یکی از محورهای طرح تحول قوه قضاییه، رونق و ترویج اسناد رسمی است
- مراسم گرامیداشت روز دفاتر اسناد رسمی امروز با حضور رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران به صورت ویدیو کنفرانس در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد.
در ابتدای این مراسم ذبیحالله خداییان، رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: دفاتر اسناد رسمی از قدیمیترین نهادهای مردمی در انجام امور حاکمیتی هستند چرا که امور ثبتی از امور حاکمیتی است که تحقق صحیح آنها موجب اقتدار و حاکمیت میشود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: این دفاتر پل ارتباطی میان مردم و حاکمیت هستند. قریب یک قرن از این دفاتر میگذرد و رضایت مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی به واسطه عملکرد صحیح و درست این دفاتر بوده است.
وی افزود: مردم وقتی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه میکنند با وجود اینکه حقشان است که مفاد آن را بخوانند و بعد امضا کنند به واسطه اعتماد به این دفاتر ذیل سندها را امضا می کنند که این نشان از اعتماد مردم به این دفاتر دارد.
خداییان اضافه کرد: البته باید با معدود دفاتری که اعتماد مردم را مخدوش میکنند برخورد شود و نباید اجازه داد اعتماد مردم دچار خدشه شود.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه مهمترین وظیفه دفاتر اسناد رسمی تثبیت مالکیت مشروع مردم است گفت: تثبیت مالکیت زمینه ارتقاء امنیت را فراهم می کند.
وی افزود: سندهای رسمی کمترین میزان دعاوی را دارند در حالی که سندهای عادی بیشترین دعاوی را دارند.جرایمی مانند کلاهبرداری،فرار مالیاتی و فروش مال غیر از جمله جرایمی هستند که در اسناد عادی صورت میگیرد.
خداییان در ادامه با بیان اینکه یکی از محورهای طرح تحول قوه قضاییه رونق و ترویج اسناد رسمی است تاکید کرد: مردم باید اقدامات شان را از طریق سند رسمی انجام دهند و این موضوع باعث می شود که در ادامه شاهد اختلافات نباشیم.
وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه یکی از عواملی که باعث می شود در تنظیم اسناد رسمی دقت شود مسوولیت های سران دفاتر است ، تاکید کرد: سران دفاتر در مقابل اسناد رسمی دارای مسولیت های کیفری،مدنی و اداری هستند.
خداییان ادامه داد: ما وظیفه داریم تلاش کنیم تا مردم گرایش بیشتری برای استفاده از اسناد رسمی داشته باشند.در این راه فرهنگ سازی بسیار مهم است و مردم را باید از محاسن اسناد رسمی و مضرات اسناد عادی مطلع کرد.
وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم تا کارها از طریق سیستمی و هوشمند باشد و نظارت ها به صورت برخط و آنلاین باشد افزود: همچنین باید کم هزینه بودن اسناد رسمی را مورد توجه قرار دهیم و به شکلی عمل کنیم که منجر به هزینه های گزاف نشود اگر چه در حال حاضر هم همینطور است و مبالغ و هزینه های درنظرگرفته شده در اسناد رسمی بسیار کم است.
خداییان ادامه داد: در دسترس بودن دفاتر اسناد رسمی و تعداد دفاتر رسمی از دیگر موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و مردم باید به راحتی به آن دسترسی داشته باشند و مردم بتوانند با استفاده از سیستم های الکترونیکی از منزل خود کارهای خود را انجام دهند.
رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ادامه تسریع در اجرای امور اسناد رسمی را مورد توجه قرار داد و افزود: الکترونیکی کردن فرایند ثبت با همین هدف انجام شده است.
خداییان در پایان با اشاره به طرح تدوین شده که باعث شفاف سازی بیشتر اسناد خواهد شد گفت: در این طرح مسایلی مانند پولشویی،کلاهبرداری،کاهش پروندههای حقوقی و دعاوی مورد توجه قرار داده شده است. این طرح به زودی به مجلس میرود و نیازمند همکاری نمایندگان هستیم.