محسن رضایی: بزرگ شدن دولت، موجب فساد می‌شود

20:46 - 06 دی 1399
کد خبر: ۶۸۷۴۳۹
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بزرگی دولت و هزینه‌های آن و فشار بر رفاه و معیشت مردم یک اشکال اساسی است، گفت: بزرگ شدن دولت، موجب فساد می‌شود.

_ طبق گزارش پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح روز شنبه ششم دیماه در نشست مدیران و اعضای پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف گفت: در دهه آینده کشور، مساله شرایط اقتصادی ایران اهمیت پیدا می‌کند. موضوع تحریم‌ها و حکمروایی اقتصادی و نحوه مشارکت فعالان سیاسی در حل مسائل اقتصادی کشور، مهمترین مسائلی است که کشور ما باید در سال‌های آینده از آن عبور کند. همچنین موضوع نزدیک شدن رژیم صهیونیستی به مرز‌های کشور در امارات، بحرین و فققاز مساله امنیت ملی ما تلقی می‌شود و باید مورد توجه قرار بگیرد. سومین مساله ما در سال‌های پیش رو، موضوع انتقال بین نسلی است. در ده سال آینده اداره کشور از نسل اول و دوم به نسل سوم و چهارم خواهد رسید. این موضوعات باید در راس موضوعات برای حکمروایی کشور قرار گیرند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: بزرگی و حجیم بودن دولت‌ها چند مشکل و مانع اساسی ایجاد می‌کند، هزینه‌های دولت را بالا می‌برد و فشار مالیاتی را روی تولید کنندگان و کسب و کار افزایش می‌دهد. بزرگی دولت و هزینه‌های آن و فشار بر رفاه و معیشت مردم یک اشکال اساسی است. بزرگ شدن دولت، موجب فساد می‌شود، زیرا که نظارت را سخت می‌کند. به دلیل گسترش حجم دولت، کارآمدی و بهره وری خدمات دولتی، کاهش پیدا می‌کند و کیفیت خدمات دولت کاهش پیدا می‌کند. باید فکری اساسی برای دیوانسالاری در کارکرد و حجیم بودن آن صورت بگیرد.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به تحریم‌های ظالمانه غرب و فرصت‌های ایجاد شده در دل تحریم‌ها گفت: تحریم‌های اقتصادی، یک اقدام نامشروع و ظلمی به ملت ما بوده است و باید برطرف شود. باید آمریکایی‌ها را وادار کرد که تحریم‌ها را بردارند. در دل تحریم‌ها فرصت‌هایی هم وجود دارد. اولین فرصت این است که ما متوجه آسیب‌های اقتصادی شده ایم و می‌توانیم روی نقاط آسیب پذیر دست بگذاریم. اقتصاد تک پایه مبتنی بر نفت، استحکام ندارد. تحریم‌ها به ما نشان داد که ریل گذاری اقتصاد ایران اشتباه بوده و روی اراده و نوآوری‌های مردم بنا نشده است. اقتصاد دولتی، ناکارآمد است و باید مردم در اقتصاد ملی با پذیرش مسئولیت و اختیار، مشارکت کنند.

وی افزود: تجارت ما عمدتاً به یک مقاصد معینی گره خورده بود. مبادی ورود و خروج ایران عمدتاً به جنوب کشور محدود شده بود و همچنین رانت‌هایی بود که با تحریم‌های اقتصادی رونمایی شد؛ بنابراین ما الان تصویر روشنی از آسیب‌های اقتصادی داریم که باید مورد توجه قرار گیرند.

رضایی با اشاره به مفهوم جامع بیکاری فراتر از بیکاری جوانان و نیرو‌های فعال در جامعه، گفت: بیکاری نیروی انسانی بخشی از مفهوم بیکاری است، بخش زیادی از منابع و امکانات ما، بیکار هستند. این بیکاری مفرط حاکی از کوچکی حکمروایی ماست. در حقیقت مدیران ما هستند که کشور و ملت ما را کوچک کرده اند و بزرگی کشور ما به حکمروایان بزرگی است که کاری کنند تا یک نفر هم بیکار نباشد و یک ریال از سرمایه‌های دولت و مردم هم معطل نباشد. ساختار‌های اداری و مدیریت کشور باید از بن بست عبور کنند. ما باید مدیران را از بن بست خارج کنیم. ما به مدیران خلاق نیاز داریم که با ظرفیت سازی، منابع و نیرو‌های کشور را به کار گیرند.

وی افزود: اقتدار و اقتصاد دو روی یک سکه اند و اقتدار موجب توسعه اقتصادی می‌شود و اقتصاد موجب تقویت اقتدار ملی می‌شود. ما امروز روابط بسیار خوبی با برخی کشور‌های منطقه داریم، اما سهم کالای با کیفیت ایرانی در بازار‌های سوریه، یمن و عراق چقدر رشد کرده است؟ باید اقتدار و اقتصاد را برای افزایش رفاه، امنیت و صلح به کار ببریم. یک ایران بزرگ اقتصادی است که قادر است امنیت، صلح و رفاه را برای همه کشور‌های منطقه به ارمغان بیاورد.

رضایی گفت: اگر بخواهیم از دانشگاه به درستی در اداره کشور استفاده کنیم، باید این احساس بی نیازی کاذب مدیران از دانشگاه و مشاوره را برطرف کنیم. این رویکرد باید تغییر کند و امر پژوهش و علم باید در تصمیم گیری مدیران وارد شود. اولین توصیه مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مساله علم است و ما نیاز به قوانینی داریم که هر نوع تصمیم گیری در کشور باید مبتنی بر کار پژوهشی و علمی باشد.

وی درباره نقش دانشگاه کارآفرین در جهت پیشرفت اقتصادی ایران اسلامی، گفت: فعال کردن دانشگاه‌ها بدون ماموریت دادن به دانشگاه‌ها در ارتباط با توسعه و پیشرفت کشور، امکان پذیر نیست، باید همانطور که دولتمردان برای بنکاه‌ها و ادارات دولتی، ماموریت، پروژه و مسئولیت تعریف می‌کنند برای دانشگاه‌های کشور در موضوع بهبود زندگی مردم و پیشرفت کشور، ماموریت تعریف کنند.

محسن رضایی افزود: خوشبختانه در بسیاری از استانها، واحد‌های دانشگاهی فعالی شکل گرفته، ولی متاسفانه به صورت جزیره‌ای جدا از زندگی مردم و صنعت، فناوری، اقتصاد و اداره کشور قرار گرفته اند. تعاملات بین دانشگاه و صنعت و کسب و کار‌ها و زندگی مردم ضعیف است و تحول زمانی صورت می‌گیرد که اداره کشور به دولت محدود نشود و دانشگاه‌ها هم بخشی از بار توسعه و پیشرفت کشور را بر دوش بگیرند و در آن صورت است ما از ظرفیت‌های دانشگاه استفاده خواهیم کرد.

در این نشست، سهراب پور پیرامون فعالیت‌های پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه صنعتی شریف توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در شرایط امروز جامعه، برخی از صنایع توجه بیشتری به تولید علم و فناوری در دانشگاه‌ها پیدا کرده اند و از ظرفیت موجود در کشور استفاده بیشتری می‌کنند که این امر نویدبخش آینده‌ای روشن در پیشرفت ایران مقتدر است.

سهراب پور با اشاره به موضوع برگزاری چهارمین کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی تا ۱۴۰۴ در بهمن ماه امسال، گفت: دشمنان خیال می‌کردند که با فشار بر ما، انقلاب از مسیر پیشرفت و اقتدار جدا خواهد شد، اما بعد از شهادت سردار سلیمانی، اقتدار ما بیشتر شد و الان چه بخواهند و چه نخواهند ما از قدرت‌های منطقه و جهان هستیم.

وی افزود: برای تحول، شروطی لازم است، یکی از آن شروط این است که به پیشنهاد‌های متخصصین بیشتر توجه کنیم و راه حل‌های علمی را مدنظر قرار دهیم. پژوهشکده سیاستگذاری شریف، راه حل دیگری برای موضوع بنزین پیشنهاد کرد، اما توجهی نشد.

در ادامه این نشست، محمود فتوحی رییس دانشگاه صنعتی شریف پیرامون رسالت دانشگاه شریف در عرضه فناوری برای بخش‌های صنعت و اقتصاد کشور و روند توسعه در این دانشگاه توضیحاتی ارائه داد و گفت: سیاستگذاری برای توسعه دانشگاه‌ها در جهت ماموریت‌های تخصصی از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهشکده سیاستگذاری شریف می‌خواهد پُلی بین سیاستگذاران و پژوهشگران دانشگاه و صنعت و در نهایت پُلی بین دولت و سازمان‌های مردم نهاد باشد تا در کنار هم آینده‌ای روشنتر را برای ایران فردا بیافرینیم.

در بخش پایانی این مراسم، با حضور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و رییس دانشگاه صنعتی شریف از تلاش‌های علمی و پژوهشی تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه و پژوهشکده قدردانی شد.

 


برچسب ها: محسن رضایی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *