در عید نوروز به برج میلاد برویم؟
برج میلاد تهران با چشم انداز خاص و چشمگیرش، در کنار نقشی که در ساماندهی شبکه بیسیم، پوشش کانالهای رادیویی و تلویزیونی، کاربریهای هواشناسی و کنترل ترافیک ایفا میکند، از جذابیتهای گردشگری هم برخوردار است و میتواند مهمانان زیادی را از دور و نزدیک به خود بخواند.
- از هر نقطه پایتخت و از فراز همه برجها و ساختمانها و از ورای دود و آلودگی و سرسام ترافیک و ازدحام خیابان ها، برج میلاد در افق نگاه شهروندان تهرانی مینشیند. شاید اولین و حتی مهمترین ویژگی این برج همین باشد. این دیده شدن و در معرض نمایش عمومی همیشگی بودن عاملی شده تا برجستهترین نقش در نماد شدن برای تهران به این برج که همچون ستون سنگی سخت و استواری بالاتر از همه نمادها و المانهای شهری پایتخت ایستاده برسد. برج میلاد که عنوان ششمین برج بلند مخابراتی جهان و نوزدهمین برج بلند جهان را یدک میکشد به نوعی نشان و علامت نحوه توسعه و تحول تهران هم هست. از همین رو برگزاری بسیاری از همایشها و نشستها در این مکان انجام میشود و وجود موزه، سینما، دلفیناریوم و غرفههای عرضه محصولات گوناگون این برج سر به آسمان ساییده را به جشنواره دائمی فرهنگ و هنر و تجارت بدل کرده است.
اما سازندگان برج میلاد هنگام طرح ریزی نقشه ساخت این برج چه در سر داشتند؟ مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد در پاسخ به پرسشهای میزان اهداف چندگانه و متنوعی را برای ساخت این برج بر میشمارد: در سال ۱۳۷۲ به منظور ایجاد فضای نو و جذاب برای شهروندان تهرانی و ایرانی و ایجاد یک نماد ملی با توجه به توان مهندسین ایرانی، مدیران شهری را بر آن داشت تا برای رفع مشکلات مخابراتی و تلویزیونی شهر و موارد مطروحه، اقدام به انجام مطالعات اولیه (مطالعات شناخت) به منظور احداث مجموعه چند عملکردی نمایند.
آن طور که حسینی توسل روایت میکند زنگ اقدام عملیاتی برای ساخت برج میلاد در نیمه دهه هفتاد نواخته شد: سرانجام در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۸ میلادی) عملیات اجرایی برج آغاز و شرکت یادمان سازه مجری پروژه برج میلاد تهران از طرف شهرداری تهران معرفی شد و دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.
مدیرعامل برج میلاد برای مجموعه تحت امرش یک ماموریت ملی ویژه تعریف میکند. او همه را برای دیدن زیباییها و قابلیتهای برج فرا میخواند: در نهایت و پس از اتمام ساخت برج میلاد، شرکت برج میلاد تهران با هدف بهره برداری از مجموعه برج میلاد به عنوان مجموعهای کارآمد و اثر بخش در کلان شهر تهران که قابلیت ارائه خدمات متمایز و پایداری را در راستای ماموریت ملی داشته باشد، تاسیس شده است. اکنون این شرکت به نمایندگی از شهرداری تهران از تمامی مردم عزیز ایران زمین و گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از مجموعه میلاد دعوت میکند تا با بهره گیری از تجربیات و توان علمی در حوضه خدمات یک روز به یادماندنی و خوش را برای بازدیدکنندگان و میهمانان محترم رقم بزند.
از حسینی توسل درباره بخشهای مختلف مجموعه برج میلاد میپرسیم و اینکه آیا طی سالهای اخیر بخش جدیدی به مجموعه برج میلاد اضافه شده یا نه: مجموعه برج میلاد شامل سازه برج میلاد، مرکز همایشهای برج میلاد، سایت نمایشگاهی، و بخشهای تفریحی همچون کاربازیا، شهربازی، بولینگ، مجموعه فاخر صنایع دستی و سوغات ایرانی، سالنهای سینما و ... است. سال ۱۳۹۹ در طبقات اول و دوم لابی برج میلاد نمایشگاه و فروشگاهی به وسعت بیش از ۴۰۰۰ متر مربع از فاخرترین هنرهای ایرانی، صنایع دستی و بهترین سوغات ایرانی راه اندازی شده که مورد استقبال فراوان شهروندان و گردشگران قرارگرفته است. همچنین مجموعه سالن بولینگ، شهربازی، اسکواش و بازیهای راکتی در حال آماده سازی و راه اندازی است.
اما سازندگان برج میلاد هنگام طرح ریزی نقشه ساخت این برج چه در سر داشتند؟ مجتبی حسینی توسل مدیرعامل برج میلاد در پاسخ به پرسشهای میزان اهداف چندگانه و متنوعی را برای ساخت این برج بر میشمارد: در سال ۱۳۷۲ به منظور ایجاد فضای نو و جذاب برای شهروندان تهرانی و ایرانی و ایجاد یک نماد ملی با توجه به توان مهندسین ایرانی، مدیران شهری را بر آن داشت تا برای رفع مشکلات مخابراتی و تلویزیونی شهر و موارد مطروحه، اقدام به انجام مطالعات اولیه (مطالعات شناخت) به منظور احداث مجموعه چند عملکردی نمایند.
آن طور که حسینی توسل روایت میکند زنگ اقدام عملیاتی برای ساخت برج میلاد در نیمه دهه هفتاد نواخته شد: سرانجام در سال ۱۳۷۶ (۱۹۹۸ میلادی) عملیات اجرایی برج آغاز و شرکت یادمان سازه مجری پروژه برج میلاد تهران از طرف شهرداری تهران معرفی شد و دکتر محمد رضا حافظی استاد دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی به عنوان معمار و طراح پروژه انتخاب گردید. موضوع به صورت طرح و ساخت به مناقصه گذاشته شد و در نهایت قرارداد با پیمانکار منعقد گردید.
مدیرعامل برج میلاد برای مجموعه تحت امرش یک ماموریت ملی ویژه تعریف میکند. او همه را برای دیدن زیباییها و قابلیتهای برج فرا میخواند: در نهایت و پس از اتمام ساخت برج میلاد، شرکت برج میلاد تهران با هدف بهره برداری از مجموعه برج میلاد به عنوان مجموعهای کارآمد و اثر بخش در کلان شهر تهران که قابلیت ارائه خدمات متمایز و پایداری را در راستای ماموریت ملی داشته باشد، تاسیس شده است. اکنون این شرکت به نمایندگی از شهرداری تهران از تمامی مردم عزیز ایران زمین و گردشگران داخلی و خارجی جهت بازدید از مجموعه میلاد دعوت میکند تا با بهره گیری از تجربیات و توان علمی در حوضه خدمات یک روز به یادماندنی و خوش را برای بازدیدکنندگان و میهمانان محترم رقم بزند.
از حسینی توسل درباره بخشهای مختلف مجموعه برج میلاد میپرسیم و اینکه آیا طی سالهای اخیر بخش جدیدی به مجموعه برج میلاد اضافه شده یا نه: مجموعه برج میلاد شامل سازه برج میلاد، مرکز همایشهای برج میلاد، سایت نمایشگاهی، و بخشهای تفریحی همچون کاربازیا، شهربازی، بولینگ، مجموعه فاخر صنایع دستی و سوغات ایرانی، سالنهای سینما و ... است. سال ۱۳۹۹ در طبقات اول و دوم لابی برج میلاد نمایشگاه و فروشگاهی به وسعت بیش از ۴۰۰۰ متر مربع از فاخرترین هنرهای ایرانی، صنایع دستی و بهترین سوغات ایرانی راه اندازی شده که مورد استقبال فراوان شهروندان و گردشگران قرارگرفته است. همچنین مجموعه سالن بولینگ، شهربازی، اسکواش و بازیهای راکتی در حال آماده سازی و راه اندازی است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *