بایدن ۴ سال سختی را پیش رو خواهد داشت / ناکارآمدی دموکراسی آمریکا

21:30 - 19 دی 1399
کد خبر: ۶۹۱۰۱۹
دسته بندی: سیاست
به گفته کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: علی‌رغم اینکه اکثر نمایندگان مجلس و نمایندگان سنا، از دموکرات‌ها هستند و جمهوری‌خواهان در اقلیت قرار میگیرند، اما ۴ سال ریاست جمهوری بایدن به راحتی پیش نخواهد رفت.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با میزان، درباره اتفات اخیر آمریکا و حمله طرفداران ترامپ به کنگره آمریکا، اظهار داشت: در جهت انتخاباتی که شده باتوجه به تفاوت ۵-۶ میلیونی آرای آقای بایدن نسبت به ترامپ، رئیس جمهور فعلی آمریکا مدعی شد که این آرا با تقلب به دست آمده است و واقعی نیست.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: ترامپ تا الان هم نتیجه انتخابات را نپذیرفته و تمام راه‌هایی که برای تغییر قانونی آرا ممکن بود، طی کرده، اما نتیجه‌ای نگرفته است.

 

بایدن ۴ سال سختی را پیش رو خواهد داشت / ناکارآمدی دموکراسی آمریکا

 

وی با بیان اینکه کنگره آمریکا هم قرار بود نتیجه انتخابات را تأیید کند و جو هم همین بود، اضافه کرد: یعنی هم رئیس کنگره و هم اکثریت جمهوری‌خواهان که طرفدار ترامپ هستند و همه دموکرات‌ها، به دنبال تایید نتیجه انتخابات بودند. به غیر از اقلیتی که مخالف بود.

بصری تصریح کرد: ترامپ به این جمع‌بندی رسید که از آخرین ابزار که کشاندن طرفدارانش به خیابان‌ها است، استفاده کند.

وی با بیان اینکه واقعیت این است که تفکر ترامپی که به نوعی تفکر نژادپرستانه و فاشیستی تلقی می‌شود و به نوعی آفت برای دموکراسی آمریکا است، اضافه کرد: این تفکر امروز در آمریکا ریشه دوانده و شاید نیمی از جمعیت را با خود همراه کرده است و علت این تفکر هم مشکلات مختلف ریشه‌دار داخلی و خارجی است که در ساختار سیاسی حکومت آمریکا وجود دارد.

 

بایدن ۴ سال سختی را پیش رو خواهد داشت / ناکارآمدی دموکراسی آمریکا

 

این استاد دانشگاه تفکر ترامپ را یکجانبه‌گرایانه و افراطی و بی منطق دانست و گفت بخش عمده‌ای از آمریکایی‌ها را با این تفکر رشد داده شده و معضلی شده برای آمریکا، خصوصاً ایالت‌های که بعضاً واگرایی در آنها وجود دارد.

بصیری یادآور شد: این اتفاقات پیش‌بینی می‌شد که آقای ترامپ به راحتی قدرت را واگذار نخواهد کرد. حتی پیش‌بینی می‌شد که اگر باید از این موانعی که ترامپ ایجاد کرده، عبور کند و تا تحلیف و تحویل قدرت هم پیش برود، ترامپ او را راحت نخواهد گذاشت.

وی تاکید کرد: علی‌رغم اینکه ظواهر و مستندات حقوقی و قانونی حکایت از این دارد که نهایتاً بایدن قدرت را بر دست خواهد گرفت، اما ۴ سالی که بایدن بر سر کار است، به راحتی نمی‌تواند سیاست‌های خود را اجرا کند.

بصیری افزود: علی‌رغم اینکه اکثر نمایندگان مجلس و نمایندگان سنا، از دموکرات‌ها هستند و جمهوری‌خواهان در اقلیت قرار میگیرند، اما ۴ سال ریاست جمهوری بایدن به راحتی پیش نخواهد رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز داشت: شاید این سیاست‌ها به گونه‌ای دنبال می‌شود که دوباره ۴ سال بعد، آقای ترامپ برگردد و این کارها زمینه‌سازی‌هایی است که بتواند دوره بعد با آرای قوی‌تر بر رقیب پیروز شود.

 

بایدن ۴ سال سختی را پیش رو خواهد داشت / ناکارآمدی دموکراسی آمریکا

 

به گفته بصیری شخصیت ترامپ برای نظام و جامعه آمریکا، شخصیت جالبی نیست و اعتبار و آبروی آمریکا را با این کار می‌برد. امروز بهانه‌ای به دست دولت‌های مخالف آمریکا می‌دهد که ادعای آمریکا مبنی بر دموکراسی و ابزارهای کارآمد، زیر سوال برود. این نشان دهنده ناکارآمدی دموکراسی آمریکا است و همه اینها به پای ترامپ تمام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: دنیا از این اقدامات ترامپ ابراز تنفر می‌کند. استمرار این اقدامات هزینه‌های مادی و معنوی زیادی را برای جامعه و نظام آمریکا و دموکراسی آمریکایی در دنیا رقم بزند.

 

 


برچسب ها: آمریکا کنگره

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *