افت کیفیت آموزشی دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: افت کیفیت آموزشی بهویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتابها و برنامههای درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات، محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیئت علمی از جمله چالشهای پیشروی این دانشگاه است.
خبرگزاری میزان -
عظمتی تصریح کرد: حرکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در راستای اسناد بالادستی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه جامع علمی کشور است که سند راهبردی این دانشگاه نیز بر اساس این اسناد بالادستی تدوین شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فعالیتهای این دانشگاه را به پنج محور اساسی تقسیم و اظهار کرد: محور اول فعالیت این دانشگاه مربوط به پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یک به ۲۶ است، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.
عظمتی محور دوم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه بهسازی منابع انسانی ذکرکرد و گفت: همایشهای تخصصی از سال ۱۳۹۳ تا کنون به منظور بهروزرسانی دانش معلمان بهصورت حضوری و از راه دور برگزار شده است.
وی ادامه داد: محور سوم فعالیت این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای کشور به ویژه وزارت آموزش و پرورش در حوزه پژوهشهای کاربردی و توسعهای است که در این راستا چندین مجله علمی ملی و بینالمللی و ۲۱۴ کتاب توسط این دانشگاه منتشر و چندین المپیاد دانشآموزی و نمایشگاه دستاوردهای علوم و فناوری حوزه دانش آموزی و همایش ملی و بین المللی به صورت سالانه برگزار شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی محور چهارم و پنجم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را ایفای نقش اندیشکده توسعه خلاقیت و نوآوری در حوزه آموزشهای فنیوحرفهای و پاسخگویی به وزارت علوم در زمینه کیفیت ارائه آموزشها عنوان کرد.
وی در مورد فعالیتهای فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و راهاندازی بزرگترین کاروان اربعین حسینی در بین دانشگاههای کشور همچنین افتخارآفرینی در عرصههای ورزشی و فرهنگی ملی و فراملی از جمله این فعالیتهاست.
عظمتی افزود: افت کیفیت آموزشی به ویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتب و برنامههای درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات، محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیئت علمی و... از جمله چالشهای پیش روی این دانشگاه است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی پیشنهاد داد: شرایط برخورداری از ردیفهای بیشتر و تسهیل در جذب اعضای هیئت علمی مورد نیاز و بازنگری در قوانین متعهدین خدمت به منظور افزایش انگیزه در دانشجو معلمان فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
- حمیدرضا عظمتی رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در یازدهمین جلسه شورای تحول و نوسازی نظام آموزشی کشور اظهارکرد: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از سال ۱۳۵۹ تأسیس شد و در حال حاضر تنها دانشگاه در کشور است که تأمین نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفهای را بر عهده دارد.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ۷۰۰۰ هنرستان فنی و حرفهای و کارودانش در کشور، ۹۴۰ هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند که در واقع این تعداد شامل ۶.۵ درصد از دانشآموزان کل کشور میشود همچنین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارای ۲۰۲ عضو هیئت علمی و مدرس است و ۸۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
وی ادامه داد: در حال حاضر در ۷۰۰۰ هنرستان فنی و حرفهای و کارودانش در کشور، ۹۴۰ هزار دانشآموز مشغول به تحصیل هستند که در واقع این تعداد شامل ۶.۵ درصد از دانشآموزان کل کشور میشود همچنین دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارای ۲۰۲ عضو هیئت علمی و مدرس است و ۸۵۰۰ دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
عظمتی تصریح کرد: حرکت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در راستای اسناد بالادستی سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش کشور و نقشه جامع علمی کشور است که سند راهبردی این دانشگاه نیز بر اساس این اسناد بالادستی تدوین شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی فعالیتهای این دانشگاه را به پنج محور اساسی تقسیم و اظهار کرد: محور اول فعالیت این دانشگاه مربوط به پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و متعهد در حوزه فنی و حرفهای است.
وی با بیان اینکه نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی یک به ۲۶ است، گفت: نزدیک به ۴۰ درصد از اعضای هیئت علمی این دانشگاه دارای مرتبه علمی دانشیار و استاد تمام هستند.
عظمتی محور دوم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را پاسخگویی به نیازهای وزارت آموزش و پرورش در حوزه بهسازی منابع انسانی ذکرکرد و گفت: همایشهای تخصصی از سال ۱۳۹۳ تا کنون به منظور بهروزرسانی دانش معلمان بهصورت حضوری و از راه دور برگزار شده است.
وی ادامه داد: محور سوم فعالیت این دانشگاه پاسخگویی به نیازهای کشور به ویژه وزارت آموزش و پرورش در حوزه پژوهشهای کاربردی و توسعهای است که در این راستا چندین مجله علمی ملی و بینالمللی و ۲۱۴ کتاب توسط این دانشگاه منتشر و چندین المپیاد دانشآموزی و نمایشگاه دستاوردهای علوم و فناوری حوزه دانش آموزی و همایش ملی و بین المللی به صورت سالانه برگزار شده است.
رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی محور چهارم و پنجم فعالیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را ایفای نقش اندیشکده توسعه خلاقیت و نوآوری در حوزه آموزشهای فنیوحرفهای و پاسخگویی به وزارت علوم در زمینه کیفیت ارائه آموزشها عنوان کرد.
وی در مورد فعالیتهای فرهنگی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: برگزاری اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی و راهاندازی بزرگترین کاروان اربعین حسینی در بین دانشگاههای کشور همچنین افتخارآفرینی در عرصههای ورزشی و فرهنگی ملی و فراملی از جمله این فعالیتهاست.
عظمتی افزود: افت کیفیت آموزشی به ویژه دروس مهارتی در دوران شیوع کرونا، تغییرات پیوسته کتب و برنامههای درسی وزارت آموزش و پرورش، رشته نیاز آموزش و پرورش به معلم و عدم انطباق آن با اعتبارات، محدودیت در تخصیص ردیف استخدامی به منظور جذب هیئت علمی و... از جمله چالشهای پیش روی این دانشگاه است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی پیشنهاد داد: شرایط برخورداری از ردیفهای بیشتر و تسهیل در جذب اعضای هیئت علمی مورد نیاز و بازنگری در قوانین متعهدین خدمت به منظور افزایش انگیزه در دانشجو معلمان فراهم شود.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *