صدور اسناد مالکیت برای ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی در استان تهران طی سال ۹۹/ وصول ۸ هزار میلیارد مطالبات بانکی/ رشد ۳۰۰ درصدی مختومه کردن پروندهها
- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، به عنوان یکی از دستگاههای تابعه قوه قضاییه، دارای حوزه مسئولیتهای زیادی است؛ به تبع آن، اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران نیز به عنوان ادره مرکزی، مسئولیتهای عدیدهای بر عهده دارد. عبدالحسین رامشی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران در مصاحبه تفصیلی با خبرنگار میزان به برخی از اقدامات اداره متبوع خود اشاره داشت.
تثبیت اراضی ملی و صدور اسناد مالکیت برای این اراضی در استان تهران، فرآیند سنددار کردن معابر و بزرگراهها در شهر تهران، پیگیری و وصول معوقات بانکی، مختومه کردن پروندههای معوق ، الکترونیکی کردن فرآیندهای ثبتی، نظارت و بازرسی از واحدهای ثبتی و دفاتر اسناد رسمی و ... از جمله محورهای مصاحبه تفصیلی با عبدالحسین رامشی مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان تهران است.
صدور اسناد مالکیت برای ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی در استان تهران طی سال ۹۹
میزان: در ابتدا، در باب تثبیت اراضی ملی در استان تهران و میزان مرتبط با آن، توضیح دهید؟
رامشی: طی سالهای اخیر، بیش از یک میلیون هکتار اراضی ملی در استان تهران، شناسایی شده است که از این میزان، ۹۹ درصد آن جانمایی شده است و از سال ۹۸ نیز اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران با همکاری اداره منابع طبیعی، فرآیند تثبیت این اراضی ملی در استان تهران را آغاز کرد و نتیجتاً آنکه در سال ۹۹ برای بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از آن یک میلیون هکتار، سند مالکیت صادر شد.
میزان: عملکرد اداره کل ثبت اسناد و املاک تهران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در امر تثبیت اراضی ملی چه میزان رشد داشته است؟
رامشی: در سال ۹۸، از یک میلیون هکتار اراضی ملی در استان تهران برای ۹ هزار هکتار سند مالکیت صادر شد، اما همانطور که گفتم در سال ۹۹ برای بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی سند مالکیت صادر شد؛ این جهش ملموس، در امر تثبیت اراضی کل کشور نیز در نتیجه سیاستهای آقای دکتر خداییان و معاونانش در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، تحقق یافت، به گونهای که بیش از یک سوم اراضی ملی در کل کشور در سال ۹۹ تثبیت و سنددار شدند.
میزان: این روند رو به رشد و جهشی در امر تثبیت اراضی ملی و صدرو سند مالکیت برای آنها، طی سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت؟
رامشی: قطعاً همینطور است؛ ما در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تهران، کارگروه مشترکی داریم که در روزهای دوشنبه هر هفته جلسات آن کارگروه با حضور همه اعضا برگزار میشود و در جریان این جلسات به بررسی عملکرد واحدهای ثبتی میپردازیم. به طور کلی در واحدهای ثبتی استان تهران به طور مستمر مراحل تثبیت و صدور سند مالکیت برای اراضی ملی در حال انجام است و در این امر، دستگاههای مختلف بویژه سازمان جهاد کشاورزی، همکاری مطلوبی دارند.
فرایند سنددار کردن بزرگراههای شهر تهران ادامه دارد
میزان: در اوایل بهمن ۹۹، با صدور سند برای «بزرگراه همت» توسط اداره ثبت تهران، برای نخستین بار در کشور برای یک بزرگراه، سند کاداستری صادر شد؛ در این رابطه و موارد مشابه احتمالی توضیح دهید؟
رامشی: در قانون حدنگار در ذیل آیتمهای مختلفی بر صدور سند مالکیت برای کلیه املاک دولتی، املاک عمومی و املاک خصوصی و شخصی، طی ۵ سال تصریح شده است؛ بر همین اساس، معابر عمومی نظیر خیابانها، بزرگراهها و چهارراهها باید به اسم شهرداری سند بخورند. در همین راستا، سند مالکیت بزرگراه همت به مساحت ۷ هکتار به اسم شهرداری صادر شد؛ همچنین سند قسمتی از میدان آزادی نیز صادر شده است و به طور کلی، اداره ثبت تهران با همکاری شهرداری تهران در راستای تثبیت حقوق عامه در حوزه معابر عمومی مشغول صدور سند برای کلیه بزرگراهها و معابر موجود در شهر تهران است. در موارد دیگری، فرایند صدور سند سدها، دریاچهها، رودخانهها و نهرهای موجود در استان تهران به اسم سازمان آب در حال انجام است.
وصول ۸ هزار میلیارد مطالبات بانکی در سال ۹۹
میزان: یکی از شرح وظایف ادارات ثبت، پیگیری و وصول معوقات بانکی است؛ در صورت امکان، گزارشی از اقدامات اداره ثبت استان تهران در حوزه وصول معوقات بانکی ارائه کنید.
رامشی: معوقات بانکی یک موضوع اجرایی است، اجراییات ما شامل ۵ اداره است که زیر نظر معاونت اجرایی فعالیت میکنند؛ خوشبختانه ما در وصول مطالبات بانکها در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن، ۸۶ درصد رشد داشتیم؛ سال ۹۸ مبلغی بالغ بر ۴.۲ هزار میلیارد تومان وصول مطالبات داشتیم، اما در سال ۹۹ حدود ۸ هزار میلیارد، وصول مطالبات بانکی داشتیم که حائز رتبه نخست در کشور شدیم. در مورد تشکیل پروندهها در حوزه اجراییات نیز باید تاکید کنم که در سال ۹۹ بیش از ۳۴ هزار پرونده تشکیل شده که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۷ درصد رشد داشت؛ از این میزان پرونده، بیش از ۶۰ درصد در رابطه با مهریه بوده است.
رشد ۳۰۰ درصدی مختومه کردن پروندهها در سال ۹۹
میزان: وضعیت اداره ثبت تهران در حوزه مختومه کردن پروندههای معوق چگونه است؟
رامشی: اداره ثبت استان تهران در حوزه مختومه کردن پرونده ها، در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸، رشد ۳۰۰ درصدی داشته است؛ در سال ۹۸، حدود ۷ هزار و ۸۰۰ پرونده در اداره ثبت تهران مختومه شد حال آنکه در سال ۹۹، این آمار بالغ بر ۲۵ هزار پرونده بود. این امر گواهی بر فعالیت مجدانه همکاران ما در اداره ثبت استان تهران است؛ باید توجه داشت که تنها ۳۰ نفر به ۱۷۰ همکار ما در اداره ثبت تهران افزوده شده است، اما ۳۰۰ درصد رشد پروندههای مختومه داشته ایم، که این آمار گواهی بر فعالیت جهادی همکاران ماست.
میزان: در بحث الکترونیکی کردن امور ثبتی، وضعیت اداره ثبت استان تهران به چه صورت است؟
رامشی: در اداره ثبت استان تهران، فرآیندهایی نظیر اجرا و تشکیل پرونده، الکترونیکی و هوشمند شده است؛ همچنین تشکیل مقدماتی پرونده نیز به دفاتر اسناد رسمی و دفاتر ازدواج و طلاق برون سپاری شده است که این فرآیند نیز الکترونیکی صورت میگیرد.
پاسخ استعلامات ثبتی محاکم ظرف ۴۸ ساعت
میزان: در حوزه مکاتبات با محاکم و سایر دستگاهها نیز آیا در اداره ثبت تهران از سامانههای هوشمند بهره برده میشود؟
رامشی: به طور کلی، دفاتر ما در محاکم فعالتر شده اند و میزان مکاتبات قضایی ما افزایش چشمگیری داشته است؛ همچنین میانگین زمانی پاسخدهی ما در اداره ثبت استان تهران به مکاتبات محاکم نیز از ۲ ماه به ۴۸ ساعت تقلیل یافته است؛ البته استعلام محاکم قضایی در حوزه مالکیت، ظرف چند ساعت از جانب ما با سیستم الکترونیکی پاسخ دهی میشود؛ این امر کمک شایانی به رفع اطاله دادرسیها داشته است. علاوه بر این، سامانه استعلام ما با سامانههای موجود در شهرداری لینک شده است که در نتیجه این امر، پاسخ استعلامها در رابطه با صدور پروانه و تأیید اصالت سندها، به سرعت از ناحیه واحدهای ثبتی ما به شهرداریها واصل میشود. همچنین ۹۷ درصد از خلاصه معاملات، ظرف کمتر از دو روز به ثبت میرسند.
میزان: با عملیاتی شدن فرایند ثبت اثر انگشت در دفترخانهها نیز امور ثبتی و سندی مردم تسریع و تسهیل شده است.
رامشی: بله؛ با لینک شدن سامانههای ثبت اثر انگشت و ارتباط ایجاد شده میان سازمانهای ثبت احوال و ثبت اسناد، فرایند تعیین هویت متعامیلن سرعت و سهولت یافته است. به طور کلی، با حرکت به سمت هوشمندسازی صدردصدی فرآیندهای ثبتی، خدمات دهی در این حوزه به مردم مطلوبتر و باکیفیتتر میشود و هم خدماتدهنده و هم خدمات گیرنده منتفع میشوند.
میزان: یکی از اقدامات موثر سازمان ثبت، تبدیل اسناد دفترچهای به اسناد تک برگ بوده است، در این زمینه وضعیت اداره ثبت تهران چگونه است؟
رامشی: اقدامات اداره ثبت استان تهران در حوزه مورد اشاره بسیار برجسته بوده است؛ به گونهای که طی سالهای ۹۸ و ۹۹ در مجموع حدود ۴۰۰ هزار سند دفترچهای در استان تهران به سند تک برگ تبدیل شد و این روند با سرعت ادامه دارد؛ همچنین طی سال ۹۹ بیش از ۷۵۰ هزار سند تک برگی صادر شد که نسبت به سال ۹۸ رشد ۷ درصدی داشته است.
بازرسی از کلیه دفاتر اسناد رسمی استان تهران
میزان: در موضوع بازرسی از واحدهای ثبتی چه اقداماتی در اداره ثبت استان تهران صورت گرفته است؟
رامشی: من از زمان تصدی مسئولیت در اداره ثبت استان تهران اقدام به دایر کردن اداره بازرسی کردم و یک نیروی جوان و خلاق را مسئول این بخش قرار دادم؛ با دایر شدن اداره بازرسی در زیرمجموعه اداره کل ثبت استان تهران، بازرسی از کلیه دفاتر ثبتی استان تهران انجام گرفت. علی ایحال، اداره ثبت استان تهران در سال ۹۹ در همه ابعاد بازرسی اعم از بازرسی از ادارات، بازرسی از دفاتر ازدواج و طلاق و بازرسی از دفاتر اسناد رسمی حائز رتبه اول کشوری شد.
میزان: در حوزه آموزش و ارتقاء سمت کارکنان اداره ثبت، برنامهای مدنظر گرفتهاید؟
رامشی: ما در مجموعه اداره ثبت استان تهران، بالغ بر ۱۵۰ نیرو را با استناد به شاخصههایی نظیر سن، سنوات خدمت، مدرک تحصیلی و ... برای ارائه آموزشهای تکمیلی و تخصصی ثبتی و ارتقاء سمت انتخاب کرده ایم که از این میزان ۱۰۰ نفر تایید شده اند و از آن ۱۰۰ نفر نیز اکنون، ۱۶ نفر به سمتهای مدیرتی در واحدهای ثبتی استان تهران رسیده اند.
تدوین طرحی برای اتصال بنگاههای ملکی به دفاتر اسناد رسمی
میزان: به منظور ترویج اسناد رسمی و فرهنگ سازی میان مردم برای استفاده از اسناد رسمی بجای اسناد عادی چه اقداماتی در اداره ثبت استان تهران صورت گرفته است؟
رامشی: همواره توصیه ما به مردم این است که املاکی بخرند که سند مالکیت رسمی داشته باشد؛ ضروری است مردم پس از قولنامه ملک در بنگاه معاملات ملکی، ظرف حداکثر ۳ روز با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی، سند رسمی ملک خود را تنظیم کنند؛ البته یک طرحی در سازمان ثبت در دست تدوین است که طبق آن بنگاههای معاملات ملکی به دفاتر اسناد رسمی حوزه جغرافیایی خود اتصال پیدا کنند تا فوراً تمام سندهای تنظیمی خود را برای تبدیل شدن به سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی انتقال دهند.
رسیدگی به ۱۸۰۰ پرونده در هیئت نظارت ثبتی استان تهران
میزان: در صورت صلاحدید درخصوص فعالیتهای هیئت نظارت استان تهران در حوزه ثبت، گزارشی ارائه کنید؟
رامشی: بیشترین آرای حوزه ثبتی در کل کشور توسط هیئت نظارت استان تهران صادر میشود؛ در سال ۹۹ حدود ۱۸۰۰ پرونده توسط این هیئت مورد رسیدگی قرار گرفت که از این میزان، برای حدود ۱۲۰۰ پرونده رأی صادر شد و برای مابقی پروندههای مورد رسیدگی قرار گرفته توسط هیئت نظارت استان تهران، اقدام به صدور قرار شد. به طور کلی، قریب به ۱۰۰ پرونده به صورت هفتگی در هیئت نظارت ثبتی استان تهران مورد رسیدگی قرار میگیرد.
میزان: وضعیت آرشیو الکترونیکی اداره ثبت تهران به چه صورت است؟
رامشی: برنامه ریزی ما بر آن است که در سال ۱۴۰۰ تمامی پروندههای بایگانی ما به صورت الکترونیکی باشد؛ برای سال ۹۹ نیز، اکثر واحدها و ادارات ثبتی در استان تهران، آرشیو الکترونیکی خود را تکمیل کردند؛ به گونهای که در برخی واحدهای ثبتی، خروجی پرونده از بایگانی ممنوع شده است. البته سامانه آرشیو نیاز به اصلاحاتی دارد و دکتر خداییان نیز در این رابطه دستوراتی را صادر کرده اند تا در پوشه الکترونیکی پروندهها در آرشیو، بخشهای مهم پروندههای ثبتی از قبیل اظهارنامه، آگهی، تحدید حدود، نقشه و خلاصه معاملات، به صورت برجسته در اختیار کارشناس رجوع کننده قرار گیرد.