توانایی ایران برای تأمین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کالای مورد نیاز همسایگان
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران معتقد است ایران توانایی تامین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کالا بهصورت سالانه برای کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد، این کشورها میتوانند با ارزانترین و سریعترین حالت کالاهای مورد نیازشان را به دست بیاورند.
خبرگزاری میزان -
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در راهبرد نگاه منطقهای، رشد یک کشور بدون رشد محیط پیرامونی آن امکان پذیر نیست. در محیط پیرامونی ایران، کشورهایی وجود دارند که میتوانیم نیازهای آنها را در حوزههای اقتصادی، علمی و فناوری برطرف کنیم. آنها به تواناییهای ما نیاز داند و ما هم به امکانات آنها نیاز داریم؛ این ارتباطات دارای مزیت اقتصادی و فرهنگی هستند.
کوشکی تاکید کرد: ایران توانایی تامین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کالا بهصورت سالانه برای کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد، این کشورها میتوانند با ارزانترین و سریعترین حالت کالاهای مورد نیازشان را به دست بیاورند.
وی عنوان کرد: ما می توانیم کارگاهها و کارخانههایی داشته باشیم که برای عراق، سوریه، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و روسیه کالا تولید کنند و این باعث میشود تا ما به حای فروش نفت خام که دارای درآمد پایین و فاقد ارزش افزوده است به سمت فروش کالاهایی برویم که ارزش افزوده صنعتی و اقتصادی دارند و نیروهای تحصیلکردهمان را دارای اشتغال کامل کنند و با اشتغال ارز آور، پایه پولی کشور نیز تقویت شود.
وی گفت: ما به اشتغال و ارز آوری این کالاها و کشورهای همسایه به این کالاها نیاز دارند و اینگونه میشود که یک همگرایی منطقهای که موجبات رشد را فراهم میکند. پیش میآید.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر این نگاه جدید در ذهن مدیران و مسئولان ما حاکم شود و در این مسیر حرکت کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی از این طریق قابل حل و فصل است.
محمدصادق کوشکی در گفتوگو با میزان، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در سالروز قیام ۱۹دی، گفت: یکی از جدیدترین نگاههای حاکم بر روابط بین کشورها، نگاه منطقهای است که اتحادیه اروپا الگویی از آن است.
وی افزود: راهبرد نگاه منطقهای بر این نکته تاکید دارد که بیشترین ارتباطاتی که یک کشور باید داشته باشد با محیط پیرامونی آن است؛ برای اینکه یک کشور با کشورهای محیط پیرامونی خود دارای بیشترین اشتراکات است و این اشتراکات موجبات رشد یک کشور را فراهم می کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران عنوان کرد: در راهبرد نگاه منطقهای، رشد یک کشور بدون رشد محیط پیرامونی آن امکان پذیر نیست. در محیط پیرامونی ایران، کشورهایی وجود دارند که میتوانیم نیازهای آنها را در حوزههای اقتصادی، علمی و فناوری برطرف کنیم. آنها به تواناییهای ما نیاز داند و ما هم به امکانات آنها نیاز داریم؛ این ارتباطات دارای مزیت اقتصادی و فرهنگی هستند.
کوشکی تاکید کرد: ایران توانایی تامین بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار کالا بهصورت سالانه برای کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، عراق، روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس را دارد، این کشورها میتوانند با ارزانترین و سریعترین حالت کالاهای مورد نیازشان را به دست بیاورند.
این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: با بهدست گرفتن بازارهای کشورهای همسایه میتوانیم چندین برابر درآمد فروش نفت در شرایط غیرتحریمی، درآمد داشته باشیم و نتیجه ورود به این بازارها، درآمدی تا ۱۵۰ میلبارد دلار نیز تحمین زده شده است که عملا با این درآمد ارزی، مشکل اقتصادی در کشور حل خواهد شد.
وی عنوان کرد: ما می توانیم کارگاهها و کارخانههایی داشته باشیم که برای عراق، سوریه، پاکستان، ترکمنستان، افغانستان و روسیه کالا تولید کنند و این باعث میشود تا ما به حای فروش نفت خام که دارای درآمد پایین و فاقد ارزش افزوده است به سمت فروش کالاهایی برویم که ارزش افزوده صنعتی و اقتصادی دارند و نیروهای تحصیلکردهمان را دارای اشتغال کامل کنند و با اشتغال ارز آور، پایه پولی کشور نیز تقویت شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: امکان این صادرات به کشورهای همسایه و دوست در حالی است گه ما امکان صادرات چنین کالاهایی را به اتحادیه اروپا نداریم اما مزیت مهم جایگاه جغرافیایی و استراتژیک کشور در این است که در منطقهای واقع شدیم که می توانیم کالاهایی که همسایگان ما نیاز دارند را تولید کنیم و به آنها بفروشیم.
وی گفت: ما به اشتغال و ارز آوری این کالاها و کشورهای همسایه به این کالاها نیاز دارند و اینگونه میشود که یک همگرایی منطقهای که موجبات رشد را فراهم میکند. پیش میآید.
کوشکی اضافه کرد: نگاه منطقه ای، یک الگوی پذیرفته شده در جهان امروز است که ما هنوز در داخل کشور به جدی بودن این الگو نرسیده ایم. ما هنوز الگوهای قرن ۱۹ و قرن ۲۰ را در ذهن داریم که مبتنی بر نگاه به اروپا است و همان فروش نفت به اروپا و خرید کالا از اروپا است.
کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: اگر این نگاه جدید در ذهن مدیران و مسئولان ما حاکم شود و در این مسیر حرکت کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی از این طریق قابل حل و فصل است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *