تخلف برخی از دانشگاههای غیرانتفاعی در ارایه مدرک تحصیلی
اگر کرونا برای بسیاری شرایط را سختتر کرده باشد اما برخی از مؤسسات آموزش عالی از این شرایط نهایت استفاده را بردهاند. به این صورت که میتوانند بدون امکانات و استاد و تنها با آموزش مجازی، ترم تحصیلی را به پایان برسانند و فارغالتحصیلان بیشتری را به جامعه اضافه کنند. این مؤسسات در این شرایط آموزش مجازی را جایگزین آموزش حضوری کردهاند، کلاسهای ضبطشده در اختیار دانشجویان قرار میدهند یا اینکه در موارد محدودتر کلاس آنلاین برگزار میکنند و دانشجو بهراحتی میتواند نیمسال خود را به اتمام برساند.
در همین سراغ دانشجویان یکی از موسسات که رفتاری اینچنین دارد رفته ایم و گپ و گفت کوتاهی درباره روند درس نخواندن و مدرک گرفتن در این دانشگاهها داشته ایم.
بر اساس اعلام برخی از دانشجویان یک موسسه که نامش محفوظ است؛ پیش از کرونا، هیچ کلاسی در این موسسه برگزار نمیشد و دانشجویان در روزهای پایانی ترم به موسسه مراجعه میکردند و تعدادی سؤال امتحانی تحویل میگرفتند تا خودشان را برای امتحانی از پیش تعیینشده آماده کنند. اکنونکه کلاسها مثلاً مجازی است بدون نیاز برای حضور در کلاس قرار است، سؤالات ارائه شود تا دانشجویان بتوانند بهراحتی نیمسال تحصیلی خود را به پایان برسانند.
روابط عمومی این دانشگاه که دفاتری در تهران و یکی از شهرهای شمالی دارد؛ عنوان میکند که کلاسها بهصورت غیرحضوری و آنلاین برگزار میشود و دانشجویان از بابت کلاس و نمره پایانی نگرانی نداشته باشند. وی میگوید: اگر کرونا هم تمام شود قصد ندارند که آموزش الکترونیکی را به پایان برسانند.
ظرفیت پذیرشی که جای سؤال دارد؟
این موسسه تنها در دوره کارشناسی ارشد در ۵ رشته جغرافیا، شیلات، علوم دامی، مترجمی زبان و آموزش زبان دانشجو میپذیرد و قصد دارد در مجموع ۷۰ دانشجو در این ۵ رشته جذب کند؛ در صورتی که بر اساس ضوابطی که معاون آموزشی وزارت علوم در آبان ماه ۹۹ ابلاغ کرده، این موسسه درنهایت میتواند ۳۰ یا ۴۵ دانشجو در دوره کارشناسی ارشد جذب کند.
بر اساس دستورالعمل وزارت علوم درباره تعیین ظرفیت در دوره کارشناسی ارشد؛ به ازای هر عضو هیئتعلمی در مرتبه استادیاری ۲ و در مرتبه دانشیاری و استادی ۳ دانشجو قابلپذیرش است.
طبق اعلام سایت اطلاعرسانی این موسسه ۱۵ عضو هیئتعلمی در این موسسه مشغول به تدریس هستند و اگر همه اعضای هیئتعلمی مرتبه استادیاری داشته باشند درنهایت ۳۰ دانشجو و اگر همگی مرتبه دانشیاری و استادی داشتند ۴۵ دانشجو میتوانست جذب کند در حالی که مجموع ظرفیت در این موسسه بر اساس اطلاعات دفترچه راهنمای ثبتنام ۷۰ دانشجوست.
از طرفی همگی این دانشجویان باید پایاننامه ارائه دهند و به اساتید راهنمایی نیاز دارند که برایشان وقت بگذارند.
ردیف |
نام رشته |
ظرفیت پذیرش |
۱ |
جغرافیا و دفاع مقدس |
۲۰ دانشجو |
۲ |
آموزش زبان انگلیسی |
۲۰ دانشجو |
۳ |
مترجمی زبان انگلیسی |
۲۰ دانشجو |
۴ |
علوم و مهندسی شیلات گرایش صید و بهرهبرداری آبزیان |
۵ دانشجو |
۵ |
علوم دامی گرایش تغذیه دام |
۵ دانشجو |
همین شواهد نشان میدهد که این موسسه دو تخلف آشکار را انجام داده، اول مدرک فروشی و دوم اختصاص ظرفیت نامناسب پذیرش دانشجو. به نظر میرسد که اگر وزارت علوم عزمی جدی در اجرای طرح ساماندهی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی دارد باید برخورد با چنین مؤسساتی را در دستور کار قرار دهد.
پیش از این غلامحسین رحیمی شعرباف نماینده وزیر در طرح ساماندهی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، گفته بود: موسسهای با وجود داشتن ۱۲ هیئت علمی، هزار دانشجو دارد. رشته مهندسی کامپیوتر آن یک استاد ندارد، اینها نشان میدهد که نظارتها ضعیف بوده و شورای مدیریت آموزش عالی استانی برای تضمین کیفیت آموزش عالی در استان باید بر این موارد نظارت داشته باشد. در واقع ساماندهی موسسات آموزش عالی لازم، ضروری و حیاتی است.
متأسفانه مؤسسات آموزشی این چنینی در کشور کم نیستند. این مؤسسات باعث میشوند افرادی بدون کسب توانایی لازم در رشتهای وارد بازارکار شوند و آثار نامناسبی در امور مربوط به آن شغل در جامعه برجای بگذارند.