در چه مواردی میتوان از پلیس شکایت کرد؟
کارشناسان وکیلآنلاین درباره نحوه شکایت از ماموران انتظامی در مراجع قضایی و نیز از طریق سامانه 197 پاسخ دادهاند.
خبرگزاری میزان -
به گزارش پرسش مخاطب وکیلآنلاین درباره نحوه شکایت از ماموران انتظامی این است:
پاسخ کارشناسان وکیلآنلاین:
در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مامور نباشد دادسرای عمومی محل وقوع جرم صلاحیت داشته لکن در صورتی که جرم در رابطه با وظایف مامور باشدشاکی لازم است به دادسرای نظامی محل وقوع جرم مراجعه و با تقدیم شکوائیه و ابطال تمبر، شکایت خود را مطرح نماید. در صورتی که سازمان قضایی نیروهای مسلح صلاحیت رسیدگی به شکایت را داشته باشد، پس از تعیین شعبه، پرونده در شعبه دادیاری یا بازپرسی ثبت و قاضی دستورات لازم را برای پیگیری صادر می نماید.
در مورد بخش دیگر سوال، امکان ارسال اظهارنامه نیز وجود دارد؛ اما الزامی برای پاسخ دادن به آن نیست.
اما از طریق سامانه 197 نیز امکان شکایت وجود دارد. ازجمله مواردی که می توان بواسطه وقوع آنان از پلیس شکایت کرد به شرح ذیل است:
1) اخذ بیمورد مدارک
2) عدم پاسخگويی به موقع به مراجعين به دلايلي همچون صرف صبحانه، ناهار و يا برگزاري مراسم
3) افشاي اطلاعات موضوع پرونده توسط كاركنان كلانتری،
4) تغيير موضوع شكايت توسط مأموران كلانتری،
5) عدم عودت وسايل شخصی و مدارك اخذ شده از مراجعان،
6) مفقود شدن مدارك مراجعان
7) عدم رعايت حقوق شهروندي و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فيزيكي
8) سهل انگاري در اجرا و ابلاغ احكام قضايي
9) موكول نمودن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسيدگي
10) كم و زياد كردن اوراق پرونده
11) عدم تشكيل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شكات با توجه به جدول زمان رسيدگي
12) مطالبات نامشروع و غيرقانوني
13) عدم تشكيل پرونده در كلانتري حتي اگر موضوع در حوزه ديگري اتفاق افتاده باشد.
اما از طریق سامانه 197 نیز امکان شکایت وجود دارد. ازجمله مواردی که می توان بواسطه وقوع آنان از پلیس شکایت کرد به شرح ذیل است:
1) اخذ بیمورد مدارک
2) عدم پاسخگويی به موقع به مراجعين به دلايلي همچون صرف صبحانه، ناهار و يا برگزاري مراسم
3) افشاي اطلاعات موضوع پرونده توسط كاركنان كلانتری،
4) تغيير موضوع شكايت توسط مأموران كلانتری،
5) عدم عودت وسايل شخصی و مدارك اخذ شده از مراجعان،
6) مفقود شدن مدارك مراجعان
7) عدم رعايت حقوق شهروندي و استفاده از الفاظ نامناسب و برخورد فيزيكي
8) سهل انگاري در اجرا و ابلاغ احكام قضايي
9) موكول نمودن امور ارباب رجوع به روز بعد با توجه به جدول زمان رسيدگي
10) كم و زياد كردن اوراق پرونده
11) عدم تشكيل به موقع پرونده به هنگام مراجعه شكات با توجه به جدول زمان رسيدگي
12) مطالبات نامشروع و غيرقانوني
13) عدم تشكيل پرونده در كلانتري حتي اگر موضوع در حوزه ديگري اتفاق افتاده باشد.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *