سکوت نظام آموزشی در برابر ضرورت افزایش سواد رسانهای
رئیس انجمن مددکاران ایران با اشاره به استفاده همه افراد در گروههای سنی پایین از فضای مجازی،بر ضرورت توجه سیاستگذاران برای افزایش سواد رسانهای در این حوزه تاکید کرد.
خبرگزاری میزان -
رئیس انجمن مددکاران ایران با بیان اینکه کرونا موجب شد تا همه افراد در گروه سنی پایین هم از فضای مجازی استفاده کنند به عدم آمادگی فرزندان، والدین و آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: فضای مجازی قابل کنترل نیست و والدین ازنظر دانش فنی از فرزندان خود عقبتر هستند و این در حالی است که نظام آموزشی و مراجع ذی ربط در برابر ضرورت بالا بردن سواد رسانهای سکوت اختیار کردند.
وی با تاکید بر اینکه باید از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم به کاهش میانگین صحبت در خانوادهها اشاره کرد و عدم برقراری ارتباط را موجب کشش فرزندان به فضای مجازی دانست و تصریح کرد: مشکل ما این است که در گفتوگو با فرزندانمان درست رفتار نمیکنیم و به سؤالات آنها پاسخ ندادیم. جذابیت فضای مجازی این است که همه سؤالات را پاسخ میدهد و افراد در سیل اطلاعات قرار میگیرند؛ نوجوانان و جوانان خلأهای زندگی روزمره را در فضای مجازی جبران میکنند.
طبق گفتههای رئیس انجمن مددکاران ایران آسیبها در فضای واقعی مشهود و سریع بروز میکنند، اما در فضای مجازی پس از اینکه تأثیر عمیق بر زندگی گذاشتند، نمایان میشوند؛ نبود محدودیت اطلاعرسانی در فضای مجازی موجب ترس سیاستگذاران شده است، زیرا آنها را ملزم به پاسخگویی میکند بنابراین این ترس سبب میشود تا در زمینهٔ استفاده از این فضا فرهنگسازی نشود و جامعه در معرض انواع آسیبها قرار گیرد.
- بنا به اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سید حسن موسویچلک با اشاره به نقش فضای مجازی در جامعه کنونی گفت: در حال حاضر زندگی بدون فضای مجازی امکانپذیر نیست و ما نمیتوانیم مانع رشد فناوری شویم، اما در این حوزه تأخر فرهنگی را شاهد هستیم؛ گاهی اوقات توجه مسئولان صرفا به بعد امنیتی و سیاسی فضای مجازی است و عملا بعد اجتماعی آن را نادیده میگیرند همین نوع نگاه موجب بروز آسیبهای متعدد میشود.
رئیس انجمن مددکاران ایران با بیان اینکه کرونا موجب شد تا همه افراد در گروه سنی پایین هم از فضای مجازی استفاده کنند به عدم آمادگی فرزندان، والدین و آموزشوپرورش اشاره کرد و افزود: فضای مجازی قابل کنترل نیست و والدین ازنظر دانش فنی از فرزندان خود عقبتر هستند و این در حالی است که نظام آموزشی و مراجع ذی ربط در برابر ضرورت بالا بردن سواد رسانهای سکوت اختیار کردند.
وی با تاکید بر اینکه باید از فرصتها استفاده کنیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم به کاهش میانگین صحبت در خانوادهها اشاره کرد و عدم برقراری ارتباط را موجب کشش فرزندان به فضای مجازی دانست و تصریح کرد: مشکل ما این است که در گفتوگو با فرزندانمان درست رفتار نمیکنیم و به سؤالات آنها پاسخ ندادیم. جذابیت فضای مجازی این است که همه سؤالات را پاسخ میدهد و افراد در سیل اطلاعات قرار میگیرند؛ نوجوانان و جوانان خلأهای زندگی روزمره را در فضای مجازی جبران میکنند.
طبق گفتههای رئیس انجمن مددکاران ایران آسیبها در فضای واقعی مشهود و سریع بروز میکنند، اما در فضای مجازی پس از اینکه تأثیر عمیق بر زندگی گذاشتند، نمایان میشوند؛ نبود محدودیت اطلاعرسانی در فضای مجازی موجب ترس سیاستگذاران شده است، زیرا آنها را ملزم به پاسخگویی میکند بنابراین این ترس سبب میشود تا در زمینهٔ استفاده از این فضا فرهنگسازی نشود و جامعه در معرض انواع آسیبها قرار گیرد.
وی بابیان اینکه آمارهای وزارت بهداشت نشان میدهد ۲۳ تا ۲۵ درصد مردم دچار اختلال روانی هستند، افزود: فضای مجازی نگرانیها، افسردگیها، اعتیاد و ... را افزایش میدهد، اما نباید آن را فیلتر کرد بلکه در زمینهٔ تقویت اندیشه باید قدم برداشت؛ امروزه بچهها صبر نمیکنند تا بزرگ شوند و موضوعات را درک کنند بنابراین باید بهگونهای رفتار کنیم تا فضای مجازی پناهگاهی برای آنها نشود، زیرا دارای پستوهای زیادی است که هر چه پیش رویم خطرناکتر میشود.
موسوی چلک در پایان تأکید کرد: فرزندان را در فضای مجازی تنها رها نکنیم اگر قرار است فیلمی دیده شود بهاتفاق خانواده آن را ببینید این همراهی شعف را در بین خانوادهها افزایش میدهد؛ باید بپذیریم که تفاوت در نوع انتخابها وجود دارد. اگر فرزند ما در فضای مجازی اشتباهی کرد او را طرد نکنیم و درگیر شدن در فضای مجازی را پایان زندگی تلقی نکنیم راههای بچهها برای پیشرفت را باز بگذاریم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *