تشکیل کمیته فرابخشی برای حل آلودگی هوای پایتخت
محسن سرخو گفت: برای اینکه بحث آلودگی در تهران حل و فصل شود باید یک کمیته فرابخشی تشکیل شود که یکی از اعضایش مدیریت شهری باشد و دیگر اعضایش را نهادهای مربوط به بخشهای صنعتی، عمرانی، شهرسازی و نیز نهادهای متولی حوزه انرژی تشکیل دهند.
خبرگزاری میزان -
وی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا مربوط به حوزه صنعت است و بخشی هم به نوع سوخت مصرفی خودروها و وسایل نقلیه بر میگردد. با توجه به نوع سوخت و استانداردهای مربوط به سوخت ممکن است این آلایندگیها کم و زیاد شود. از یاد نبریم واحدهای صنعتی اطراف تهران که در محور غرب، جنوب و شرق این شهر مستقر هستند بزرگترین حوزه صنعتی کشور محسوب میشود؛ بنابراین آلایندگی این واحدهای صنعتی قابل انتظار خواهد بود. وسایل نقلیه عمومی بین شهری مانند اتوبوسهای برون شهری و قطارها هم بخش دیگری از تولید آلایندگی در شهرها را به خود اختصاص میدهند. در کنار این موارد وسایل گرمایشی خانگی هم در این مساله سهیم هستند. شاید ما چندان اعتنایی به این واقعیت نداشته باشیم که سوخت گازی که در موتورخانهها و در وسایل گرمایش خانگی مورد استفاده قرار میگیرد حجم بزرگی از آلایندهها را به وجود میآورند.
سرخو درباره ضوابط کنترل آلایندگیهای شهر تهران گفت: در بحث پایش آلایندگیها و اینکه مشخص شود در چه روزهایی در چه مناطقی چه مقدار آلودگی ایجاد میشود بخشی از این توسط شهرداری و از طریق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که زیرمجموعه شهرداری است انجام میشود که در ایستگاههای مختلفی که دارند به صورت روزانه و ساعتی رصد میکنند و اطلاعاتش را منتشر میکنند. سازمان محیط زیست هم به صورت جداگانه این پایش را انجام میدهد و باز اطلاعات را در اختیار دستگاهها قرار میدهند. این دو نهاد البته مکمل همدیگر هستند و اطلاعات خیلی دقیقی هم برای سازمانهایی که میخواهند روی کیفیت هوای تهران مطالعه کنند دارند.
عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات صورت گرفته برای سیستم فیلتر خودروها گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری تهران روی خودروهای تاکسی سیستمی برای کنترل آلایندهها نصب شد و تمام یا قریب به اتفاق تاکسیهای فرسوده جمع آوری و با تسهیلاتی که شهرداری به این کار اختصاص داد با تاکسیهای جدید جایگزین شدند و یک سیستم فیلتر هم روی این تاکسیهای جدید نصب شد. اما اینکه این اقدام برای همه خودروها انجام بگیرد جزو وظایف شهرداری نیست. برای خودروهای شخصی خود کارخانه هنگام تولید باید این سیستمهای فیلتر را نصب کند. فقط هنگام معاینه فنی یکی از کنترلهایی که باید اعمال شود همین مساله کنترل آلایندگی است. زمانی که نوع و کیفیت سوخت تغییر میکند این آلایندگی هم افزایش پیدا میکند. ولو اینکه خودرو مناسب باشد و مشکلی نداشته باشد باز میزان آلایندههایی که در هوا پخش میکند به خاطر نوع سوخت اضافه میشود. در مورد اتوبوسها هم مطالعات خیلی خوبی توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام گرفت و برپایه آن فیلتری ساخته شد که روی تعدادی از اتوبوسها نصب شد که نتیجه مطلوبی هم داشت.
محسن سرخو عضو سابق شورای شهر تهران درخصوص نوع مدیریتی که مسوولان شهری برای مقابله با آلودگی هوا باید اعمال کنند به میزان گفت: درحال حاضر شهرداری و شورای شهر مشغول کار روی این مسائل هستند و اطلاعات روز هم دست آن هاست. آنچه که من میدانم بیشتر مربوط به دوره گذشته مدیریت شهری تهران است. زمانی که من رئیس کمیته حمل و نقل و ترافیک بودم اطلاعات دقیقی در این خصوص داشتم الان، اما برنامه پنج ساله تغییر کرده است. زمانی که ما برنامه پنج ساله را تدوین میکردیم الزاماتی را برای شهرداری تصویب کردیم و تمام اظهار نظرها و گفتگوهای رسانهای را بر مبنای آن برنامه پی میگرفتیم. در حال حاضر که برنامه پنج ساله دوم عوض شده و برنامه پنج ساله سوم جایگزینش شده احتمالا الزامات این برنامه هم با توجه به منابع و مصارف تغییر کرده است.
وی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوا مربوط به حوزه صنعت است و بخشی هم به نوع سوخت مصرفی خودروها و وسایل نقلیه بر میگردد. با توجه به نوع سوخت و استانداردهای مربوط به سوخت ممکن است این آلایندگیها کم و زیاد شود. از یاد نبریم واحدهای صنعتی اطراف تهران که در محور غرب، جنوب و شرق این شهر مستقر هستند بزرگترین حوزه صنعتی کشور محسوب میشود؛ بنابراین آلایندگی این واحدهای صنعتی قابل انتظار خواهد بود. وسایل نقلیه عمومی بین شهری مانند اتوبوسهای برون شهری و قطارها هم بخش دیگری از تولید آلایندگی در شهرها را به خود اختصاص میدهند. در کنار این موارد وسایل گرمایشی خانگی هم در این مساله سهیم هستند. شاید ما چندان اعتنایی به این واقعیت نداشته باشیم که سوخت گازی که در موتورخانهها و در وسایل گرمایش خانگی مورد استفاده قرار میگیرد حجم بزرگی از آلایندهها را به وجود میآورند.
سرخو خاطرنشان کرد: برای اینکه بحث آلودگی به خصوص در تهران با توجه به کلانشهر بودن و حجم بالای مشکلاتش حل و فصل شود باید یک کمیته فرابخشی تشکیل شود که یکی از اعضایش مدیریت شهری باشد و دیگر اعضایش را نهادهای مربوط به بخشهای صنعتی، عمرانی، شهرسازی و نیز نهادهای متولی حوزه انرژی تشکیل دهند. چنین کمیتهای باید تصمیمی را برای بهبود وضعیت آلودگیها اتخاذ کنند و هر کدام از این نهادها با تقسیم کاری که صورت میگیرد متولی بخشی از کار باشند. البته باید در نظر گرفته شود که هر یک از این نهادها اگر بخواهند اقدامی در این رابطه داشته باشند نیازمند تامین بودجه از سوی دولت هستند.
بیشتر بخوانید:
وی افزود: یکی از تصمیماتی که ما در شورای شهر گذشته گرفتیم این بود که احداث شومینه را در داخل واحدهای مسکونی ممنوع کردیم. چون دیدیم شومینه هم در داخل واحدهای مسکونی آلودگی ایجاد میکند و هم مخاطراتی را برای جان انسانها در پی خواهد داشت. درواقع بخشی از آلودگیها را همین شومینهها با توجه به نوع ساخت و مشکلاتی که در ساختشان هست به روجود میآورند. درهرحال بحثهای زیادی در این مورد وجود دارد. اینکه آیا فعالیتهای گرمایشی منازل باید از طریق سوخت گاز انجام بگیرد یا اینکه مثل بعضی نقاط دنیا از سیستمهای برقی برای پخت و پز و ایجاد گرما در منازل استفاده شود حتما نیاز به بحثهای کارشناسی مفصلی دارد. از یاد نبریم مواردی از این دست البته بحثهای مالی و اقتصادی را هم برای شهروندان و دستگاهها در کنار خود دارد. اما راهکار عملی برای کاهش آلودگیها به همین موارد بر میگردد.
سرخو درباره ضوابط کنترل آلایندگیهای شهر تهران گفت: در بحث پایش آلایندگیها و اینکه مشخص شود در چه روزهایی در چه مناطقی چه مقدار آلودگی ایجاد میشود بخشی از این توسط شهرداری و از طریق شرکت کنترل کیفیت هوای تهران که زیرمجموعه شهرداری است انجام میشود که در ایستگاههای مختلفی که دارند به صورت روزانه و ساعتی رصد میکنند و اطلاعاتش را منتشر میکنند. سازمان محیط زیست هم به صورت جداگانه این پایش را انجام میدهد و باز اطلاعات را در اختیار دستگاهها قرار میدهند. این دو نهاد البته مکمل همدیگر هستند و اطلاعات خیلی دقیقی هم برای سازمانهایی که میخواهند روی کیفیت هوای تهران مطالعه کنند دارند.
عضو سابق شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی درباره تمهیدات صورت گرفته برای سیستم فیلتر خودروها گفت: در دوره گذشته مدیریت شهری تهران روی خودروهای تاکسی سیستمی برای کنترل آلایندهها نصب شد و تمام یا قریب به اتفاق تاکسیهای فرسوده جمع آوری و با تسهیلاتی که شهرداری به این کار اختصاص داد با تاکسیهای جدید جایگزین شدند و یک سیستم فیلتر هم روی این تاکسیهای جدید نصب شد. اما اینکه این اقدام برای همه خودروها انجام بگیرد جزو وظایف شهرداری نیست. برای خودروهای شخصی خود کارخانه هنگام تولید باید این سیستمهای فیلتر را نصب کند. فقط هنگام معاینه فنی یکی از کنترلهایی که باید اعمال شود همین مساله کنترل آلایندگی است. زمانی که نوع و کیفیت سوخت تغییر میکند این آلایندگی هم افزایش پیدا میکند. ولو اینکه خودرو مناسب باشد و مشکلی نداشته باشد باز میزان آلایندههایی که در هوا پخش میکند به خاطر نوع سوخت اضافه میشود. در مورد اتوبوسها هم مطالعات خیلی خوبی توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران انجام گرفت و برپایه آن فیلتری ساخته شد که روی تعدادی از اتوبوسها نصب شد که نتیجه مطلوبی هم داشت.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *