تاثیر منفی قرنطینه کرونا بر سلامت روان و جسم دانشآموزان
از زمانی که ویروس کرونا راهش را در کشور ما نیز پیدا کرد و خیلی زود گسترش یافت مدارس آموزش حضوری را تعطیل کرده و به آموزش مجازی روی آوردند، آموزش مجازی هنوز هم با مشکلاتی روبرو است، به طور خلاصه میتوان گفت که در نظر نگرفتن شرایط معلم و خانوادهها از جمله مشکلاتی است که در این نوع آموزشها وجود دارد.
خبرگزاری میزان -
یک معلم و کارشناس آموزش و پرورش با دید مثبت به آموزش مجازی، تاکید کرد که همواره یکی از دغدغه های نظام های آموزشی، میزان اثربخشی فرآیند یاددهی- یادگیری و خلق دانش بوده است.
بسیاری از نظریه پردازان این حوزه، اثربخشی این فرآیند را وابسته به شیوه ها و روش هایی می دانند که بتوانند مشارکت و همراهی خانواده و معلمان در فعالیت های یادگیری را باعث شوند. در کنار رسالت و ماموریت هایی که نظام آموزشی و متولیان آن برعهده دارند تا چالش های پیش آمده در فرایند یادگیری در دوران کرونا را حل و فصل کنند، خانواده ها نقش بسزایی در یادگیری با کیفیت و مداوم دانش آموزان برعهده دارند.
این در حالی است که مشارکت خانواده در فعالیت های یادگیری، یکی از مؤلفه های بسیار اساسی در این فرآیند است البته عکس این باور نیز صحیح نیست که معلم، در کلاس درس مجازی تدریسی صرف داشته باشد و مابقی تعلیم وتربیت را به محیط خانه و خانواده واگذار کند.
در یک کلاس آموزش مجازی، جریان کار از معلم به دانش آموز به ابزار فناوری به دانش آموز با تسهیل گری معلم تغییر می کند؛ حال آنکه در یک کلاس درس سنتی، گردش کار نسبتا قابل پیش بینی است؛ معلم یک تکلیف ارائه می دهد، دانش آموزان تکلیف را تکمیل می کنند و به معلم باز می گردانند و گاهی همکاری بین دانش آموزان رخ می دهد. معلمان همچنین ممکن است کار را به دانش آموز با بازخورد یادگیری بدهند و سپس از دانش آموز مجددا درخواست ارائه تکلیف کنند.
به گفته برخی محققان و روانشناسان که نگرانی خود را نسبت به دوران قرنطینه مطرح کرده اند، این گونه است؛ قرنطینه برای کودکان آسیبهایی از قبیل فردگرایی و افسردگی را به همراه دارد.
مستقیم ترین روش برای اندازه گیری ارتباط میان قرنطینه و سلامت روان کودکان این است گروهی از محققان واحد «علوم شناختی و مغز» شورای تحقیقات پزشکی دانشگاه کمبریج، داده های ارزیابی سلامت روان ۱۶۸ کودک ۸ تا ۱۲ ساله را قبل از اعمال قرنطینه، در حین قرنطینه و بعد از آن در انگلیس بررسی کردند.
نتایج مطالعات پژوهشگران نشان داد کودکان در دوران قرنطینه نسبت به دوران قبل از آن بیشتر تمایل به نشان دادن علائم افسردگی و فردگرایی و درخود رفتگی را نشان میدهند.
این مطالعاتی کودکان را در دوران قرنطینه پیگیری کرده است و نشان می دهد علایم افسردگی در میان کودکان در دوران قرنطینه بسیار بدتر شده است. نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد این علائم به سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی کودکان ربطی ندارد.
کودکان در دوران قرنطینه فرصت های کمتری برای بازی کردن و سایر فعالیت های سرگرم کننده که به بهبود خلق و خو کمک می کنند، دارند که این موضوع نیز خود به بروز مشکلات روانی یاد شده کمک می کند. همهگیری کرونا به دلیل ایجاد اختلال در زندگی روزمره، اضطراب در مورد بیماری و انزوای اجتماعی، سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
همچنین علاوه بر نگرانی که در خصوص حالات روحی و روانی دانش آموزان هم برای خانواده ها و هم برای مسیولین بوجود اورده است، نگرانی در خصوص فعالیت و وزن و تغذیه دانش آموزان هم مطرح است که در این خصوص برنامه هایی برای فعالیت دانش آموزان طراحی شده است.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در خصوص اطلاعرسانیهای انجام شده، گفت: بعد از شناسایی و مداخله مشاوره چه تغذیهای استفاده شود تا میزان کالریهای آن جذب بدن شود و آگهیهایی که صورت گرفته در زمینه درمان چاقی، والدین به چه صورت عملکرد داشته باشند. ضمن اینکه اطلاع رسانیها در استانها و در مناطق و شهرستانها انجام گرفت، متخصصین امر در مورد تغذیه سالم تشکیل شد و از طریق ارتباطاتی و تشکیل ستاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان برنامههای لازم ارجاع شد.
بیشتر بخوانید:
- باید به این نکته توجه کرد که قرنطینه و ماندن کودکان در خانه دور از همسن و سالانشان چه عواقب و آسیبهایی به روحیه و عملکرد گروهی دانش آموزان در آینده خواهد داشت و در واکنش به همه گیری کووید-۱۹، وضع قرنطینه و مجازی شدن آموزش که شامل تعطیلی مدارس و فاصله گذاری اجتماعی شدهاست، در اصل اعمال این تدابیر قرنطینه نگرانی های زیادی ایجاد کرد که این تدابیر می تواند بر سلامت روان کودکان و نوجوان تأثیر منفی بگذارد اما تا امروز، شواهد مستقیم نسبتاً کمی در این رابطه وجود دارد.
یک معلم و کارشناس آموزش و پرورش با دید مثبت به آموزش مجازی، تاکید کرد که همواره یکی از دغدغه های نظام های آموزشی، میزان اثربخشی فرآیند یاددهی- یادگیری و خلق دانش بوده است.
بسیاری از نظریه پردازان این حوزه، اثربخشی این فرآیند را وابسته به شیوه ها و روش هایی می دانند که بتوانند مشارکت و همراهی خانواده و معلمان در فعالیت های یادگیری را باعث شوند. در کنار رسالت و ماموریت هایی که نظام آموزشی و متولیان آن برعهده دارند تا چالش های پیش آمده در فرایند یادگیری در دوران کرونا را حل و فصل کنند، خانواده ها نقش بسزایی در یادگیری با کیفیت و مداوم دانش آموزان برعهده دارند.
این در حالی است که مشارکت خانواده در فعالیت های یادگیری، یکی از مؤلفه های بسیار اساسی در این فرآیند است البته عکس این باور نیز صحیح نیست که معلم، در کلاس درس مجازی تدریسی صرف داشته باشد و مابقی تعلیم وتربیت را به محیط خانه و خانواده واگذار کند.
در یک کلاس آموزش مجازی، جریان کار از معلم به دانش آموز به ابزار فناوری به دانش آموز با تسهیل گری معلم تغییر می کند؛ حال آنکه در یک کلاس درس سنتی، گردش کار نسبتا قابل پیش بینی است؛ معلم یک تکلیف ارائه می دهد، دانش آموزان تکلیف را تکمیل می کنند و به معلم باز می گردانند و گاهی همکاری بین دانش آموزان رخ می دهد. معلمان همچنین ممکن است کار را به دانش آموز با بازخورد یادگیری بدهند و سپس از دانش آموز مجددا درخواست ارائه تکلیف کنند.
به گفته برخی محققان و روانشناسان که نگرانی خود را نسبت به دوران قرنطینه مطرح کرده اند، این گونه است؛ قرنطینه برای کودکان آسیبهایی از قبیل فردگرایی و افسردگی را به همراه دارد.
مستقیم ترین روش برای اندازه گیری ارتباط میان قرنطینه و سلامت روان کودکان این است گروهی از محققان واحد «علوم شناختی و مغز» شورای تحقیقات پزشکی دانشگاه کمبریج، داده های ارزیابی سلامت روان ۱۶۸ کودک ۸ تا ۱۲ ساله را قبل از اعمال قرنطینه، در حین قرنطینه و بعد از آن در انگلیس بررسی کردند.
نتایج مطالعات پژوهشگران نشان داد کودکان در دوران قرنطینه نسبت به دوران قبل از آن بیشتر تمایل به نشان دادن علائم افسردگی و فردگرایی و درخود رفتگی را نشان میدهند.
این مطالعاتی کودکان را در دوران قرنطینه پیگیری کرده است و نشان می دهد علایم افسردگی در میان کودکان در دوران قرنطینه بسیار بدتر شده است. نتایج این مطالعه همچنین نشان می دهد این علائم به سن، جنسیت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی کودکان ربطی ندارد.
کودکان در دوران قرنطینه فرصت های کمتری برای بازی کردن و سایر فعالیت های سرگرم کننده که به بهبود خلق و خو کمک می کنند، دارند که این موضوع نیز خود به بروز مشکلات روانی یاد شده کمک می کند. همهگیری کرونا به دلیل ایجاد اختلال در زندگی روزمره، اضطراب در مورد بیماری و انزوای اجتماعی، سلامت روان کودکان را تحت تأثیر قرار داده است.
همچنین علاوه بر نگرانی که در خصوص حالات روحی و روانی دانش آموزان هم برای خانواده ها و هم برای مسیولین بوجود اورده است، نگرانی در خصوص فعالیت و وزن و تغذیه دانش آموزان هم مطرح است که در این خصوص برنامه هایی برای فعالیت دانش آموزان طراحی شده است.
محمد جعفری، مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان در خصوص کنترل وزن دانش آموزان چاق، چنین عنوان کرد: دو فاکتور اصلی و تاثیرگذار در بحث مداخله و مشاوره و حمایت از دانشآموزان انجام میشود یکی بحث فعالیتهای بدنی و دیگری بحث تغذیه که دستورالعملها و محتوایی را تنظیم و اکنون تولید شده و روشهای را پیوست کردیم که به بحث تغذیه و بحث فعالیت بدنی دانش آموزان بسیار تاکید شده است. با تشخیص وضعیت دانشآموز، فرایند مداخله و مشاوره با توجه به اینکه یکی از شاخصها و فاکتورهای اصلی بحث تقویت و اینکه چگونه تغذیه کنیم و برای درمان چاقی و پیشگیری از بروز چاقی و پیشگیری از رفتارهای اضافه وزن، تغذیه به چه صورت باشد.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در خصوص اطلاعرسانیهای انجام شده، گفت: بعد از شناسایی و مداخله مشاوره چه تغذیهای استفاده شود تا میزان کالریهای آن جذب بدن شود و آگهیهایی که صورت گرفته در زمینه درمان چاقی، والدین به چه صورت عملکرد داشته باشند. ضمن اینکه اطلاع رسانیها در استانها و در مناطق و شهرستانها انجام گرفت، متخصصین امر در مورد تغذیه سالم تشکیل شد و از طریق ارتباطاتی و تشکیل ستاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان برنامههای لازم ارجاع شد.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *