موضع شورای نگهبان درباره تفکیک موقت انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌ها

11:47 - 23 اسفند 1399
کد خبر: ۷۰۹۵۴۶
سخنگوی شورای نگهبان درباره تفکیک موقت «ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا» و «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» گفت: این مسئله می‌تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور را بیشتر معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.
- عباسعلی کدخدایی امروز در یک نشست خبری، در پاسخ به سؤال میزان درباره آخرین وضعیت تفکیک موقت «ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا» و «سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری» که اخیراً از سوی شورای نگهبان به منظور تضمین تأمین سلامت رأی‌دهندگان مطرح شده است، گفت: به موجب قانون هر دو انتخابات سراسری در یک دوره برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: به دلیل اینکه انتخابات شورا‌ها یک انتخابات محلی - منطقه‌ای است پیشنهاد کارشناسی ما این بود که اگر بتوانیم این انتخابات را به صورت محلی و منطقه‌ای برگزار کنیم این مسئله می‌تواند توجه شورای نگهبان و وزارت کشور را بیشتر معطوف به انتخابات ریاست جمهوری کند.

سخنگوی شورای نگهبان اخیراً ، درباره اینکه برای تضمین سلامت مردم در انتخابات، تفکیک انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری مطرح شده است، ظاهراً شورای نگهبان با این موضوع موافق است، گفت: این پیشنهادی بود که خود ما به مجلس داشتیم، چون قانون انتخابات شورا‌ها یک قانون عادی است مجلس می‌تواند با یک طرح دو فوریتی این کار را انجام دهد، اما یک مانعی نیز در این رابطه وجود دارد؛ زمانی که انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری تجمیع شد، این موضوع با نظر مجمع تشخیص مصلحت اتفاق افتاد لذا در این مورد حتماً باید نظر مجمع گرفته شود. این پیشنهاد، پیشنهاد خوبی است که در صورت اتفاق، انتخابات شورا‌ها می‌تواند در زمان دیگری مثلا با فاصله یک ماهه یا چند هفته‌ای برگزار شود.

کدخدایی همچنین درباره اینکه برخی‌ها معتقدند تفکیک انتخابات شورا‌ها و ریاست جمهوری در مشارکت حداکثری مردم تأثیر منفی دارد؟ گفت: بحث‌های مشارکت، یک بحث سیاسی است، ولی از نظر قانونی این کار امکان پذیر است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه اگر مجلس در این رابطه اقدام کند، آیا این فرصت وجود دارد که بتوانیم انتخابات پیش رو را به این صورت برگزار کنیم؟، اظهار داشت: بله، از آن جایی که موضوع تنها بحث تفکیک انتخاباتی است اگر مجلس به دو صورت دو فوریتی اقدام کند می‌توان این کار را انجام داد.
 
عباسعلی کدخدایی
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *