شکست کمدی سطحی «زنها فرشتهاند ۲» در گیشه/۷۵۰ میلیون فروش در ۹ ماه
- فیلم سینمایی «زنها فرشتهاند ۲» توانست بعد از 9 ماه اکران به فروشی نزدیک به 750 میلیون تومان دست پیدا کند، اثری کمدی که شاید در دورانی غیر از دوران کرونا میتوانست به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.
این فیلم جزو اولین آثاری بود که از تیر ماه و همزمان با اولین بازگشایی سینماها بعد از موج دوم بیماری کرونا اکران شد، اثری که توسط منتقدان مورد نقد جدی قرار گرفت، اثری در ژانر کمدی سطحی که نتوانست مخاطبان زیادی را به سالن سینما بکشاند.
البته در میان اکثریت آثار در ژانرهای مختلف نتوانستند به گیشه خوبی دست پیدا کنند، در این میان تنها فیلم شنای پروانه به فروشی بالای سه میلیارد تومان دست یافت، اثری که شاید در شرایط عادی رکورد سینمای کشور را جابجا می کرد.
بازگشایی سینماها از ابتدای تیر ماه جاری با اکران هشت فیلم آغاز شد، این اقدام تصمیم تازهای بعد از نزدیک به پنج ماه تعطیلی مداوم سالنهای سینما بعد از شیوع بیماری کرونا بود، تصمیمی که موافقان و مخالفان بسیاری داشت، اما همچنان بعد از گذشت نزدیک به یک ماه در مسیر خود حرکت میکند.
در این میان آثار متفاوتی توانستند وارد چرخه اکران شوند، برخی از سینماگران آشتی دوباره مخاطبان با سالنهای سینما را منوط به اکران آثار مطرح و جذاب میدانستند، در این میان و از بین هشت فیلم اکران شده در چرخه اکران سال ۹۹ تنها دو فیلم از مجموعه تولیدات تازه و حاضر در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بودند.
«خوب بد جلف:ارتش سری» به کارگردانی پیمان قاسمخانی و فیلم سینمایی «شنای پروانه» ساخته محمد کارت از جمله آثار نسبتا موفق سینماها بعد از بازگشایی بودند، آثاری که توانستند پس از نزدیک به یک ماه اکران به فروشی معادل ۳ میلیارد تومان دست پیدا کنند.
فیلم سینمایی «زنها فرشتهاند ۲» توانست بعد از ۴ ماه اکران به فروشی نزدیک به ۸ میلیون تومان دست پیدا کند، اثری کمدی که شاید در دورانی غیر از دوران کرونا میتوانست به فروشی میلیاردی دست پیدا کند.
فیلم به سبک آثار سوپر مارکتی ساخته شده و انتشار نخستین تیزر آن نشان از وجود رقص و آواز، زن پوش شدن بازیگران مرد و شوخیهای مضحک میدهد، فیلمی که در همان تیزر اولیه آنچنان رنگ ابتذال به خود گرفته که واکنش منفی اکثریت اهالی سینما را به دنبال داشته است.
این فیلم با خوانش آوازهای خوانندگان لس آنجلسی تیزری را منتشر کرده که نشان میدهد آرش معیریان همچنان اصرار به ساخت آثار اتوبوسی دارد، اتوبوسی به آن معنا که اکثریت فیلمهای سوپرمارکتی همچون زنها فرشتهاند که اکثرا در اتوبوسهای مسافرتی پخش میشوند و بیش از این مکانی برای اکران پیدا نمیکنند.
حال مسئله اصلی اینجاست، در حالی که تکلیف آرش معیریان به عنوان یک کارگردان طی سالهای گذشته مشخص بوده و کارنامه کاری وی انتظار هرگونه اثر با کیفیت را از مخاطب گرفته، مسئولین فرهنگی در فیلم سینمایی «زنها فرشته اند ۲» چه المانی را دیده اند که باید آن را در زمانی که مخاطبان سینما به سختی وارد سالن میشوند اکران کنند.
فیلمی که سراسر عقب گرد فرهنگی بوده و اتفاقا میتواند تاثیر مخربی بر سینما در زمانهای که به مخاطب نیاز دارد بگذارد. حال باید دید شورای صنفی نمایش و نهادهای سینمایی برای ادامه راه سینمای پساکرونا چه برنامههایی خواهند داشت و آیا در کل میتوان امیدی به سینمای کشور در سال جاری پیدا کرد یا خیر.