اجرای کامل برنامه درسی ملی به چه معنا است؟

11:34 - 12 فروردين 1400
کد خبر: ۷۰۷۱۶۶
معاون برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور گفت: برنامه درس ملی به عنوان یکی از زیر نظام‌های اصلی سند تحول بنیادین، زمینه ایجاد تحول همه جانبه، گسترده و عمیق در مفاهیم و محتوای آموزشی را فراهم می‌آورد.
علی محبی، معاون برنامه ریزی و تولید بسته‌های تربیت و یادگیری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کشور در گفتگو با میزان گفت: برنامه درسی ملی چتر بالاسری برنامه های درسی است. در این سند، چشم انداز، اصول، سیاست ها، رویکرد، عناصر و مولفه ها و حتی بیانیه هایی بیان شده است که چارچوب کلی برنامه های درسی را مشخص نموده است. هر گاه این منویات به صورت کامل در راهنما‌های برنامه های درسی و به تبع آن در بسته های تربیت و یادگیری (اعم از کتاب درسی، ...) تولیدی سازمان ساری و جاری باشد، سند برنامه درسی ملی در سطح سازمان پژوهش، اجرا شده است.

وی ادامه داد: درنهایت اگر این منویات در خروجی آموزش و پرورش یعنی شایستگی های کسب شده متربیان (دانش آموزان) مشاهده و درک شود، می گوییم اجرای برنامه درسی ملی در سطح وزارت آموزش و پرورش، محقق شده است. در حقیقت هدف نهایی همین سطح دوم است.

عناصر برنامه درسی ملی برای هویت‌سازی ملی، چه عناصری هستند.

وی افزود: یکی از بخش های مهم و اساسی سند برنامه درسی ملی، «اصول ناظر بر برنامه‌های درسی و تربیتی» است. در برنامه درسی ملی آمده است، «این اصول به صورت هماهنگ و درهم تنیده ناظر بر سیاست گذاری، برنامه ریزی و مدیریت برنامه‌های درسی و تربیتی از سطح ملی تا سطح مدرسه است.»

محبی تاکید کرد: اصل دوم از اصول دهگانه ناظر بر برنامه های درسی و تربیتی، عبارتست از: «تقویت هویت ملی» در تشریح آن در سند برنامه درسی ملی آمده است: «برنامه‌های درسی و تربیتی باید زمینه تقویت و پایداری هویت ملی را با تاکید بر تعمیق باور‌ها و ارزش‌های اسلامی، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران، زبان و ادبیات فارسی، ارزش‌های انقلاب اسلامی، میهن دوستی، وحدت و استقلال ملی و همبستگی اسلامی فراهم آورد.»

بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *