مسافران نوروزی آنتالیا مراقب فریب شرکتهای گردشگری سودجو باشند!
بعضی از شرکتهای گردشگری برای مسافران نوروزی آنتالیا بستههای پیشنهادی ویژهای دارند. کارشناسان خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی میگویند با وجود اینکه ایران پرواز مستقیمی به آنتالیا ندارد، مسافران مراقب پرداخت هزینههای مازاد به این شرکتها باشند.
خبرگزاری میزان -
_ روزنامه رسالت نوشت: بسیاری از خانوادهها با آغاز اسفندماه و رسیدن روزهای پایانی سال، اقدام به گرفتن بلیت و رزرو تور برای سپری کردن تعطیلات دوهفتهای نوروز میکنند. این روال از سال گذشته به علت شیوع کرونا با کاهش چشمگیری روبهرو شد، اما حالا بعد از گذشت یک سال و درست درزمانی که زمزمههای شیوع موج چهارم کرونا در کشور شنیده میشود، هموطنانمان اقدام به بستن بار سفر کردهاند.
ترکیه، طی سالهای گذشته یکی از مهمترین گزینههای سفر خارجی در ایام نوروز برای بسیاری از مردم بوده است. این کشور بهعنوان نماد گردشگری هرسال میزبان تعدادی زیادی از گردشگران ایرانی است، اما از سال گذشته به علت شیوع کرونا مرزهای خود را به روی مسافران بست و حالا در آستانه نوروز ایرانی قرار است تمهیداتی را برای سفر ایمن گردشگران به این کشور فراهم کند. سفر به ترکیه به دو علت از محبوبیت زیادی برای ایرانیان برخوردار است، اولا که مسافران ایرانی برای سفر به این کشور نیاز به اخذ ویزا ندارند و در کمترین زمان میتوانند تور ترکیه را خریداری و راهی این کشور شوند. علاوه بر این وجود بازارهای متنوع و مراکز خرید و نزدیکی مسافت، تمایل زیادی را برای سفر به این کشور ایجاد کرده است.
سفر به آنتالیا در ایام نوروز یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در ترکیه محسوب میشود و هتلهای آنتالیا یکی از مراکز تفریحی مردم برای گذراندن تعطیلات محسوب میشود. بسیاری از همین هتلها همزمان با آغاز عید نوروز، برنامههای بسیار جذابی را برای مسافران تدارک میبینند و همه تلاش خود را برای جذب گردشگر به این شهر میکنند. این در حالی است که ایران پرواز مستقیمی به این شهر ندارد، اما بعضی از شرکتهای گردشگری درباره این مسئله اطلاعات صحیحی به مسافران نمیدهند و درباره پرداخت هزینههای مازادی که مسافر باید در ادامه سفر بپردازد، توضیحی نمیدهند.
بهتازگی سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیهای اعلام کرد: مجوز پرواز از ایران به مقصد آنتالیا صادر نمیشود و پرواز مستقیم در مسیر مذکور وجود ندارد. همچنین در اطلاعیه سازمان هواپیمایی کشوری از مسافران خواستهشده در صورت سفر به آنتالیا مراقب افراد سودجو باشند، چراکه برخی شرکتهای گردشگری در تبلیغات سفر به این شهر اطلاعات شفاف در اختیار مسافران قرار نمیدهند و پرواز بهصورت کانکشن انجام میشود و در فرودگاه میانی به دریافت هزینه مجدد از مسافر اقدام میکنند. پرواز کانکشن یا اتصالی، پروازی متشکل از دو یا چند پرواز مستقیم است که بهصورت دنبالهای انجام میشود تا مسافر از مبدأ به مقصد نهایی برسد.
محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی هم بهتازگی هشدار داده است: «آژانسهای مسافرتی با تبلیغ فروش تور آنتالیا مسافران را به استانبول یا شهرهای دیگر ترکیه میبرند و از آنجا با دریافت هزینه دوباره به آنتالیا میرسانند. اکنون فقط در مسیرهای استانبول و آنکارا از مبدأ ایران پرواز برقرار است و تورهای آنتالیا با پرواز مستقیم به فروش نمیرسد و به مسافران اعلام میکنیم هیچ شرکت داخلی و خارجی اکنون و در تعطیلات نوروزی پرواز مستقیم به آنتالیا ندارد.»
فارغ از اینکه وزیر بهداشت هشدار جدی به هموطنان مان برای نرفتن به سفر چه در داخل و چه خارج از کشور در ایام نوروز داده است، انجام تست کرونا برای سفر بهتمامی مقاصد ترکیه با تمامی ایرلاینها، الزامی است و اجرای پروتکلهای بهداشتی ازجمله تست PCR در مبادی ورودی این کشور صورت میگیرد.
باوجود شیوع بیماری کرونا در کشور و کرونای جهشیافته، سفر و مسافرت میتواند یکی از راههای انتقال بیماری محسوب شود، درحالیکه فرد مبتلا نمیداند عامل انتقال ویروس است؛ بنابراین شاید بهترین تصمیم برای پیشگیری از شیوع کرونا و نگرانی از ابتلای بیشتر انصراف از مسافرت باشد و مردم هم تصمیم عاقلانهتری در این خصوص اخذ کنند.
هزینههای اضافی مسافران ایرانی به آنتالیا
حرمتالله رفیعی، رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با اشاره به اینکه پرواز مستقیم از ایران به آنتالیا از ۱۶ سال قبل بستهشده است، اظهار کرد: بهطورکلی مبدأ و مقصد ایرلاینهای خارجی باید مشخص باشد. اگر قرار است از ایران به مقصد آنتالیا پرواز مستقیمی وجود نداشته باشد، باید به تمام مقاصد نزدیک به آنتالیا پرمیشن پرواز داده نشود.
وی ادامه داد: دولت میداند مقاصد پروازی که از ایران به اسپارتا یا آدانا که فرودگاههای نزدیک به آنتالیا هستند، برای این شهر است و مسافران ایرانی مجبورند هزینه اتوبوس حدود یک و نیم میلیون تومانی به ازای هر فرد را برای رسیدن به آنتالیا پرداخت کنند که به آنها تحمیل میشود. طی ۱۶ سال گذشته مسافران ایرانی با دادن این هزینه اضافی باعث آباد شدن جادهها و فرودگاههای این مناطق به مقصد آنتالیا شدهاند.
رفیعی تأکید کرد: اسپارتا یا آدانا مقاصد گردشگری برای مسافران ایرانی نیستند و همه پروازهای ایرانی به فرودگاه این دو منطقه باعث سرگردانی مسافران ایرانی و صرف هزینه بیشتر برای آنها شده است. اگر قرار است پروازی به مقصد آنتالیا صورت نگیرد، نباید اساسا پرمیشن پرواز به شهرهای نزدیک به آنتالیا هم داده شود، ولی اگر پرمیشن داده میشود، چرا باید مسافران هزینه اضافی پرداخت کنند.
رئیس هیئتمدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی، مسافران ایرانی آنتالیا را باعث آبادانی اسپارتا و آدانا و افزایش اشتغالزایی در این مناطق عنوان کرد و افزود: در نوروز و ماههای گرم سال تعداد مسافران به مقصد آنتالیا افزایش پیدا میکند. از خردادماه با گرم شدن هوا تعداد سفرها به آنتالیا بالا میرود و این روند تا آخر مهرماه تداوم پیدا میکند.
رفیعی بابیان اینکه تعداد مسافران ایرانی به مقصد خارج از کشور بهطورکلی خیلی زیاد نیست، افزود: از حدود ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور، ۱۰ درصد که حدود ۸ میلیون نفر میشوند، به خارج از کشور سفر میکنند. از ۸ میلیون نفر، ۴ میلیون نفر آن به عراق میروند و از ۴ میلیون نفر باقیمانده، یکمیلیون نفر شامل تجار و دولتیها هستند که برای کار و مراودات سیاسی سفر میکنند. از بین ۳ میلیون مسافر در حدود ۶۰ درصد نیز به ترکیه سفر میکنند. وی اضافه کرد: مقصد بیش از ۵۰ درصد مسافرانی که به ترکیه سفر میکنند، آنتالیاست؛ بنابراین یا باید اجازه پرواز مستقیم به این شهر داده شود و یا اینکه بهطور کل پرواز به شهرهای نزدیک به آنتالیا هم ممنوع شود.
رفیعی، تعداد پروازهای میان ایران و ترکیه را ۲۰۰ پرواز در هفته عنوان کرد و افزود: بر اساس تفاهمنامه بین ایران و ترکیه در هر هفته ۱۰۰ پرواز از ترکیه به ایران و ۱۰۰ پرواز هم از ایران به ترکیه انجام میشود. قبل از شیوع کرونا پروازهای فوقالعاده هم تا ۳۰۰ پرواز به ترکیه انجام میگرفت. وی با اشاره به اینکه استقبال زیادی برای تور نوروز ۱۴۰۰ به آنتالیا انجام نگرفته است، گفت: مسافران انگشتشماری برای سفر به آنتالیا تاکنون در دفاتر ثبتنام کردهاند و درصورتیکه استقبالی از تورهای نوروزی نشود، رقم ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان تورهای یکهفتهای نوروزی به کمتر از این میزان هم خواهد رسید.
رفیعی در پایان یادآور شد: نوروز سال ۹۹ پروازهای میان ایران و ترکیه به صفر رسید. برای نوروز ۱۴۰۰ هم پیشبینی میشود باوجود روال فعلی، حداکثر توافق ۲۰۰ پرواز میان دو کشور انجام شود، زیرا ظرفیت بیشتر از این میزان پرواز وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *