حاجیان: جشنواره تئاتر عروسکی امسال مجازی خواهد بود/حسن زاده: «تهران مبارک» با شرایط بسیار سختی برگزار شد
- نشست خبری هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی (تهران - مبارک) سه شنبه پنجم اسفند ماه سال ۱۳۹۹ در محل تالار وحدت تهران برگزار شد.
این مراسم با تلاوت آیاتی چند از قرآن مجید آغاز شد. محسن حسن زاده به عنوان مجری برنامه و مدیر روابط عمومی مرکز هنرهای نمایشی در این برنامه حضور داشت.
وی در ابتدای این برنامه ضمن تبریک به مناسبت روز پدر گفت: امیدوارم هرچه سریعتر به وضعیت قبل از کرونای تئاتر بازگردیم، یاد می کنیم از فردی که این جشنواره در ابتدا با نام او آغاز کرد، زنده یاد گلزار محمدی همیشه همراه ما هستند و یادشان برای ما عزیز است.
مهدی حاجیان دبیر اجرایی هجدهمین جشنواره تئاتر عروسکی گفت: به شخصه یاد و خاطره گلزار محمدی را گرامی می دارم، زنده یاد محمدی دبیر این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی بود و خواهد ماند و امیدوارم بتوانیم با برگزاری با کیفیت این جشنواره روح وی را شاد نماییم.
وی در همین رابطه ادامه داد: راحت ترین کار برای ما در دوران شیوع بیماری کرونا برگزار نکردن جشنواره بود، اما ما خواستیم با اولویت قرار دادن سلامت هنرمندان این جشنواره را با هر سختی که وجود دارد برگزار کنیم، فراخوان جشناوره سال گذشته منتشر شد، بالغ بر یازده بخش در این فراخوان منتشر شد. اما وقفه طولانی به دلیل بیماری کرونا داشتیم اما با تلاش همکارانم در نهایت به برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی رسیدیم.
دبیر اجرایی جشنواره تئاتر عروسکی ادامه داد: ما در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی به جهت شیوع کرونا سعی کردیم که مرحله ارزیابی اولیه را از مرحله اجرایی خارج کرده و به تحلیل و بررسی ایده ها و عروسک ها بپردازیم، خوشبختانه با تاکیداتی که در قبال رعایت پروتکلهای بهداشتی داشتیم، تا آنجا که ممکن بود تمام نکات بهداشتی رعایت شد و ما هم سعی کردیم شرایط بهتری را برای گروه ها فراهم کنیم.
وی ادامه داد: تمامی بخش های جشنواره تئاتر عروسکی مجازی خواهد بود و ما به هیچ وجه رویداد فیزیکی در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی نخواهیم داشت، شاید این کمی از تب و تاب همیشگی جشنواره بکاهد اما ما سعی کردیم تا با تصویربرداری بهینه از آثار این شور را در فضای مجازی حفظ کنیم.
حاجیان ادامه داد: مهمترین نکته و هدف ما تخصیص درست کمک هزینه های موجود برای گروه های حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی بود، گروه ها پس از تایید در دور اول ارسال آثار قسط اول را دریافت کردند، با کمک مرکز هنرهای نمایشی و انجمن هنرهای نمایشی قسط دوم برای پیش تولید عروسک ها عرضه شد. ما سعی کردیم از باقی موارد که ممکن بود ضرورتی نداشته باشند گذر کرده و صرفه جویی کنیم.
وی در همین رابطه تاکید کرد: در دوره حاضر با تاکیدی که زنده یاد گلزار محمدی داشت و دوستانم در ستاد برگزاری جشنواره تئاتر عروسکی، توجه ویژه ای به بخش آموزش و پژوهش بود، زیرا در این حوزه احساس نیاز فراوانی داشتیم، ما خوشبختانه توانستیم کارگاه های مجازی موفقی را برگزار کنیم که مورد استقبال هنرمندان تهران و شهرستان ها صورت گرفت.
حاجیان ادامه داد: در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی ترتیبی دادیم تا کودکان و خانواده ها بتوانند در منازل خود عروسک مبارک را تولید کرده و بخشی نمایشی تولید کنند، این آثار به جشنواره تئاتر عروسکی ارسال شده و آثار برگزیده معرفی می شوند، ما می خواستیم با این عمل جشنواره تئاتر عروسکی را به خانه ها آورده و مردم را با عروسک های قدیمی خودمان آشنا کنیم.
دبیر اجرایی تئاتر عروسکی اضافه کرد: مجازی شدن جشنواره تئاتر عروسکی به نوعی محدودیت و در عین حال فرصت بود، ما سعی کردیم آن را به عنوان یک فرصت نگاه کنیم، نکته قابل توجه اینکه آثار جشنواره به شکل قابل قبولی تصویربرداری شده و در دسترس است، این اتفاق باعث می شود که نمایشها همیشه قابل استفاده باشند. امسال همچنین در بخش عکس تئاتر عروسکی به سرپرستی امیر عابدی اتفاقات جذابی را پیش رو خواهیم داشت، ما در ابتدا به دلیل محدودیت اجراهای عروسکی تصور می کردیم که جشنواره آن چنان مخاطبی نداشته باشد اما خوشبختانه با اقبال بالایی روبرو شدیم.
وی با اشاره به نبود امکانات اجرای عموم آثار عروسکی اضافه کرد: ما در این دوره از جشنواره تئاتر عروسکی تاکید ویژه داریم تا بتوانیم از آثار حمایت کرده و به اجرای عموم تمامی آنها کمک کنیم.
حسن زاده در ادامه اضافه کرد: از هجدهم جشنواره تئاتر عروسکی علنا آغاز خواهد کرد، به تمامی میهمانان و اهالی رسانه کد تماشای رایگان داده خواهد شد تا بتوانند به راحتی در کنار جشنواره باشند. آنچه امروز نیاز داریم امید و خودباوری است که فکر می کنم جشنواره تئاتر عروسکی می تواند کمک حال خانواده ها باشد.
حاجیان درباره تبلیغات کم محیطی جشنواره تئاتر عروسکی اضافه کرد: تبلیغات مناسب عنصر بنیادین موفقیت است، امروزه اکثریت فعالیت ها درصد بزرگ بودجه خود را صرف تبلیغات می کنند، ما هم در حد توان تلاش کردیم تا تبلیغات محیطی مناسبی داشته باشیم و در این راستا رایزنی های مناسبی را انجام دادیم.
وی درباره بودجه جشنواره گفت: بودجه این دوره از جشنواره نزدیک به دو میلیارد تومان است، اتفاقی که قرار است بیشتر به تولید تئاتر تخصیص یابد. امسال ما تمام تلاشمان را کردیم که پخش آثار با کمترین مشکل رخ دهد، تمامی بسترهای اینترنتی با راحت ترین شکل ممکن پذیرای مخاطبان هستند.
خبر در حال تکمیل است...