شصت درصد آلودگی هوا مربوط به اتومبیل هاست
محمود میرلوحی گفت: اگر ما به نقطهای برسیم که پنجاه درصد حمل و نقل شهری از طریق مترو و اتوبوسهایی انجام بگیرد که خود این اتوبوسها آلودگی تولید نکنند تا حد زیادی از معضل آلودگی هوا کاسته خواهد شد. کشورهایی که در زمینه رفع آلودگی هوا به نتیجه رسیده اند حتی اتوبوس هایشان را برقی و شارژی کرده اند و از سوخت سبز استفاده میکنند و این کارهایی است که باید در کشور ما هم انجام بگیرد.
خبرگزاری میزان -
محمود میرلوحی رئیس کمیته اقتصادی و تنظیم مقررات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص دلایل افزایش آلودگی هوا در تهران به میزان گفت: در این سه ماه پاییز و روزهای ابتدایی زمستان که وارونگی هوا هم رخ میدهد متاسفانه عوامل مختلفی به آلودگی هوا دامن میزند. از جمله رفت و آمد خودروها به خصوص کامیونهای مسن یا حتی اتوبوسهای شهرداری که بیش از یازده سال عمر دارند، همینطور سیستم گرمایش منازل یا نیروگاهها و بخشهای صنعتی حاشیه شهرها که همه اینها در آلودگی هوا موثر است. گاهی گفته میشود که نیروگاه شهید رجایی قزوین هم جزو عوامل موثر در این آلودگی هاست که این به آن معناست که نیروگاههای تولید برق هم در آلودگی هوا نقش دارند.
وی ادامه داد: من تصور میکنم در این مورد باید کار گستردهای صورت بگیرد تا به وضعیتی برسیم که به خصوص در این سه ماه که وارونگی هوا بیش از ماههای دیگر رخ میدهد تولیدات واحدهای صنعتی به گونهای باشد که آلودگی هوا به خصوص ذرات معلق دو ونیم میکرون از یک حدی بالاتر نرود؛ بنابراین همه عوامل سهیم هستند و نباید فقط سوخت مازوت را در این مساله دخیل بدانیم. البته سوخت مازوت در سالهای اخیر نقش عمدهای در آلودگی هوا داشته و آقای خلیل آبادی از اعضای شورای شهر تهران به خاطر صحبتی که سال گذشته در این رابطه داشته با شکایتهایی مواجه شده است. این وظیفه محیط زیست است که مرتبا باید از واحدهای صنعتی و کارخانه سیمان مراقبت کنند که مطمئن شوند لااقل در این سه ماه کمتر مصرف کنند.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: من چند روز پیش دیدم که مقامهای وزارت نفت اعلام کردند خوشبختانه از سال گذشته میزان تولید گاز و تامین گاز به مرحلهای رسیده است که نیازی به تامین از خارج نیست. ما قبلا درمورد تامین سوخت نیروگاهها هم تحت فشار این مساله بودیم. در سالهای گذشته به خصوص در فصل سرما میزان تامین گاز کشور کافی نبود و گاهی مصارف خانگی قطع میشد و بعضی شهرهای ما در نقاط شمال غربی و شمال کشور مثل مازندران وضعیت مناسبی نداشتند. اما خوشبختانه امروز دیگر این مشکلات رفع شده و ظاهرا نمیتواند دلیل اساسی باشد.
میرلوحی خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما به مرحلهای برسیم که دیگر شاهد آلودگی هوای تهران نباشیم فهرستی از مجموعه اقدامات باید انجام شود. اولین مورد در این فهرست حمل و نقل عمومی است. اگر ما به نقطهای برسیم که پنجاه درصد حمل و نقل شهری از طریق مترو و اتوبوسهایی انجام بگیرد که خود این اتوبوسها آلودگی تولید نکنند تا حد زیادی از معضل آلودگی هوا کاسته خواهد شد. کشورهایی که در زمینه رفع آلودگی هوا به نتیجه رسیده اند حتی اتوبوس هایشان را برقی و شارژی کرده اند و از سوخت سبز استفاده میکنند و این کارهایی است که باید در کشور ما هم انجام بگیرد.
وی ادامه داد: من تصور میکنم در این مورد باید کار گستردهای صورت بگیرد تا به وضعیتی برسیم که به خصوص در این سه ماه که وارونگی هوا بیش از ماههای دیگر رخ میدهد تولیدات واحدهای صنعتی به گونهای باشد که آلودگی هوا به خصوص ذرات معلق دو ونیم میکرون از یک حدی بالاتر نرود؛ بنابراین همه عوامل سهیم هستند و نباید فقط سوخت مازوت را در این مساله دخیل بدانیم. البته سوخت مازوت در سالهای اخیر نقش عمدهای در آلودگی هوا داشته و آقای خلیل آبادی از اعضای شورای شهر تهران به خاطر صحبتی که سال گذشته در این رابطه داشته با شکایتهایی مواجه شده است. این وظیفه محیط زیست است که مرتبا باید از واحدهای صنعتی و کارخانه سیمان مراقبت کنند که مطمئن شوند لااقل در این سه ماه کمتر مصرف کنند.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: من چند روز پیش دیدم که مقامهای وزارت نفت اعلام کردند خوشبختانه از سال گذشته میزان تولید گاز و تامین گاز به مرحلهای رسیده است که نیازی به تامین از خارج نیست. ما قبلا درمورد تامین سوخت نیروگاهها هم تحت فشار این مساله بودیم. در سالهای گذشته به خصوص در فصل سرما میزان تامین گاز کشور کافی نبود و گاهی مصارف خانگی قطع میشد و بعضی شهرهای ما در نقاط شمال غربی و شمال کشور مثل مازندران وضعیت مناسبی نداشتند. اما خوشبختانه امروز دیگر این مشکلات رفع شده و ظاهرا نمیتواند دلیل اساسی باشد.
میرلوحی خاطرنشان کرد: اگر قرار است ما به مرحلهای برسیم که دیگر شاهد آلودگی هوای تهران نباشیم فهرستی از مجموعه اقدامات باید انجام شود. اولین مورد در این فهرست حمل و نقل عمومی است. اگر ما به نقطهای برسیم که پنجاه درصد حمل و نقل شهری از طریق مترو و اتوبوسهایی انجام بگیرد که خود این اتوبوسها آلودگی تولید نکنند تا حد زیادی از معضل آلودگی هوا کاسته خواهد شد. کشورهایی که در زمینه رفع آلودگی هوا به نتیجه رسیده اند حتی اتوبوس هایشان را برقی و شارژی کرده اند و از سوخت سبز استفاده میکنند و این کارهایی است که باید در کشور ما هم انجام بگیرد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *