دریافت مجوزهای تردد بین شهری؛ عامل مهم نقض محدودیتهای کرونایی
هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودسازی کرونا، جلوگیری از تشکیل تجمعات و کاهش ترددها بود اما عکسها و خبرهای منتشره از حضور مردم برای کسب مجوز تردد بین شهری در فرمانداریها، حاکی از واقعیت دیگری است.
خبرگزاری میزان -
همه دولتها از جمله ایران از دی ماه سال گذشته همزمان با پاندمی کووید ۱۹، همواره در زمان سرکشی و اوج این بیماری، طرحهایی برای کاهش تعداد مبتلایان و نیز مرگ و میرهای ناشی از کرونا در نظر گرفته و اجرایی کردند که روند اعمال این طرحها با آغاز فصول سرد سال و تحرک بیشتر این ویروس رنگ جدی تری گرفت.
در ایران، از نخستین روزهای آذرماه و تقریبا با شیوع موج سوم بیماری کرونا در اکثر استانهای کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی این ستاد، دو طرح همزمان شهید سلیمانی و طرح هوشمند مدیریت محدودسازی کرونا را در کل کشور در پیش گرفتند.
یکی از بندهای مهم و لازم الاجرا در طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، منع تردد شبانه و منع تردد بین استانی بود تا با کاهش میزان تردد، شرایط مدیریت بیماری کرونا فراهم شود اما با گذشت حدود یک ماه و نیم از اجرای این طرح، تعداد مراجعه کنندگان حضوری به فرمانداریها برای دریافت مجوز تردد بین استانی تبدیل به یک معضل جدید شده است.
اخباری مبنی بر تجمع در فرمانداری تهران، استاندار را وادار به واکنش کرد چنانچه انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه ۱۱ دیماه درباره برخی تجمعات برای دریافت مجوز تردد استانی گفت:د رخواست شهروندان در موارد ضروری برای تردد بین استانی سبب تجمع در مقابل فرمانداری تهران شده بود که فاصله گذاری اجتماعی را کاهش میداد به منظور مدیریت این روند، اختیار به فرمانداران استان واگذار شده، ضمن اینکه چند محل در شهر تهران نیز برای این امر اختصاص یافته تا رعایت فاصله گذاری اجتماعی محقق شود.
وی در همین راستا تاکید کرده است: درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی (تائید یا عدم تائید) در سامانه مربوطه قسمت پیگیری درخواست قابل مشاهده است که در مدت حداقل ۲۴ ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
با توجه به جمعیت بالای تهران که جمعیتی در حدود یک کشور را در دل خود جای داده است این سوال پیش میآید که چرا استانداری و فرمانداری از ابتدا برای این موضوع چارهای نیندیشیده بود و اگر هم بعد از گذشت یک ماه و نیم به فکر چاره جویی افتاده اند، چرا هنوز مردم از روند اعطای مجوزها گلهمند هستند و حضور بیش از حد افراد در فرماندارینگرانیها از شیوع بیماری کرونا را افزایش داده است.
- با شیوع ویروس کرونا، یکی از مواردی که از روزهای اول برای مهار و کنترل این بیماری مسری خطرناک در نظر گرفته شد، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و عدم حضور در تجمعات بود.
همه دولتها از جمله ایران از دی ماه سال گذشته همزمان با پاندمی کووید ۱۹، همواره در زمان سرکشی و اوج این بیماری، طرحهایی برای کاهش تعداد مبتلایان و نیز مرگ و میرهای ناشی از کرونا در نظر گرفته و اجرایی کردند که روند اعمال این طرحها با آغاز فصول سرد سال و تحرک بیشتر این ویروس رنگ جدی تری گرفت.
در ایران، از نخستین روزهای آذرماه و تقریبا با شیوع موج سوم بیماری کرونا در اکثر استانهای کشور، ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی این ستاد، دو طرح همزمان شهید سلیمانی و طرح هوشمند مدیریت محدودسازی کرونا را در کل کشور در پیش گرفتند.
یکی از بندهای مهم و لازم الاجرا در طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها، منع تردد شبانه و منع تردد بین استانی بود تا با کاهش میزان تردد، شرایط مدیریت بیماری کرونا فراهم شود اما با گذشت حدود یک ماه و نیم از اجرای این طرح، تعداد مراجعه کنندگان حضوری به فرمانداریها برای دریافت مجوز تردد بین استانی تبدیل به یک معضل جدید شده است.
هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند محدودسازی جلوگیری از تشکیل تجمعات و کاهش ترددها بود اما عکسها و خبرهای منتشره از حضور مردم برای کسب مجوز بین شهری در فرمانداریها، حاکی از واقعیت دیگری است که قطعا این تجمعات بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی، در افزایش تعداد مبتلایان و ناقلان این بیماری در آینده نزدیک موثر خواهد بود.
اخباری مبنی بر تجمع در فرمانداری تهران، استاندار را وادار به واکنش کرد چنانچه انوشیروان محسنی بندپی روز چهارشنبه ۱۱ دیماه درباره برخی تجمعات برای دریافت مجوز تردد استانی گفت:د رخواست شهروندان در موارد ضروری برای تردد بین استانی سبب تجمع در مقابل فرمانداری تهران شده بود که فاصله گذاری اجتماعی را کاهش میداد به منظور مدیریت این روند، اختیار به فرمانداران استان واگذار شده، ضمن اینکه چند محل در شهر تهران نیز برای این امر اختصاص یافته تا رعایت فاصله گذاری اجتماعی محقق شود.
البته روند تجمعات برای دریافت مجوز همچنان ادامه داشت تا فرمانداری تهران، وادار به واکنش در این باره شد و ایمان قربانی، مشاور فرماندار در این باره گفت: شهروندان تهرانی میتوانند از روز سه شنبه ۱۶ دیماه جهت تردد بین شهری در سامانه صدور مجوز به نشانی https://moi.ir/taradod مراجعه و ثبت نام کنند.
وی در همین راستا تاکید کرده است: درخواست تردد، با مستندات ارائه شده توسط کارشناسان فرمانداری تهران بررسی (تائید یا عدم تائید) در سامانه مربوطه قسمت پیگیری درخواست قابل مشاهده است که در مدت حداقل ۲۴ ساعت به اطلاع شهروندان خواهد رسید.
البته طبق گفته حسین قاسمی دبیر کمیته امنیتی، انتظامی و اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مجوزهای تردد بین شهری در زمان اجرای طرح کنترل بیماری کرونا تنها برای افرادی است که واقعا برای آنها سفر ضرورت دارد و یا شغل آنها مرتبط با این سفر است. اگر شخصی مسائل کاری یا خدای ناکرده روند درمانی در استان دیگر دارد میتواند با در دست داشتن مستندات خود به فرمانداریهای کشور مراجعه کند.
طبق آخرین بررسیها و اخباری کهد ر رسانههای جمعی منتشر میشود، گویا این سامانه نیز بخاطر مراجعات بالا هنوز دچار اختلال است و مشکلاتی برای ثبت درخواستها ایجادشده است.
با توجه به جمعیت بالای تهران که جمعیتی در حدود یک کشور را در دل خود جای داده است این سوال پیش میآید که چرا استانداری و فرمانداری از ابتدا برای این موضوع چارهای نیندیشیده بود و اگر هم بعد از گذشت یک ماه و نیم به فکر چاره جویی افتاده اند، چرا هنوز مردم از روند اعطای مجوزها گلهمند هستند و حضور بیش از حد افراد در فرماندارینگرانیها از شیوع بیماری کرونا را افزایش داده است.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *