تولید نظریه جدید نظم نوین انقلابی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) / هدفگذاری برای تشکیل دولت مقاومت و پیشرفت
نظریه نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل مبتنی بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی در دانشگاه جامع امام حسین (ع) ارائه شد.
خبرگزاری میزان -
قادری با بیان اینکه نظریه نظم نوین انقلابی، رویکرد جدید و نوینی را مطرح میکند که دارای رگههای شالودهشکنانه نسبت به ساختار و عملکرد نظام بینالملل است تأکید کرد: نظریه نظم نوین انقلابی هم به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی و هم به لحاظ نظری، متفاوت از سه جریان نظریه پردازی در روابط بین الملل یعنی نظریههای جریان اصلی (لیبرالیسم، واقع گرایی و مشتقات آنها)؛ نظریههای جریان انعکاسی (انتقادی، هنجاری، پسااستعماری، پساتجددگرایی و پست مدرنیسم) و نظریههای مدعی راه میانه (مکتب انگلیسی و سازه انگاری) است.
معاون علمی و تربیتی دانشکده پیامبراعظم (ص) دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر افول نظم کهن غربی در اثر ماهیت ظالمانه و استکباری اش خاطرنشان ساخت: در نظم نوین انقلابی برخلاف نظم استعماری سایکس – پیکو در جنگ جهانی اول، مرزهای جغرافیایی جز به اراده ملتها و برپایه نظام دولت-ملت کنونی تغییر پیدا نخواهد کرد؛ اما نظامهایی مستقل و مقتدر دارای استقلال سیاسی و اقتدار بومی که با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» به نمایندگی از سوی ملتها در برابر مطامع خارجی ایستادگی میکنند.
وی افزود: چنین نظمی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل از طرفی نیز مبتنی بر مقاومت پیش دستانه و به تعبیری دفاع رو به جلو است؛ مقاومتی فعال و نه منفعل؛ به عنوان مثال در عرصه اقتصادی مقاومت پیشدستانه یعنی تلاش و مجاهدت برای بی اثر کردن تحریمها با ایجاد اقتصاد مولد مردم نهاد غیررانتی چندمحصولی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نه دورزدن یا رفع تحریم ها. طبعا چنین کشوری هرگز از بابت تحریم خارجی مورد تهدید و چالش قرار نخواهد گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه نظم نوین انقلابی و دیپلماسی نهضتی نوعی آرمان گرایی واقع بینانه است که جز با قوی شدن ملتهای مستقل و آزاده و حرکت به سمت قلهها حاصل نخواهد شد گفت: در واقع هیچ نظمی بدون قدرت نه شکل خواهد گرفت و نه تداوم خواهد یافت. چرا که قدرت همان نقشی را در سیاست ایفا میکند که پول در اقتصاد دارد. درواقع قدرت، پول سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. از این رو هیچ راهی برای کاربست نظریه نظم نوین انقلابی وجود ندارد مگر قوی شدن.
وی در بیان ویژگیهای نظم نوین انقلابی تصریح کرد: نظم نوین انقلابی در دو حوزه فکری-معرفتی و اقدامی-عملی دارای مختصات و ویژگیهای منحصر به فردی است. در حوزه فکری-معرفتی مبتنی بر توحیدمحوری و دعوت همگان به سوی خدا، آزادیخواهی، عدالت طلبی، استقلال طلبی و اعتدال گرایی مطرح است.
وی افزود: در حوزه اقدامی –عملی به دنبال محو رژیم صهیونیستی از نقشه سیاسی منطقه، مبارزه با مداخله آمریکا در امور داخلی ملتهای مستقل، مقابله با نفوذ و سلطه بیگانگان در امورات کشورهای مستقل، آزادسازی ملتها از یوغ دولتهای فاسد و وابسته و تشکیل حکومت عدل جهانی است.
قادری با تأکید بر اینکه یکی از الزامات راهبردی کاربست نظریه نظم نوین انقلابی در عرصه عمل تشکیل «حزب جهانی مستضعفین» در چارچوب دکترین «تعاملگرایی ضد نظام سلطه» است خاطرنشان ساخت: در این زمینه مسئله حمایت از مستضعفان در قبال مستکبران جهان بسیار بنیادین است و مورد توجه اساسی بنیانگذار انقلاب کبیر اسلامی بوده، به طوری که ایشان چند ماه بعد از به ثمر رسیدن انقلاب، لزوم تأسیس حزب جهانی به نام «حزب جهانی مستضعفین» را مطرح کردند. این مساله تحقق آرزوی دیرینه امام خمینی رحمه الله علیه و البته ضرورت انکارناپذیر گام دوم انقلاب است.
وی با تأکید بر اینکه نظم نوین انقلابی با ابتنای بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی محقق میشود تصریح کرد: غایت و هدف نهایی دیپلماسی نهضتی نیز ایجاد یک رنسانس جهانی و آمادگی برای عصر ظهور است.
وی در تشریح نظریه دیپلماسی نهضتی گفت: دیپلماسی نهضتی به معنای تلاش و مجاهدت اعتقادی و ایمانی نیروهای مردمی با هدف بسیج مستضعفان عالم علیه نظام سُلطه در جهت ترویج و تثبیت گفتمان مقاومت است و بر طبق این تعریف، مقاومت و دیپلماسی نهضتی هرگز محدود و محصور در میان مسلمانان و جهان اسلام نبوده و نخواهد بود و به تعبیر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان «حیث یجب أن نکون... سنکون» یعنی هرجا به حضور مقاومت نیاز باشد، فی الفور آنجا خواهیم بود.
نظریه پرداز و نویسنده کتاب دیپلماسی نهضتی ادامه داد: دیپلماسی نهضتی را میتوان در دو کلمه «دعوت» و «حمایت» خلاصه کرد. دعوت و نه تحمیل به توحید و حمایت و نه مداخله از مظلوم که اساس دیپلماسی نهضتی است.
وی تأکید کرد: نظم نوین انقلابی اولاً در ساحت نظر مستلزم غربزدگی زدایی از ساحت نظریه پردازی است و ثانیا در عرصه عمل منوط به اسلامی شدن و انقلابی ماندن از فرق سر تا نوک پا است و این یعنی همان علم نافعی که مسائل انقلاب و ملل مستضعف و ستمدیده جهان را با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» در عرصه داخلی و معادلات منطقهای و بین المللی طرح و حل خواهد کرد.
همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این همایش میتوانند به پایگاه اینترنتی www.mgt.ihu.ac.ir مراجعه کنند.
- روحالله قادری دانشیار دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پیش نشست دومین همایش بین المللی گام دوم انقلاب، مکتب شهید سلیمانی الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز، در تشریح نظریه جدید نظم نوین انقلابی در روابط بین الملل گفت: نظریه نظم نوین انقلابی از وصیتنامه مولای متقیان، امام علی علیهالسلام «أُوصِیکُمَا بِتَقْوَى اللَّهِ وَ نَظْمِ أَمْرِکُمْ وَ صَلاَحِ ذَاتِ بَیْنِکُم» که همه را به «تقوای الهی»، «نظم امر» و «اصلاح ذاتالبین» دعوت میکند، الهام گرفته است؛ چرا که با منطق حکمرانی، همسویی و هماهنگی حقیقی میان نظم در امور داخلی، امور منطقهای و امور بینالمللی بدون اصلاح مناسبات ذاتی و درونی میان ملتها علیه رژیمهای یاغی و باغی و طاغی به پشتوانه تقوای الهی امکانناپذیر است.
قادری با بیان اینکه نظریه نظم نوین انقلابی، رویکرد جدید و نوینی را مطرح میکند که دارای رگههای شالودهشکنانه نسبت به ساختار و عملکرد نظام بینالملل است تأکید کرد: نظریه نظم نوین انقلابی هم به لحاظ هستی شناسی و معرفت شناسی و هم به لحاظ نظری، متفاوت از سه جریان نظریه پردازی در روابط بین الملل یعنی نظریههای جریان اصلی (لیبرالیسم، واقع گرایی و مشتقات آنها)؛ نظریههای جریان انعکاسی (انتقادی، هنجاری، پسااستعماری، پساتجددگرایی و پست مدرنیسم) و نظریههای مدعی راه میانه (مکتب انگلیسی و سازه انگاری) است.
معاون علمی و تربیتی دانشکده پیامبراعظم (ص) دانشگاه جامع امام حسین (ع) با تأکید بر افول نظم کهن غربی در اثر ماهیت ظالمانه و استکباری اش خاطرنشان ساخت: در نظم نوین انقلابی برخلاف نظم استعماری سایکس – پیکو در جنگ جهانی اول، مرزهای جغرافیایی جز به اراده ملتها و برپایه نظام دولت-ملت کنونی تغییر پیدا نخواهد کرد؛ اما نظامهایی مستقل و مقتدر دارای استقلال سیاسی و اقتدار بومی که با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» به نمایندگی از سوی ملتها در برابر مطامع خارجی ایستادگی میکنند.
وی افزود: چنین نظمی در عرصه سیاست خارجی و روابط بین الملل از طرفی نیز مبتنی بر مقاومت پیش دستانه و به تعبیری دفاع رو به جلو است؛ مقاومتی فعال و نه منفعل؛ به عنوان مثال در عرصه اقتصادی مقاومت پیشدستانه یعنی تلاش و مجاهدت برای بی اثر کردن تحریمها با ایجاد اقتصاد مولد مردم نهاد غیررانتی چندمحصولی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی نه دورزدن یا رفع تحریم ها. طبعا چنین کشوری هرگز از بابت تحریم خارجی مورد تهدید و چالش قرار نخواهد گرفت.
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) با بیان اینکه نظم نوین انقلابی و دیپلماسی نهضتی نوعی آرمان گرایی واقع بینانه است که جز با قوی شدن ملتهای مستقل و آزاده و حرکت به سمت قلهها حاصل نخواهد شد گفت: در واقع هیچ نظمی بدون قدرت نه شکل خواهد گرفت و نه تداوم خواهد یافت. چرا که قدرت همان نقشی را در سیاست ایفا میکند که پول در اقتصاد دارد. درواقع قدرت، پول سیاسی در عرصه روابط بین الملل است. از این رو هیچ راهی برای کاربست نظریه نظم نوین انقلابی وجود ندارد مگر قوی شدن.
وی در بیان ویژگیهای نظم نوین انقلابی تصریح کرد: نظم نوین انقلابی در دو حوزه فکری-معرفتی و اقدامی-عملی دارای مختصات و ویژگیهای منحصر به فردی است. در حوزه فکری-معرفتی مبتنی بر توحیدمحوری و دعوت همگان به سوی خدا، آزادیخواهی، عدالت طلبی، استقلال طلبی و اعتدال گرایی مطرح است.
وی افزود: در حوزه اقدامی –عملی به دنبال محو رژیم صهیونیستی از نقشه سیاسی منطقه، مبارزه با مداخله آمریکا در امور داخلی ملتهای مستقل، مقابله با نفوذ و سلطه بیگانگان در امورات کشورهای مستقل، آزادسازی ملتها از یوغ دولتهای فاسد و وابسته و تشکیل حکومت عدل جهانی است.
قادری با تأکید بر اینکه یکی از الزامات راهبردی کاربست نظریه نظم نوین انقلابی در عرصه عمل تشکیل «حزب جهانی مستضعفین» در چارچوب دکترین «تعاملگرایی ضد نظام سلطه» است خاطرنشان ساخت: در این زمینه مسئله حمایت از مستضعفان در قبال مستکبران جهان بسیار بنیادین است و مورد توجه اساسی بنیانگذار انقلاب کبیر اسلامی بوده، به طوری که ایشان چند ماه بعد از به ثمر رسیدن انقلاب، لزوم تأسیس حزب جهانی به نام «حزب جهانی مستضعفین» را مطرح کردند. این مساله تحقق آرزوی دیرینه امام خمینی رحمه الله علیه و البته ضرورت انکارناپذیر گام دوم انقلاب است.
وی با تأکید بر اینکه نظم نوین انقلابی با ابتنای بر گفتمان و مکتب مقاومت و دیپلماسی نهضتی محقق میشود تصریح کرد: غایت و هدف نهایی دیپلماسی نهضتی نیز ایجاد یک رنسانس جهانی و آمادگی برای عصر ظهور است.
وی در تشریح نظریه دیپلماسی نهضتی گفت: دیپلماسی نهضتی به معنای تلاش و مجاهدت اعتقادی و ایمانی نیروهای مردمی با هدف بسیج مستضعفان عالم علیه نظام سُلطه در جهت ترویج و تثبیت گفتمان مقاومت است و بر طبق این تعریف، مقاومت و دیپلماسی نهضتی هرگز محدود و محصور در میان مسلمانان و جهان اسلام نبوده و نخواهد بود و به تعبیر سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان «حیث یجب أن نکون... سنکون» یعنی هرجا به حضور مقاومت نیاز باشد، فی الفور آنجا خواهیم بود.
نظریه پرداز و نویسنده کتاب دیپلماسی نهضتی ادامه داد: دیپلماسی نهضتی را میتوان در دو کلمه «دعوت» و «حمایت» خلاصه کرد. دعوت و نه تحمیل به توحید و حمایت و نه مداخله از مظلوم که اساس دیپلماسی نهضتی است.
وی تأکید کرد: نظم نوین انقلابی اولاً در ساحت نظر مستلزم غربزدگی زدایی از ساحت نظریه پردازی است و ثانیا در عرصه عمل منوط به اسلامی شدن و انقلابی ماندن از فرق سر تا نوک پا است و این یعنی همان علم نافعی که مسائل انقلاب و ملل مستضعف و ستمدیده جهان را با تشکیل «دولت مقاومت و پیشرفت» در عرصه داخلی و معادلات منطقهای و بین المللی طرح و حل خواهد کرد.
همایش بین المللی گام دوم انقلاب با موضوع مکتب شهید سلیمانی، الگوی تربیت مدیران جهادی تمدن ساز ۱۳ و ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ برگزار خواهد شد و علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و حضور در این همایش میتوانند به پایگاه اینترنتی www.mgt.ihu.ac.ir مراجعه کنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *