رازهای «روزهای ابدی»
- طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی سیما، محمدحسین رنجبران، مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی در این نشست خبری با بیان اینکه در حدود یکساعتی که این عوامل در واحد ۱۶۲ حضور داشتند، پاسخگوی ۲۴۶ تماس بودند، گفت: بر اساس آمار مرکز تحقیقات صداوسیما، این سریال بیش از ۲۴ درصد مخاطب داشت و کاری انقلابی با این گستردگی و پیام، خیلی برای جامعه ارزشمند است.
وی با ابراز امیدواری دراینباره که سریال سازی جواد شمقدری و محسن علیاکبری ادامهدار باشد، گفت: سریال روزهای ابدی توانست بازیگران خوبی را معرفی کند که تا پیشازاین کمتر دیده و شناخته شده بودند.
یک سریال پیچیده
جواد شمقدری، کارگردان روزهای ابدی در این نشست تعدد لوکیشن را از ویژگیهای برجسته این سریال برشمرد و گفت: این پروژه بیش از ۴۵۰ بازیگر داشت که بیش از ۱۵۰ نفر از آنان بازیگر حرفهای بودند. استفاده از این تعداد بازیگر، فیلمبرداری در تعداد زیادی لوکیشن و در همین حال پرداختن به موضوعی که مربوط به تاریخ معاصر است، این پروژه را به کاری سخت و پیچیده تبدیل کرد.
وی با اشاره به اینکه ساخت این سریال حدود سه سال به طول انجامید، گفت: ۴۶۰ جلسه فیلمبرداری داشتیم و با وجود مشکلات مالی، به لطف خدا این کار به سرانجام رسید.
شمقدری همچنین با بیان اینکه بسیاری از مخاطبانی که با او تلفنی صحبت کردند، مشتاق دیدن فصل بعدی این سریال هستند، گفت: من آمادگی دارم که فصل بعدی را بسازم، اما ساختهشدن آن به نظر تصمیمگیرندگان رسانه ملی بستگی دارد.
سریالی تاریخی و آگاهیبخش
احمد نجفی، بازیگر باسابقه که در روزهای ابدی نیز خوش درخشید، در این نشست خبری این مجموعه تلویزیونی را سببساز ارتقای اطلاعات و آگاهی مردم خواند و گفت: بسیاری از مردم الان مشتاق هستند ببینند در سالهای پس از وقوع انقلاب چه روی داده است. زمانی که یک سریال به نشر آگاهی میپردازد، دانش و آگاهی مردم ما را ارتقا میدهد. سرمایهگذاری در این سریالها میتواند سودمند باشد.
وی با بیان اینکه این سریال توانست نفوذ و نفوذی در انقلاب را به مردم بشناساند، گفت: اگر چنین سریالهایی بیشتر ساخته میشد، شاید زودتر جلوی نفوذیها گرفته میشد یا تعداد کسانی که جذب نفوذیها میشدند، کمتر میشد.
جمع پژوهش و هنر
رحیم نوروزی، دیگر بازیگر این مجموعه هم با ابراز رضایت از بازی در این سریال گفت: این سریال از سه ویژگی که کاملا جنس متفاوتی نسبت به هم دارند، برخوردار بود: پژوهش، قصهگویی و فیلمسازی. بازخوردهایی که امروز داشتم، خوب و جالب بود.
وی شناساندن دوران بعد از انقلاب را کاری مهم در عرصه رسانهای دانست و گفت: عدهای ازجمله خودم من آن دوران را ندیدهایم. من آن زمان نوجوان بودم و شناخت دقیقی از آن دوران نداشتم؛ اما این دستکارها میتواند به شناخت آن روزگار کمک کند.
امین اسکندریان، بازیگر روزهای ابدی هم این مجموعه را کاری سخت ازنظر روحی و جسمی توصیف کرد که با مدیریتی خوب به انجام رسید. کیمیا اکرمی هم با بیان اینکه شخصیتی که بازی کرده، با خودش متفاوت بوده، اما بازخوردها نشان میدهد که توانسته از عهده نقش خود برآید، تصریح کرد: تجربه کار تئاتر را داشتم و امیدوارم پسازاین نقشهای متفاوتی را بتوانم بازی کنم. بازخوردهایی که گرفتم نشان میدهد درمجموع، توانستهام نقش محبوبه را باورپذیر از کار دربیاورم.
پر کردن نقاط خالی تاریخ
در ادامه این نشست، محسن علیاکبری، تهیهکننده روزهای ابدی با اشاره به گفتگوی مستقیمش با مخاطبان، تصریح کرد: امیدواریم تولید این قبیل سریالها ادامه یابد تا نقاط خالی تاریخ را با آثار نمایشی پر کنیم و نیاز مردم تشنه به اطلاعات موثق، از طریق منابع داخلی برطرف شود.
وی مدیریت جوان در رسانه ملی را عامل تسهیلگر در پیشبرد پروژه «روزهای ابدی» دانست و گفت: تیم مدیریتی که در رسانه ملی فعال است، هرچقدر جوان باشد، پرانرژیتر است و هنرمندان را بهتر درک میکند.
علیاکبری دریافتی بابت ساخت هر قسمت از این سریال را ۶۸۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: درحالیکه فیلم سینمایی با بودجه کم این روزها با هزینهای کمتر از چهار میلیارد تومان ساخته نمیشود، اما اگر هر سه قسمت این سریال را بهاندازه یک فیلم سینمایی حساب کنیم، باز ما با حدود دو میلیارد تومان، کاری سینمایی ساختهایم.
وی تولید این مجموعه تلویزیونی را دغدغه ارزشی دانست و گفت: اگر قرار باشد کار ارزشمندی تولید نکنم، ترجیح میدهم بیکار باشم. از رسانه ملی به خاطر اعتمادی که به من و شمقدری برای ساخت این مجموعه تلویزیونی کرد، قدردانی میکنم.
این تهیهکننده معرفی چهرهها و نیروهای جدید در عرصه نمایشی را وظیفه نسل قبلی دانست و گفت: در این سریال ترکیب خوبی را از بازیگران خارجی، بازیگران باسابقه و جدید داشتیم و در همین حال از بازیگران تئاتری نیز چهرههای جدیدی را به عرصه بازیگری تلویزیون معرفی کردیم.
تجربهای خوب و گرانبها
در ادامه این نشست، شمقدری در پاسخ به سؤالی انتقادی در خصوص گریمها گفت: گریم یک جاهایی این خطا را داشت، البته این درصدش خیلی کم بود و البته مخاطبان و منتقدان حق دارند دوست داشته باشند کاری بینقص ببینند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره مقایسه روزهای ابدی با فیلم هالیوودی «آرگو» هم پاسخ داد: چند سکانس در این سریال، به ادعای مطرحشده در آرگو پاسخ داد. اما قرار نبود به روایت آمریکاییها بپردازیم. همینکه در این سریال بهصورت اقناعکننده نشان داده شد چرا دانشجویان تصمیم به تسخیر لانه جاسوسی گرفتند، کفایت میکند. برخی واکنشهای تند منفی، بهویژه از سوی کسانی که خارج از مرزها نشستهاند و از حرکت انقلاب دلخور هستند، نشان میدهد کار خیلی موفق بوده است.
وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری که چقدر از دانش فنی استفاده از پرده سبز در این مجموعه تلویزیون بومیبوده است، گفت: ۱۰۰ درصد این کار ایرانی بود و بیش از ۱۵۰ نیروی جوان این جلوههای رایانهای را خلق کردند.
شمقدری درباره اینکه آیا امکان آن وجود نداشت تا از تعداد قسمتهای روزهای ابدی کاسته شود؟ گفت: شاید میشد بخشهایی مثل حوادث کردستان را در سریال نداشته باشیم؛ اما با توجه به اسنادی که از لانه جاسوسی مبنی بر تلاش آمریکا برای تجزیه ایران بهدستآمده بود، حیف بود که به این مباحث نپردازم.