موتور سواران بدون کلاه ایمنی هزینههای سنگینی به نظام سلامت تحمیل میکنند
- بنا بر اعلام پایگاه خبری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجتبی خالدی گفت: موتور سواران در سوانح ترافیکی آسیبهای بیشتری میبینند و زمان بیشتری در اورژانس پیش بیمارستانی و بیمارستان برای درمان آنها صرف میشود، زیرا موتورسواران اغلب پوشش مناسب و ایمنی ندارند و با سرعت بالا حرکت میکنند و بیشتر آنها از کلاه ایمنی استفاده نمیکنند و به طور کلی درصد مصدومیت با موتور نسبت به خودرو بالاتر است.
خالدی با تاکید بر اهمیت استفاده از کلاه ایمنی در موتور سواران و فرهنگسازی در قالب کمپینهای مختلف مانند «موتورسوار خوب» گفت: موتورسواری که لباس و کلاه ایمنی داشته باشد در صورت مصدومیت در سوانح ترافیکی میتواند ظرف ۴۸ ساعت از بیمارستان ترخیص شود، اما کسی که کلاه ایمنی ندارد و تصادف میکند و ضربه مغزی میشود ممکن است ۲ تا ۳ ماه در بخش مراقبتهای ویژه بستری شود و این بخشها ظرفیت محدود و کمتری نسبت به سایر بخشها دارند و اشغال شدن تختهای مراقبتهای ویژه به مدت ۲ تا ۳ ماه به دلیل سوانح ترافیکی میتواند یک چالش عمده نظام سلامت باشد و این مشکل در دوران کرونا تشدید میشود چرا که بیماران کرونایی بدحال در بخشهای مراقبت ویژه بستری میشوند.
سخنگوی اورژانس کشور با تاکید بر اینکه باید فرهنگسازی در موتورسواران جدیتر مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: فرهنگسازی و آموزش در قالب کمپینهای های آموزشی موثر است، اما کافی نیست و باید نهادهای مختلف در این حوزه ایفای نقش کنند به عنوان مثال صنعت ما باید موتور ایمن و استاندارد تولید کند و شاید یک حفاظ موتور بتواند از ضربات شدید جلوگیری کند همچنین کلاه ایمنی استاندارد در پیشگیری از مصدومیت جدی و آسیب مغزی در موتور سوار بسیار موثر است و وضع قوانینی مانند منع تردد در بزرگراهها میتواند کمک کننده باشد.
خالدی بیان کرد: ما در اورژانس برای پیشگیری از حوادث ترافیکی موتورسواران اورژانس که با موتورلانس به بیماران خدمت رسانی میکنند، تلاش کرده ایم تا لباس و کلاه ایمن تامین کنیم و تاکید داریم که قوانین راهنمایی و رانندگی رعایت شود چرا که بسیاری از سوانح و حوادث ناشی از تخلفات راهنمایی و رانندگی است همچنین با بروز کردن تجهیزات به مصدومان ترافیکی به ویژه موتورسواران که دچار تروما میشوند خدمات مناسب بدهیم و دورههایی رسیدگی به مصدومان ترومایی را به تکنسینها آموزش بدهیم، زیرا این مصدومان رسیدگیهای خاص نیاز دارند و این دورهها میتواند به حفظ جان موتورسواران آسیب دیده در حوادث ترافیکی بسیار کمک کند.
سخنگوی اورژانس کشور تصریح کرد: اورژانس در آخرین حلقه در ارائه خدمات به موتورسواران در حوادث ترافیکی است و در ابتدا پلیس خدمت رسانی میکند، اگر موتور سوار با کلاه ایمنی تردد نکند و دچار سانحه شود هزینههای سنگینی به نظام سلامت تحمیل میشود و باید برخورد با متخلفان بیشتر مورد توجه قرار گیرد و شاید وضع جرائم سنگینتر کمک کننده باشد البته استانداردسازی موتورها و کلاههای ایمنی هم حائز اهمیت است.
خالدی با تاکید بر فرهنگسازی در کاهش سوانح ترافیکی به ویژه در موتورسواران یادآوری کرد: کمپینهای تبلیغاتی به طور گسترده میتواند موجب نهادینه شدن استفاده درست و عمل به قانون شود و کمپینی مانند «موتور سوار خوب» از این دست فرهنگسازی هاست.