ذهن انسانها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ذهن انسانها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست و انسانها باید مجال اندیشیدن و فرصت خلاقیت پیدا کنند و نقاد باشند گفت: در چنین رویکردی کتاب تنها در صدد انباشته کردن اطلاعات برنخواهد آمد و باید به این هدف جدید پاسخ دهد و وجوه انسانی را بارور کند.
خبرگزاری میزان -
- محسن حاجی میرزایی در آیین اختتامیه هجدهمین جشنواره کتاب رشد که در مدرسه تاریخی دارالفنون برگزار شد با بیان اینکه کتاب نقش رفیعی در تمدن انسانی دارد گفت: جایگاه کتاب، جایگاه بی نظیری است و در فرهنگ قرآنی در آنجا که تاکید بر خلقت انسان است خداوند بر وجه کریمی خود اشاره میکند. اما آنگاه که تعلیم با قلم میشود و آنجا که با کتابت و قلم سروکار داریم خداوند اکرم است و این کریمترین وجه الهی است.
وی افزود: انسانها از مسیر دیدن، شنیدن و اندیشیدن غنی میشوند، هویت و شخصیت مییابند و کتاب امتداد هر سه عنصر است. کتاب شنیدن را عمق میبخشد، دیدن را غنی میکند و اندیشه را پرمحتوا میسازد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب مجال اندیشیدن و فرصت انتخاب کردن میدهد گفت: کتاب با ذهن مخاطب خویش مانوس است و به او مجال میدهد که در اندیشههای او بیندیشد، در محتوایش تامل کند، بخواند، غور کند و سوال بپرسد. کتاب به استقلال انسان اهمیت میدهد.
حاجی میرزایی افزود: تمدن با کتاب جان میگیرد و اندیشه با کتاب قوت پیدا میکند. عرصه جولان کتاب گسترده است، هم میتواند جان را جلا و روح را صیقل بدهد و هم ممکن است مسیر او را در معرض کاستیها قرار دهد. کتاب انتها ندارد. ما با کتاب میخواهیم مسیر تربیت را هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اتفاق مهمی در نظام تعلیم و تربیت در حال شکل گیری است گفت: پیام کلیدی آن این است که ذهن انسانها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست و انسانها باید مجال اندیشیدن و فرصت خلاقیت پیدا کنند و نقاد باشند. در چنین رویکردی کتاب تنها در صدد انباشته کردن اطلاعات برنخواهد آمد و باید به این هدف جدید پاسخ دهد و وجوه انسانی را بارور کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد باید کتابهایی معرفی شوند که این ظرفیت را دارا هستند و میتوانند با مخاطب خود مواجهه هوشمندانه تری داشته باشند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه یک زمانی نویسنده، یافتهها و داشتههای وی مطرح است و یک زمانی هم مخاطب و نیازهای او مدنظر است گفت: باید پل هوشمندی بین دانستههای دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار کنیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال محتوایی هستیم که نسل ما را برای ساختن یک آینده شکوهمند آماده کند. به دنبال کتابی هستیم که انسانی در تراز تمدن نوین اسلامی و سندتحول بنیادین تربیت کند که در این میان نقش سازمان پژوهش یک نقش کلیدی است. مقوله تربیت، یک مقوله یکپارچه است و تفکیک پذیر و تجزیه شدنی نیست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف همه ما ساختن انسانی است که بتواند روی پای خودش بایستد، مدافع ارزشهای خویش باشد، دچار استیصال و درماندگی نمیشود و در برابر تغییرات پرشتاب دنیای کنونی استوار و فعال نقش آفرینی میکند گفت: کتاب در این میان نقش بزرگی ایفا میکند. به نویسندگانی که برای ساختن آینده این سرزمین نقش آفرینی میکنند ادای احترام میکنم.
حاجی میرزایی ادامه داد: هیچ تاثیری عمیقتر و پایدارتر از مسیری که از مجال قلم فراهم میشود، نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: انسانها از مسیر دیدن، شنیدن و اندیشیدن غنی میشوند، هویت و شخصیت مییابند و کتاب امتداد هر سه عنصر است. کتاب شنیدن را عمق میبخشد، دیدن را غنی میکند و اندیشه را پرمحتوا میسازد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کتاب مجال اندیشیدن و فرصت انتخاب کردن میدهد گفت: کتاب با ذهن مخاطب خویش مانوس است و به او مجال میدهد که در اندیشههای او بیندیشد، در محتوایش تامل کند، بخواند، غور کند و سوال بپرسد. کتاب به استقلال انسان اهمیت میدهد.
حاجی میرزایی افزود: تمدن با کتاب جان میگیرد و اندیشه با کتاب قوت پیدا میکند. عرصه جولان کتاب گسترده است، هم میتواند جان را جلا و روح را صیقل بدهد و هم ممکن است مسیر او را در معرض کاستیها قرار دهد. کتاب انتها ندارد. ما با کتاب میخواهیم مسیر تربیت را هدایت کنیم.
وی با اشاره به اینکه اتفاق مهمی در نظام تعلیم و تربیت در حال شکل گیری است گفت: پیام کلیدی آن این است که ذهن انسانها مخزنی برای انباشته کردن اطلاعات نیست و انسانها باید مجال اندیشیدن و فرصت خلاقیت پیدا کنند و نقاد باشند. در چنین رویکردی کتاب تنها در صدد انباشته کردن اطلاعات برنخواهد آمد و باید به این هدف جدید پاسخ دهد و وجوه انسانی را بارور کند.
وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد باید کتابهایی معرفی شوند که این ظرفیت را دارا هستند و میتوانند با مخاطب خود مواجهه هوشمندانه تری داشته باشند.
حاجی میرزایی با بیان اینکه یک زمانی نویسنده، یافتهها و داشتههای وی مطرح است و یک زمانی هم مخاطب و نیازهای او مدنظر است گفت: باید پل هوشمندی بین دانستههای دانایان و نیازهای واقعی جامعه برقرار کنیم.
وی ادامه داد: ما به دنبال محتوایی هستیم که نسل ما را برای ساختن یک آینده شکوهمند آماده کند. به دنبال کتابی هستیم که انسانی در تراز تمدن نوین اسلامی و سندتحول بنیادین تربیت کند که در این میان نقش سازمان پژوهش یک نقش کلیدی است. مقوله تربیت، یک مقوله یکپارچه است و تفکیک پذیر و تجزیه شدنی نیست.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هدف همه ما ساختن انسانی است که بتواند روی پای خودش بایستد، مدافع ارزشهای خویش باشد، دچار استیصال و درماندگی نمیشود و در برابر تغییرات پرشتاب دنیای کنونی استوار و فعال نقش آفرینی میکند گفت: کتاب در این میان نقش بزرگی ایفا میکند. به نویسندگانی که برای ساختن آینده این سرزمین نقش آفرینی میکنند ادای احترام میکنم.
حاجی میرزایی ادامه داد: هیچ تاثیری عمیقتر و پایدارتر از مسیری که از مجال قلم فراهم میشود، نخواهد بود.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *