صنایع باید استانداردهای لازم را برای ادامه فعالیت کسب کنند
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بطور کلی زمانیکه فعالیتها و خروجی دودکش هر واحد صنعتی و تردد اتوبوسهای شهری و خودروهای دیزلی در چارچوب استانداردهای محیط زیست باشد، فعالیت آن واحد در هر زمان یا فصلی از سال مشکلی ایجاد نمیکند.
خبرگزاری میزان -
اشجعی ادامه داد: با رسیدن به ماههای سرد سال دی و بهمن ماه که در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم، به علت پایداری و وارونگی هوا میزان ذرات معلق که در هوا و ایجاد آلودگی که وجود دارد اقدامات لازم جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا باید صورت گیرد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی توضیح داد: درخواست سازمان محیط زیست در این خصوص این است که باید همه اتوبوسها فیلتر جذب آلایندهها را نصب کنند تا بتوانیم میزان انتشار آلاینده را کاهش داده و تلفات به حداقل برسد، آلایندگی تابستان با آلایندگی زمستان تفاوت دارد. در زمستان عامل آلایندگی، بیشتر ذرات معلق بوده که دلیل اصلی آن خودروهای دیزلی است.
وی عنوان کرد: در تابستان دلیل اصلی آلایندگی ازن است. البته ذرات معلق در تابستان نیز وجود دارد، اما آلاینده غالب اُزن بوده که ناشی از خودروهای بنزینی است. اقدامات برای کاهش آلودگی هوا طبق مصوبهها و قوانین مشخص است.
البته به اعتقاد وی، وضع آلودگی هوا در تابستان امسال بدتر از سالهای پیش نبوده و تابستان امسال شرایط بهتری نسبت به سالهای گذشته داشت. امسال در ۶ ماه نخست سال، ۳۸ روز شاخص بالای ۱۰۰ داشتیم این در حالی است که سال گذشته تعداد روزهای با شاخص بالای ۱۰۰، ۲۴ یا ۲۵ روز بود.
اشجعی در خصوص کارخانه سیمان که بیشترین تولید کننده آلایندگی هوا است، گفت: در سال گذشته کارخانه سیمان از سوخت مازوت استفاده میکرد و سازمان محیط زیست هم این کارخانه را پلمپ کرد که بعد از این ماجرا سوخت خود را تغییر داد، به طور کلی کارخانجات سیمان میزان آلایندگی بیشتری را تولید میکنند در شهر تهران و اطراف تهران کارخانه سیمانها بیشتر از بقیه صنایع آلایندگی تولید میکنند.
بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با میزان گفت: از سال ۹۳ وزارت کشور برای نصب فیلتر برای اتوبوسهای شهری و کامیونها و خودروهای دیزلی تصویب شد، ولی هنوز بنا به دلایلی اقدامی نکردهاند، اتوبوسها و صنایع که بیشترین آلوده کننده در فصل زمستان هستند سازمان محیط زیست گفته است که به علت آلایندگی بسیار زیاد به خصوص شهرهای بزرگ و صنعتی مانند تهران همه اتوبوسهای شهری در شهر تهران باید فیلتر جذب مواد آلاینده نصب کنند.
اشجعی ادامه داد: با رسیدن به ماههای سرد سال دی و بهمن ماه که در شرایط بحرانی آلودگی هوا قرار داریم، به علت پایداری و وارونگی هوا میزان ذرات معلق که در هوا و ایجاد آلودگی که وجود دارد اقدامات لازم جهت کنترل و کاهش آلودگی هوا باید صورت گیرد.
دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی توضیح داد: درخواست سازمان محیط زیست در این خصوص این است که باید همه اتوبوسها فیلتر جذب آلایندهها را نصب کنند تا بتوانیم میزان انتشار آلاینده را کاهش داده و تلفات به حداقل برسد، آلایندگی تابستان با آلایندگی زمستان تفاوت دارد. در زمستان عامل آلایندگی، بیشتر ذرات معلق بوده که دلیل اصلی آن خودروهای دیزلی است.
وی عنوان کرد: در تابستان دلیل اصلی آلایندگی ازن است. البته ذرات معلق در تابستان نیز وجود دارد، اما آلاینده غالب اُزن بوده که ناشی از خودروهای بنزینی است. اقدامات برای کاهش آلودگی هوا طبق مصوبهها و قوانین مشخص است.
البته به اعتقاد وی، وضع آلودگی هوا در تابستان امسال بدتر از سالهای پیش نبوده و تابستان امسال شرایط بهتری نسبت به سالهای گذشته داشت. امسال در ۶ ماه نخست سال، ۳۸ روز شاخص بالای ۱۰۰ داشتیم این در حالی است که سال گذشته تعداد روزهای با شاخص بالای ۱۰۰، ۲۴ یا ۲۵ روز بود.
اشجعی در خصوص کارخانه سیمان که بیشترین تولید کننده آلایندگی هوا است، گفت: در سال گذشته کارخانه سیمان از سوخت مازوت استفاده میکرد و سازمان محیط زیست هم این کارخانه را پلمپ کرد که بعد از این ماجرا سوخت خود را تغییر داد، به طور کلی کارخانجات سیمان میزان آلایندگی بیشتری را تولید میکنند در شهر تهران و اطراف تهران کارخانه سیمانها بیشتر از بقیه صنایع آلایندگی تولید میکنند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *