طرح فروش فوقالعاده اصناف جایگزین نمایشگاههای بهاره/ توجه به تنوع و کیفیت در کنار تمرکز بر قیمت مناسب
رئیس اتاق اصناف ضمن تشریح اهداف جشنواره فروش ویژه نوروزی به عنوان جایگزین نمایشگاههای بهاره، توجه به کیفیت و تنوع کالاها در کنار قیمت مناسب را از ویژگیهای این جشنواره اعلام کرد.
- هر سال با نزدیک شدن به سال جدید و در روزهای آخر سال، نمایشگاهها بهاره به منظور تنظیم بازار و تامین اقلام مورد نیاز جامعه در سراسر کشور برگزار میشد و به واسطه عرضه مستقیم، کالاها در این نمایشگاهها با قیمت مناسبتری عرضه میشد و این عرضه با قیمت پایینتر از بازار در کنار امکان خرید تمام کالاهای مورد نیاز شب عید به صورت یکجا، باعث شد تا برگزاری آنها با استقبال خوب مردم روبرو شود.
اما امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا و با توجه به پروتکلهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله کرونا، برای جلوگیری از تجمع و ازدهام، این نمایشگاهها برگزار نخواهد شد و طبق توضیحاتی که عباس قبادی در خصوص تنظیم بازار شب عید و کنترل قیمتها در این بازار داده است جشنواره فروش ویژه نوروزی جایگزین نمایشگاههای بهاره خواهد بود.
دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به اینکه هر ساله با همکاری واحدهای صنفی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا درسراسر کشور برگزار میشد از اجرای طرح فروش فوقالعاده واحدهای صنفی در پایان سال خبر داد.
قاسم نوده فراهانی در گفتوگو با میزان دراین خصوص گفت: رعایت پروتکلهای بهداشتی همواره همیشه یکی از الویتهای واحدهای صنفی بوده است و از ابتدای شیوع کرونا، همواره دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرا و رعایت کردند؛ در شرایط فعلی که هنوز کشور درگیر بیماری کروناست، برای جلوگیری از ازدهام جمعیت، تصمیم گرفته شد تا طرح ویژه فروش فوقالعاده نوروزی جایگزین نمایشگاههای بهاره شود.
رئیس اتاق اصناف تهران اجرای این طرح را در راستای ایجاد حس مثبت در مردم از لحاظ قیمت و کیفیت کالا عنوان کرد و افزود: این طرح علاوه بر تاکید بر اجرای پروتکلهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، از تولید داخل حمایت میکند و با ایجاد فرصت برای عرضه محصولات و کالاهای ایرانی به نوعی باعث حفظ و کمک به تولید داخل و همینطور شبکه توزیع میشود.
نوده فراهانی یکی از مهمترین ویژگیهای این طرح را جلوگیری از تجمع مردم عنوان و تصریح کرد: در این طرح، بر عرضه کالا با کیفیت و با قیمت مناسب تاکید شده است و تمرکز بر روی عرضه اقلامی است که بیشترین نیاز شب عید خانوادهها را شامل میشوند، به عنوان مثال گروههای صنفی پوشاک، کیف و کفش و همینطور در بخش مواد غذایی مانند آجیل، میوه و شیرینی تمرکز شده است.
طبق گفته رئیس اتاق اصناف تهران، برای اجرای این طرح برنامهریزی لازم انجام شده است و برای افزایش رضایت مردم و اجرای هر چه بهتر این طرح، در کنار سایر بخشهای جشنواره، کمیته نظارت و بازرسی برای آن تعریف شده است و سعی شده است تا با رصد و نظارت دقیق بر عملکرد و نحوه اجرای فروش، نه تنها از نظر قیمت، که کیفیت کالا و خدمات ارائه شده توسط واحدهای صنفی به گونهای باشد تا کمترین مشکل و بیشترین رضایت را برای مشتریان به همراه داشته باشد.
وی ادامه داد: در کنار اینکه واحدهای صنفی مکلف به ارائه کالا و خدمت با کیفیت و با قیمت مناسب (مورد تایید اتحادیه مربوطه) هستند، برای تامین رضایت طیف بیشتری از جامعه، تنوع در کالاهای ارائه شده نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.
نوده فراهانی درباره میزان تخفیفات در این جشنواره توضیح داد: در این طرح تاکید بر عرضه کالای تولید داخل است و کالاها لزوما با برچسب قیمت در معرض دید خریداران باید قرار گیرند و فروشنده هم مکلف به صدور فاکتور فروش است؛ در مورد قیمت هم با توجه به وضعیت معیشتی مردم سعی میشود به گونهای عمل شود که کالا با کمترین سود ممکن عرضه شود و البته مردم هم نباید انتظار تخفیفات غیر واقعی را داشته باشند.
رئیس اتاق اصناف تهران در ادامه با تاکید بر نظارت و کنترل دقیق بر اجرای جشنواره گفت: بحث نظارت، رصد و کنترل بازار همیشه مورد توجه اتاق و اتحادیهها بوده است و یکی از اولویتهای اصلی ما حمایت از حقوق مصرفکننده است و در همین راستا علاوه بر نظارت بر کیفیت و قیمت کالاها در این جشنواره، واحدهای بازرسی مکلف شدند تا پایان اجرای این طرح، در مدت زمان کمتر از سه ساعت به شکایات مردمی رسیدگی کنند و در صورت نیاز از ظرفیت نیروی بسیج اتحادیهها به عنوان بازرس استفاده خواهد شد.
بر اساس توضیحات نوده فراهانی، جشنواره با رویکرد اتحادیه محور از اسفند امسال تا نیمه فرودین ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد به این معنا که ثبتنام، نظارت، ارزیابی، پاسخگویی و رسیدگی شکایات بر عهده اتحادیهها و اتاقهای اصناف است و واحدهای صنفی متقاضی شرکت در این جشنواره برای گرفتن مجوز مشارکت باید به اتحادیه صادرکننده پروانه کسب خود مراجعه کنند.
عدم برگزاری نمایشگاههای بهاره به طور یقین یک اقدام قابل تقدیر در راستای حفظ سلامت جامعه است، اما خرید شب عید همیشه متفاوت از خریدهای دیگر ایام سال بوده است و به دلیل حس خاص و خاطرهانگیزی که در مردم ایجاد میکند به بخشی از سنت نوروز تبدیل شده است و بدون تردید حتی در شرایط شیوع کرونا نیز از سوی بخش زیادی از جامعه انجام خواهد شد بنابراین برنامهریزی و ارائه یک طرح جایگزین که هم از اجتماع و ازدهام مردم جلوگیری کند و هم کالا و خدمات مورد نیاز مردم را دراختیار آنها قرار دهد باید مورد توجه قرار گیرد، ولی اینکه این طرح تا چه اندازه میتواند جایگزین مناسبی برای نمایشگاههای بهاره باشد و علاوه بر تامین نیاز جامعه بتواند تاثیر مثبت بر کنترل قیمتها داشته باشد و البته مانع از ازدهام مردم در بازار و خیابانها در ایام شب عید شود موضوعی است که باید بعد از برگزاری طرح مورد ارزیابی قرار گیرد تا در صورت تایید دستیابی به اهداف تعریف شده، بتوان از آن در سالهای آینده نیز استفاده کرد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *