طرح رتبهبندی معلمان صرفا معیشتی نیست/ نگرانی از غیر دائمی بودن اجرای طرح
رضا صابری در گفتوگو با خبرنگار اجتماعی میزان در مورد اجرای طرح رتبهبندی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: در واقع رتبهبندی معلمان طرحی دائمی با اهداف تعریف شده ارتقای کیفیت معیشت، منزلت اجتماعی و آموزش و پژوهش معلمان است که در مجلس شورای اسلامی مطرح و به علت داشتن بار مالی برای دولت متوقف، و قرار شد مجدد توسط دولت به صورت لایحهای با تدابیر بودجهای مشخص ارائه شود.
وی افزود: آنچه وزارت آموزش و پرورش به دنبال اجرایی کردن آن در مهرماه است به دلیل عدم تعریف مشخص در زمینه منابع مالی، ماندگاری قابل توجهی نخواهد داشت و در واقع به نوعی انجام تکلیف، به دور از قانونگذاری مشخص و مدون در مجلس شورای اسلامی است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر دائمی بودن طرح نخست در بهارستان خاطرنشان کرد: بنا بر گفتههای وزیر آموزش و پرورش، این طرح ممکن است از مهرماه سال جاری اجرایی شود اما آنچه موجب نگرانی است نبود قانونگذاری لازم برای اجرای دائمی طرح توسط وزارت آموزش و پرورش است، زیرا مشخص نیست که طرح مذکور در سال آینده نیز اجرایی شود.
وی ادامه داد: با اجرایی شدن طرح در مهرماه ممکن است مبالغی به صورت مادی به احکام فرهنگیان اضافه شود اما ارتقای منزلت اجتماعی که هدف اصلی طرح با لحاظ نمودن سوابق آموزشی بر رتبهبندی معلمان بوده نادیده گرفته شده است.
صابری تصریح کرد: نظر مجلس این است که در طرح رتبهبندی، صرفا معیشت فرهنگیان مد نظر نبوده و منزلت اجتماعی، ارتقای کیفیت آموزشی و توانمندی معلمین مواردی است که بر آنها تاکید شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقثیقات مجلس در خصوص طرح دوفوریتی مجلس به منظور افزایش حقوق معلمان با لحاظ یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: طرح مذکور به دلیل داشتن بار مالی برای دولت و همچنین عدم توانایی جامعه در پذیرش نظام ارزش افزوده مازاد، فعلا متوقف شده است.
نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی درباره فرجام ایرادات بهارستان بر آزمون استخدامی آموزش و پرورش نیز گفت: قرار بر این بود که وزارت آموزش و پرورش پس رفع ایرادات وارده، کمیسیون را مطلع نماید که متاسفانه تا به حال بازخوردی از اصلاحِ ایرادات مشاهده نکردهایم.