ابوترابیفرد: درس مردم قم در روز ۱۹ دی ایستادگی در برابر زیاده خواهی زیادهخواهان جهان بود
- سخنرانی خطبه گونه حجت الاسلام و المسلمین ابوترابیفرد را در تاریخ ۱۹ دی ۹۹ در این لحظه با هم میخوانیم.
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین وصلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته الطیبین الطاهرین المعصومین
قال الله العظیم فی محکم کتابه انَّ الذین قالوا رَبُّنَا الله ثمَّ استقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیهِمُ المَلائِکَةُ أَلّا تَخافوا وَلا تَحزَنوا وَأَبشِروا بِالجَنَّةِ الَّتی کُنتُم توعَدونَ. نَحنُ أَولِیاؤُکُم فِی الحَیاةِ الدُّنیا وَفِی الآخِرَةِ
لازم میدانم در آغاز سخن در ایام یکمین سالگرد دو حادثه تلخ و جانکاه، خاطره تعلم بار و جانفرسای عروج ملکوتی سید الشهدای محور مقاومت سردار سرافراز عالم اسلام حاج قاسم سلیمانی «قدس الله نفسه زکیه» و شهادت جمعی از هموطنان عزیز و جمعی از نخبگان علمی و جوانان برومند ایران اسلامی در حادثه هواپیمای اوکراینی که داغ سنگینی بر دلهای ملت عزیز ایران نهاد و غم و اندوه بزرگی برای خانوادههای سوگوار و عزادار بود را گرامی دارم. پدران، مادران، برادران و خواهران و فرزندان این شهدای عالیقدر، لحظات تلخ و جانکاهی را در فراق عزیزان خویش گذرانده و میگذرانند و سبزپوشان اقتدار آفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که امنیت و اقتدار و جایگاه ویژه ملت عزیز ایران و ملتهای منطقه مرهون فداکاری و ایثار این دلاور مردان است در کنار این خانوادههای سوگوار سوختند و میسوزند و خود را برای دفاع از ملت عزیز ایران و خانوادههای معزز شهدا در عالیترین از نقطه اقتدار قرار داده و قرار میدهند و جان پاک خویش را در طبق اخلاص نهاده اند. امیدوارم در پرتو عنایات خداوند سبحان، ملت بزرگ ایران با سرافرازی و عظمت بر همه مشکلات چیره گردد.
روز ۱۹ دی ماه، روز حرکت عزت آفرین مردم شریف قم، شهر اجتهاد و شهادت، شهر قیام و اقدام را گرامی میدارم. امیدوارم درسی که مردم شریف قم برای ملت ایران و ملت اسلام داشتند و آن درس، پیوند استوار با آموزههای وحیانی با دین و فقاهت و مرجعیت و ایستادگی در برابر زیاده خواهی زیادهخواهان جهان بود، همچنان مشعل پرفروغی فراروی ملت عزیز ایران و امت اسلام باشد.
موضوع بحث، قدرت از نگاه آموزههای وحیانی و جایگاه قدرت در نظام اسلامی است. در جلسه گذشته اشاره شد خداوند سبحان در قله قدرت و اقتدار بی نهایت قرار دارد. «أَنَّ اللَّهَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» و قدرت از صفات جمال ذات اقدس احدیت است و انسان در میان تمامی پدیدهها از بالاترین استعداد برای دستیابی به قلههای رفیع قدرت برخوردار است. در تعریف قدرت فرمودهاند قوه بها ان شاء یفعل و ان لم یشا لم یفعل قدرت، انسان را در این جایگاه قرار میگیرد که ارادهی او نافذ میگردد و مراتب قدرت، وابسته به مراتب حیات است. القدره تتخلف بِحسَب مراتب الحیاه اگر پدیدهای در سطوح بالاتر از حیات علمی، حیات عقلانی، حیات مادی و معنوی قرار داشت، در مرتبه برتر از قدرت قرار میگیرد و قرآن کریم رسالتش فراهم آوردن بستر حیات انسان به معنای واقعی کلمه است «استَجیبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاکُم لِما یُحییکُم» و مراتب حیات، مراتب اقتدار و قدرت انسان است؛ لذا اگر بگوییم رسالت پیامبر اعظم، رسیدن انسان، جامعه اسلامی و جامعه انسانی به عالیترین مراتب از حیات و برترین مرتبه از قدرت است، سخن حقی است. با این نگاه، نظام اسلامی باید در اندیشه انسان قوی، جامعه قوی، نظام قوی، ملت قوی و منطقه قوی و قدرتمند باشد و باید از همه ظرفیتش برای خلق قدرت بهره بگیرد. قدرت از جایگاهی برخوردار است که در ادبیات سیاسی، قدرت را جوهر و حقیقت سیاست میشناسند. سیاستمدار و رهبر سیاسی، توانایی تولید نتایج مورد نظر خود را دارد از چنین جایگاهی برخوردار است. قدرت موضوع نزاع در رقابتهای سیاسی در سطح جهان است. تمام ملتها و قدرتها و نظامهای سیاسی در اندیشه دستیابی به مرتبه برتر از قدرت میباشند. ویژگیهای پنجگانهای را میتوان برای قدرت ترسیم نمود:
تلاش برای دستیابی به قدرت در نهاد و فطرت انسان قرار داده شده است. خدای متعال انسان را به گونهای آفریده است که در مرز قدرت حرکت بنماید.قدرت امر نسبی است و با گذشت زمان جابجا میشود.
قدرت، سطح تاثیرگذاری انسان را ارتقاء میبخشد. هر نظام سیاسی در هر مرتبهای از مراتب بالاتر قدرت باشد، سطح تاثیرگذاری او ارتقاء پیدا میکند.
قدرت، پدیدهای است که ذاتا در تکاپوی توسعه و تقویت خویش است. یک جامعه مقتدر هر لحظه بر اقتدارش افزوده میشود. یک انسان مقتدر، متناسب با ظرفیت خویش در مسیر افزایش قدرت حرکت میکند؛ لذا اگر افول بود حکایت از کاهش ظرفیتهای یک ملت و یا انسان و یک جامعه دارد.
و نکته آخر اینکه قدرت از ضمانت اجرایی برخوردار است. آنچه تضمین مینماید اجرای اهداف و مقاصد را، قدرت است. یک انسان قدرتمند با تکیه بر اقتداری که دارد در مسیر تحقق آرمانها و اهداف حرکت میکند. قدرت، پشتوانه اوست. یک جامعه مقتدر با تکیه بر اقتدارش به سوی اهداف پیش میرود. تضمین کننده دستیابی به اهداف، قدرت است؛ لذا باید در مسیر افزایش قدرت حرکت نمود و انسانِ در تراز قرآن، انسانِ مقتدریست که در پرتو اقتدار به دست آمده، در مسیر آرمانهای بلند پیش میرود.
نکتهای که محور عرایضم در این گفتگوست عوامل کلیدی آفریننده قدرت از نگاه قرآن کریم است «إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ استَقاموا» به نظر حقیر این کریمه مبارکه، ترسیم کننده دو عامل کلیدی است که راه را برای رسیدن به مراتب عالی حیات و در نتیجه به مراتب برتر از قدرت هموار میکند.
«إِنَّ الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ» کسانی که خدای متعال را به عنوان مربی خویش انتخاب کردهاند «الَّذینَ قالوا رَبُّنَا اللَّهُ» در کریمه مبارکه «إِنَّ الَّذینَ آمَنوا وَالَّذینَ هاجَروا وَجاهَدوا فی سَبیلِ اللَّهِ أُولئِکَ یَرجونَ رَحمَتَ اللَّهِ»