بومیسازی ساخت قطعات هواپیما با دریافت استانداردهای جهانی
خبرگزاری میزان: رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور از تشکیل کنسرسیومی جدید برای تعمیر و نگهداری هواپیماها در ایران خبر داد و گفت: توانایی ساخت بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور وجود دارد اما باید استانداردهای لازم را از مراکز بینالمللی دریافت کنیم.
خبرگزاری میزان -
به گزارش ، امین سالاری با بیان اینکه اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران دارای ۱۷۰ شرکت خصوصی فعال است که در قالب ۶ کارگروه فعالیت میکنند، گفت: کارگروهی در زمینه طراحی انواع هواپیماهای سرنشیندار سبک و فوق سبک ۲ تا ۷ نفره فعالیت دارد؛ کارگروه دیگر فعالیتش در طراحی هواپیماهای بدون سرنشین غیرنظامی است. کارگروهی نیز خدمات تعمیر و نگهداری هواپیماهای پهن پیکر را دارد که اخیرا ۱۰ شرکت خصوصی عضو این کارگروه کنسرسیومی را تشکیل دادند تا خدماتشان را گسترش دهند. این کنسرسیوم مجوزهای لازم را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرد و در حال آمادهسازی فضا برای ارائه خدمات است.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو اورهال هواپیماها (تعمیرات سنگین هواپیما) را انجام میدهد که عمدتا در حوزه هواپیماهای پهن پیکر فعالیت دارد گفت: کنسرسیوم مذکور وظیفه تعمیرات یک سطح پایینتر از اورهال و هواپیماهای میانبرد را بر عهده خواهد داشت. البته شرکت ثبت شده و فعالیت عملیاتی و اجرایی کنسرسیوم به احتمال بسیار زیاد تا پایان امسال آغاز میشود ضمن اینکه طی بازه دوساله نیز آشیانه هواپیماها برای فعالیت این کنسرسیوم در فرودگاه امام خمینی راهاندازی میشود.
سالاری افزود: برخی شرکتهای عضو اتحادیه نیز در زمینه ساخت و تولید قطعات، متعلقات و سامانههای هوایی و فضایی فعالیت دارند که این نوع شرکتها ساخت قطعه برای انواع هواپیما و هلیکوپتر و وسایل فضایی را در داخل بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارگروههای اتحادیه در زمینه الکترونیک، رادار و ارتباطات هوایی فعالیت دارد و محصولاتی را در این بخش تولید میکند، گفت: کارگروه دیگر این اتحادیه شرکتهایی هستند که در زمینه استاندارد، مشاوره و بازرگانی مشغول کارند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور با بیان اینکه از اهداف اتحادیه در دوران پس از تحریم ارتقای سطح کیفی محصولات شرکتهای عضو است گفت: توانایی ساخت اغلب قطعات هواپیما در کشور وجود دارد اما به دلیل ضعف در ساختار و عدم ارتباط با مراکز جهانی استاندارد در دوران تحریم بسیاری از شرکتهای ایرانی سازنده قطعات قادر به اخذ استانداردهای جهانی بخش سیویل (هواپیماهای تجاری و غیرنظامی) نشدند که این موضوع از سوی اتحادیه در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: اخیرا به دنبال این هستیم که با توجه به گشایشهای بینالمللی در حوزه سیاست خارجی در نظر داریم استانداردهای جهانی را از مراکز بینالمللی برای قطعات ساخت دریافت کنیم.
سالاری با تاکید بر اینکه توانایی ساخت بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور وجود دارد گفت: این شرکتها به تبع تحریمها و قطع ارتباط با مراکز استانداردسازی جهانی نتوانستند قطعات خود را بر روی هواپیماهای تجاری نصب کنند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر شرکتهایی در کشور استانداردهای جهانی را برای قطعات ساخت داخل دریافت کردند و این قطعات بر روی هواپیماهای تجاری و غیرنظامی نصب میشود اما هنوز این موضوع بومیسازی نشده است که با یک برنامه ریزی یک تا دو ساله این امکان تحقق مییابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از قطعات داخل هواپیما در داخل کشور تولید میشود افزود: از موضوعات قابل پیگیری در اتحادیه هوایی و فضایی این است که قطعات ساخت داخل هواپیماهای غیرنظامی و تجاری دارای استانداردهای بینالمللی شوند که اگر دولت حمایت کند امیدواریم طی بازه زمانی یک تا دو ساله استانداردهای جهانی را برای بسیاری از قطعات ساخت داخل دریافت کنیم.
سالاری گفت: در دنیا دولتها در حوزه کیفیت و استانداردها با هدف ارتقای توان و قابلیتهای داخلی ورود می کنند که این حمایتها از سوی دولت میتواند باعث شود تا صنعت هوانوردی ایران نیز در دنیا مطرح شود اما تا زمانی که این استانداردها وجود نداشته باشد این امکان محقق نمی شود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: در حال حاضر دولت میتواند به موازات نوسازی ناوگان با یک برنامهریزی برای ارتقای سطح قابلیتها و فناوریهای داخلی کار کند چراکه این قابلیتها از نظر فنی در کشور وجود دارد اما باید دارای استانداردهای بینالمللی شود.
وی با اشاره به اینکه هدف دیگر اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ایجاد نمایندگی شرکتهای عضو در مجامع ملی و بین المللی است، گفت: در این بخش نیز اتحادیه پیش قدم شده و یکی از اقدامات برگزاری پنج نمایشگاه سراسری هوافضا به عنوان بزرگترین نمایشگاه هوایی و فضایی کشور است و نمایشگاه ششم در آذرماه برگزار میشود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به برنامه ریزی برای دوران پس از تحریم نیز گفت: در این زمینه فعالیتهایی در حال انجام است و نشستهایی با حضور شرکتهای عضو اتحادیه برگزار میشود تا درباره رفع موانع بعد از دوران تحریم برنامهریزیهایی صورت گیرد.
سالاری گفت: یکی از برنامهها دیگر اتحادیه دریافت پروژههای ملی از دولت و اجرای آنها توسط شرکتهای عضو به صورت کنسرسیوم است. ارتقای سطح کیفی محصولات شرکتهای عضو اتحادیه به ویژه با توجه به توافق اخیر با جدیت در حال انجام است.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به اینکه در حال حاضر شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو اورهال هواپیماها (تعمیرات سنگین هواپیما) را انجام میدهد که عمدتا در حوزه هواپیماهای پهن پیکر فعالیت دارد گفت: کنسرسیوم مذکور وظیفه تعمیرات یک سطح پایینتر از اورهال و هواپیماهای میانبرد را بر عهده خواهد داشت. البته شرکت ثبت شده و فعالیت عملیاتی و اجرایی کنسرسیوم به احتمال بسیار زیاد تا پایان امسال آغاز میشود ضمن اینکه طی بازه دوساله نیز آشیانه هواپیماها برای فعالیت این کنسرسیوم در فرودگاه امام خمینی راهاندازی میشود.
سالاری افزود: برخی شرکتهای عضو اتحادیه نیز در زمینه ساخت و تولید قطعات، متعلقات و سامانههای هوایی و فضایی فعالیت دارند که این نوع شرکتها ساخت قطعه برای انواع هواپیما و هلیکوپتر و وسایل فضایی را در داخل بر عهده دارند.
وی با بیان اینکه یکی دیگر از کارگروههای اتحادیه در زمینه الکترونیک، رادار و ارتباطات هوایی فعالیت دارد و محصولاتی را در این بخش تولید میکند، گفت: کارگروه دیگر این اتحادیه شرکتهایی هستند که در زمینه استاندارد، مشاوره و بازرگانی مشغول کارند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی کشور با بیان اینکه از اهداف اتحادیه در دوران پس از تحریم ارتقای سطح کیفی محصولات شرکتهای عضو است گفت: توانایی ساخت اغلب قطعات هواپیما در کشور وجود دارد اما به دلیل ضعف در ساختار و عدم ارتباط با مراکز جهانی استاندارد در دوران تحریم بسیاری از شرکتهای ایرانی سازنده قطعات قادر به اخذ استانداردهای جهانی بخش سیویل (هواپیماهای تجاری و غیرنظامی) نشدند که این موضوع از سوی اتحادیه در حال پیگیری است.
وی ادامه داد: اخیرا به دنبال این هستیم که با توجه به گشایشهای بینالمللی در حوزه سیاست خارجی در نظر داریم استانداردهای جهانی را از مراکز بینالمللی برای قطعات ساخت دریافت کنیم.
سالاری با تاکید بر اینکه توانایی ساخت بسیاری از قطعات هواپیما در داخل کشور وجود دارد گفت: این شرکتها به تبع تحریمها و قطع ارتباط با مراکز استانداردسازی جهانی نتوانستند قطعات خود را بر روی هواپیماهای تجاری نصب کنند.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ادامه داد: در حال حاضر شرکتهایی در کشور استانداردهای جهانی را برای قطعات ساخت داخل دریافت کردند و این قطعات بر روی هواپیماهای تجاری و غیرنظامی نصب میشود اما هنوز این موضوع بومیسازی نشده است که با یک برنامه ریزی یک تا دو ساله این امکان تحقق مییابد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش قابل توجهی از قطعات داخل هواپیما در داخل کشور تولید میشود افزود: از موضوعات قابل پیگیری در اتحادیه هوایی و فضایی این است که قطعات ساخت داخل هواپیماهای غیرنظامی و تجاری دارای استانداردهای بینالمللی شوند که اگر دولت حمایت کند امیدواریم طی بازه زمانی یک تا دو ساله استانداردهای جهانی را برای بسیاری از قطعات ساخت داخل دریافت کنیم.
سالاری گفت: در دنیا دولتها در حوزه کیفیت و استانداردها با هدف ارتقای توان و قابلیتهای داخلی ورود می کنند که این حمایتها از سوی دولت میتواند باعث شود تا صنعت هوانوردی ایران نیز در دنیا مطرح شود اما تا زمانی که این استانداردها وجود نداشته باشد این امکان محقق نمی شود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران افزود: در حال حاضر دولت میتواند به موازات نوسازی ناوگان با یک برنامهریزی برای ارتقای سطح قابلیتها و فناوریهای داخلی کار کند چراکه این قابلیتها از نظر فنی در کشور وجود دارد اما باید دارای استانداردهای بینالمللی شود.
وی با اشاره به اینکه هدف دیگر اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران ایجاد نمایندگی شرکتهای عضو در مجامع ملی و بین المللی است، گفت: در این بخش نیز اتحادیه پیش قدم شده و یکی از اقدامات برگزاری پنج نمایشگاه سراسری هوافضا به عنوان بزرگترین نمایشگاه هوایی و فضایی کشور است و نمایشگاه ششم در آذرماه برگزار میشود.
رئیس اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران با اشاره به برنامه ریزی برای دوران پس از تحریم نیز گفت: در این زمینه فعالیتهایی در حال انجام است و نشستهایی با حضور شرکتهای عضو اتحادیه برگزار میشود تا درباره رفع موانع بعد از دوران تحریم برنامهریزیهایی صورت گیرد.
سالاری گفت: یکی از برنامهها دیگر اتحادیه دریافت پروژههای ملی از دولت و اجرای آنها توسط شرکتهای عضو به صورت کنسرسیوم است. ارتقای سطح کیفی محصولات شرکتهای عضو اتحادیه به ویژه با توجه به توافق اخیر با جدیت در حال انجام است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *