عضو شورای شهر: در هیچ جای دنیا به اندازه تهران بزرگراه وجود ندارد
شهربانو امانی گفت: کاهش سفرهای شهری میتواند نقش موثری در کاهش میزان تصادفات ایفا کند. در هیچ جای دنیا به اندازه تهران بزرگراه وجود ندارد. این بزرگراهها بستر وقوع تصادفات هستند. شدت تصادفات نیز در بزرگراهها به دلیل سرعت بالای وسایل نقلیه بیشتر است.
خبرگزاری میزان -
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هرچند اقداماتی نظیر ایمنسازی موضعی تاثیرگذار است، اما قطعاً ریشهای به حل مسائل منجر نخواهد شد. مقابله با خودرومحوری، محور سیاستهای شورای پنجم بوده است. قوانین بسیار خوبی در شورای پنجم مصوب شده است که تا پیش از این سابقه نداشته است. ریلگذاری مناسبی در جهت تغییر پارادایم در برنامهریزی شهری از خودرومحوری به پیادهمداری صورت گرفته است و امیدواریم در میانمدت و بلندمدت با اجرایی شدن و پیادهسازی رویکرد TOD در شهر، گامی بلند در جهت گذار از خودرومحوری به پیادهمداری برداشته شود.
وی افزود: مصوبه الزام شهرداری به بازآرایی خیابانهای شهر بر اساس اصول خیابان کامل نیز میتواند نقش مهمی چه در کاهش سهم وسایل نقلیه از سفرهای درون شهری و درپیِ آن افزایش سهم سایر مدهای حمل و نقل، و چه در کاهش تعداد تصادفات درونشهری از طریق آرامسازی و مدیریت جریان ترافیک ایفا کند.
وی تصریح کرد: بزرگراه آزادگان علاوه بر اینکه بخشی از جابهجاییهای درون شهری را پوشش میدهد، بدلیل آنکه تا پیش از این در مسیر کریدور غرب به شرق واقع شده بود، تداخل وسایل نقلیه سنگین و سبک را به همراه داشت که میتواند یکی از دلایل آمار بالای تصادفات باشد. با خارج شدن شهرهای تهران و کرج از مسیر کریدور شرق به غرب پیشبینی میشود هم از میزان تصادفات در محور آزادگان و هم از میزان آلودگی هوا بدلیل کاهش ورود وسایل نقلیه سنگین به محدوده شهر تهران کاسته شود. سهم بالایی از منابع انتشار آلایندهها در تهران به وسایل نقلیه سنگین مربوط میشود.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در کنار این موارد اقدامات ایمن سازی نظیر افزایش کنترلها با محوریت راهور ضرورت دارد. این اقدامات نیازمند تامین منابع است. متاسفانه طی یکی دو سال اخیر و علی الخصوص با شیوع ویروس کرونا، شهرداری تهران با کمبود منابع شدیدی مواجه شده است. با این وجود همچنان تاکید میکنم که راهحل پایدار این معضل نیز، پیاده سازی رویکرد TOD در شهر و گذار از خودرومحوری به پیادهمداری است.
امانی در خصوص وجود حاشیه نشینی و کاربریهای غیر مجاز در اطراف بزرگراهها که علاوه بر ایجاد چشم انداز نامناسب به مشکل ترافیک جادهای هم اضافه میکند گفت: هم اکنون اقدامات شبانه روزی توسط شهرداریهای مناطقی که در حاشیه محور آزادگان قرار دارند در دست انجام است. نصب و مرمت نیوجرسی و دیوارهای صوتی درحاشیه بزرگراه در حال انجام است که هم به ایمنی و هم رفع چشمانداز نامناسب بزرگراه کمک میکند. اما اقدام پایدار در این خصوص ساماندهی و تصمیم گیری در مورد کاربریهای اطراف بزرگراه است که نیازمند تعیین تکلیف در طرحهای بالادست است.
شهربانو امانی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درباره اینکه در مدیریت شهری دوره پنجم چه تمهیداتی برای کاهش معضل تصادفات جادهای اندیشیده شده به میزان گفت: در اینکه آمار تصادفات درون شهری در تهران نسبت به استانداردهای جهانی بالاست تردیدی نیست، اما در این خصوص نکتهای وجود دارد که معمولاً در اعلام آمار از آن غفلت میشود. تعداد تصادفات درونشهری ارتباط مستقیمی با شاخصی به نام (VKT (vehicle kilometer traveled یا VMT
(vehicle mile traveled) وجود دارد. این شاخص کیلومتر (مایل) پیموده شده در یک محدوده به ازای تعداد وسایل نقلیه را مشخص میکند. VKT عموماً در شهرهای بزرگ جهان اندازه گیری میشود و به خوبی، نشان دهنده میزان استفاده از خودرو توسط شهروندانِ یک شهر است.
وی ادامه داد: هر چند در تهران این شاخص اندازه گیری نمیشود، اما میزان مصرف روزانه بنزین در تهران در مقایسه با سایر شهرهای بزرگ جهان، حکایت از VKT بالای شهر تهران دارد. بدیهیست وقتی سفرها با وسایل نقلیه در یک شهر بیشتر و طولانیتر باشد، آمار تصادفات نیز افزایش مییابد. VKT ارتباط مستقیمی با خودرومحوری در یک شهر دارد. حل معضل تصادفات درون شهری همانند ترافیک و آلودگی هوا موضوعی ریشهای است و مستلزم تقویت پیادهمداری در برابر خودرومحوریست.
عضو شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هرچند اقداماتی نظیر ایمنسازی موضعی تاثیرگذار است، اما قطعاً ریشهای به حل مسائل منجر نخواهد شد. مقابله با خودرومحوری، محور سیاستهای شورای پنجم بوده است. قوانین بسیار خوبی در شورای پنجم مصوب شده است که تا پیش از این سابقه نداشته است. ریلگذاری مناسبی در جهت تغییر پارادایم در برنامهریزی شهری از خودرومحوری به پیادهمداری صورت گرفته است و امیدواریم در میانمدت و بلندمدت با اجرایی شدن و پیادهسازی رویکرد TOD در شهر، گامی بلند در جهت گذار از خودرومحوری به پیادهمداری برداشته شود.
وی افزود: مصوبه الزام شهرداری به بازآرایی خیابانهای شهر بر اساس اصول خیابان کامل نیز میتواند نقش مهمی چه در کاهش سهم وسایل نقلیه از سفرهای درون شهری و درپیِ آن افزایش سهم سایر مدهای حمل و نقل، و چه در کاهش تعداد تصادفات درونشهری از طریق آرامسازی و مدیریت جریان ترافیک ایفا کند.
بیشتر بخوانید:
وضعیت اورژانسی بزرگراه آزادگان
امانی درخصوص سهمی که بزرگراه آزادگان به عنوان پرترافیکترین بزرگراه کشور در تصادفات جادهای دارد گفت: شرایط بزرگراه آزادگان نیز از پاسخ سوال قبلی مستثنی نیست، کاهش سفرهای شهری میتواند نقش موثری در کاهش میزان تصادفات ایفا کند. در هیچ جای دنیا به اندازه تهران بزرگراه وجود ندارد. این بزرگراهها بستر وقوع تصادفات هستند. شدت تصادفات نیز در بزرگراهها به دلیل سرعت بالای وسایل نقلیه بیشتر است.
امانی درخصوص سهمی که بزرگراه آزادگان به عنوان پرترافیکترین بزرگراه کشور در تصادفات جادهای دارد گفت: شرایط بزرگراه آزادگان نیز از پاسخ سوال قبلی مستثنی نیست، کاهش سفرهای شهری میتواند نقش موثری در کاهش میزان تصادفات ایفا کند. در هیچ جای دنیا به اندازه تهران بزرگراه وجود ندارد. این بزرگراهها بستر وقوع تصادفات هستند. شدت تصادفات نیز در بزرگراهها به دلیل سرعت بالای وسایل نقلیه بیشتر است.
وی تصریح کرد: بزرگراه آزادگان علاوه بر اینکه بخشی از جابهجاییهای درون شهری را پوشش میدهد، بدلیل آنکه تا پیش از این در مسیر کریدور غرب به شرق واقع شده بود، تداخل وسایل نقلیه سنگین و سبک را به همراه داشت که میتواند یکی از دلایل آمار بالای تصادفات باشد. با خارج شدن شهرهای تهران و کرج از مسیر کریدور شرق به غرب پیشبینی میشود هم از میزان تصادفات در محور آزادگان و هم از میزان آلودگی هوا بدلیل کاهش ورود وسایل نقلیه سنگین به محدوده شهر تهران کاسته شود. سهم بالایی از منابع انتشار آلایندهها در تهران به وسایل نقلیه سنگین مربوط میشود.
عضو شورای شهر تهران اظهار داشت: در کنار این موارد اقدامات ایمن سازی نظیر افزایش کنترلها با محوریت راهور ضرورت دارد. این اقدامات نیازمند تامین منابع است. متاسفانه طی یکی دو سال اخیر و علی الخصوص با شیوع ویروس کرونا، شهرداری تهران با کمبود منابع شدیدی مواجه شده است. با این وجود همچنان تاکید میکنم که راهحل پایدار این معضل نیز، پیاده سازی رویکرد TOD در شهر و گذار از خودرومحوری به پیادهمداری است.
امانی در خصوص وجود حاشیه نشینی و کاربریهای غیر مجاز در اطراف بزرگراهها که علاوه بر ایجاد چشم انداز نامناسب به مشکل ترافیک جادهای هم اضافه میکند گفت: هم اکنون اقدامات شبانه روزی توسط شهرداریهای مناطقی که در حاشیه محور آزادگان قرار دارند در دست انجام است. نصب و مرمت نیوجرسی و دیوارهای صوتی درحاشیه بزرگراه در حال انجام است که هم به ایمنی و هم رفع چشمانداز نامناسب بزرگراه کمک میکند. اما اقدام پایدار در این خصوص ساماندهی و تصمیم گیری در مورد کاربریهای اطراف بزرگراه است که نیازمند تعیین تکلیف در طرحهای بالادست است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *