریه: سازهای بادی، افکتیو، دیجریدو، زنبورک، کیوان ملک: سازهای کوبهای، الکترونیک، ضرب زورخانه، سیامک شریفان: مشاور طراحی صحنه، طراح پوستر و بروشور، علی کوزه گر: طراحی و اجرای نور، خشایار نشوی: ویدئو مپینگ، احمدرضا گلکار: سیرک عقاب، محمد تجاری: مدیر صحنه و هماهنگی، نازنین جعفرزاده: منشی صحنه، بهزاد کاوه راد: مسئول فنی صحنه، امیر بدری: (طراح بدلکاری) ریگینگ آرت، هنرهای پروازی، آرش آقابیک: مدیر اجرایی، طراح جلوههای ویژه، ایمان نوابی: تامین و اجرای سازه حمایت، شرکت دیماح، هژیر کبودیان: تدوین ویدئو مپینگ، شهرام خطی: مدیر فیلمبرداری، تصویر برداران هوایی: (هلی شات) رسول کیان پور، ساجد محمدی الموتی، حسین مازندرانی، مصطفی بیدختی و علیرضا مرادی، شهریار اکبریه: عکاس، امیر قالیچی: روابط عمومی، مدیر تولید و مجری طرح: گروه بدن دیوانه، با حمایت بنیاد فرهنگی هنری رودکی، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برج آزادی و با همکاری سازمان آتش نشانی، سازمان هلال احمر، اورژانس، نیروی انتظامی، سازمان زیباسازی شهرداری و مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران.