آموزش پژوهشمدار گام مهم در ایجاد تمدن نوین اسلامی/ کنکور مانعی برای پژوهشمحور شدن آموزش است
مدیرکل مراکز و مؤسسات مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی با تاکید بر رویکرد پژوهشمدار در آموزش برای ایجاد تمدن نوین اسلامی گفت: متأسفانه در بحث آموزش دوره متوسطه و دانشگاه، آموزش ما پژوهشمدار نیست. کنکور و سیستم سنجش کشور مانع بزرگی برای پژوهش محور کردن است که امیدواریم با مدیریت قوی بتوان آن را به درستی هدایت کرد.
خبرگزاری میزان -
- تفکر و تعقل در طول تاریخ منشا بسیاری از اکتشافات و اختراعات بوده و هست. تحقیق و پژوهش جایگاه خاصی در کشف علوم داشته و موتور محرک هر کشور در عرصههای مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی به شمار میرود و برای پیشرفت و رشد جوامع در دنیا از اهمیت به سزایی برخوردار است.
از نگاه حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب؛ «پیشرفت علمی، پایه و لازمه قطعی پیشرفت همهجانبه و اقتدار یک ملت است و تنها با دستیابی به قدرت و اقتدار است که میتوان از هویت و حیثیت و استقلال و عزت یک ملت در مقابل زورگویان و مستکبرین حفاظت کرد و منافع ملی را حفظ نمود. پژوهش بایستی هم برای رسیدن به اوج قلّهی علم و ایجاد مرجعیّت علمی و هم باید برای حلّ مسائل جاری کشور باشد».
تحریریه سیاسی ، در سلسله گفتوگوهای خود در هفته پژوهش پای صحبت علی ملکی «مدیرکل مراکز و مؤسسات مجمع جهانی تقریب مذهب اسلامی» و استاد دانشگاه مذاهب اسلامی چالشهای روبه رو در حوزه پژوهش را مورد بررسی قرار داده است که در این مجال میخوانیم.
میزان: نقش پژوهش در گام دوم انقلاب از منظر جنابعالی چیست؟
ملکی: پژوهش یک روند هوشیارانه و خلاقانه و سامان بند برای یافتن انگاشتههاست و در بحث یاد دادن و پاسخ دادن میتواند تعریف شود. در کشورمان ایران پژوهشهای پایهای و بنیادین از جایگاه مطلوبی برخوردار است و مجامع علمی ما در بخش مقالات پژوهشی همیشه در رتبه بالایی قرار دارد. اما پژوهش کاربردی در کشور ما هنوز وضعیت و جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است و از وضعیت مطلوبی در کشور برخوردار نیست. پژوهش کاربردی میتواند در قانون گذاری، تبیین و اجرا کاربرد داشته باشد.
یکی از بزرگترین و مهمترین شاخصههای گام دوم انقلاب پژوهش است، پژوهشگران میتوانند تحول اساسی در کشور به وجود بیاورند
یکی از بزرگترین و مهمترین شاخصههای گام دوم انقلاب پژوهش است، پژوهشگران میتوانند تحول اساسی در کشور به وجود بیاورند.
میزان: کاربرد پژوهش در توسعه کشور را چگونه ارزیابی میکنید؟
ملکی: پژوهش کاربردی در توسعه علمی، صنعتی، فرهنگی کشور بسیار چشمگیر است و نپرداختن به آن میتواند به عنوان سد و مانع برای توسعه صنعتی و فرهنگی و تمدن نوین اسلامی باشد و مانع تحقق آن بشود.
مسئله مهم در مقوله فرهنگی است وقتی که به فرهنگ میپردازیم تمدن نوین اسلامی یکی از مسائل مهم جلوه میکند. پژوهش موتور محرک پیشرفت و توسعه فرهنگی محسوب میشود و غفلت از آن توسعه پایدار که از شاخصهای تمدن نوین است هیچگاه به وجود نخواهد آمد.
عوامل مهم توسعه از جمله سختافزار، نرمافزار و نیروی انسانی است که در بحث پژوهش تاثیرگذار و سرنوشتساز تلقی میشود.
عوامل سختافزار همان امکانات فیزیکی و زیرساختهای بنیادی است که امکان انجام پژوهش در حوزههای مختلف را برای پژوهشگران فراهم میکند. متأسفانه مسئولان کشور در فراهم کردن این امکانات و زیرساختهای فیزیکی چندان موفق نبودند و این بخش مستلزم مدیریت و هزینه است.
امکانات نرم افزاری و جریان دانش بنیان پژوهشگران که از طریق مقالات در مجلههای عملی جهان چاپ و منتشر میشود و در این بخش جامع علمی کشور ما موفق عمل کرده و حرف برای گفتن داریم.
در بخش سوم نیروهای انسانی و پژوهشگران نیز در کشور ما از ظرفیت خوبی برخوردار هستند و بیشتر امیدمان در بحث تحول در فرهنگ و ایجاد تمدن نوین اسلامی به این پتانسیل است. در این موضوع موفق بودهایم و جوانان مستعد و خلاق و باهوشی در حوزههای علمی و فرهنگی داریم و پژوهشگران در صورت امکان سخت افزاری میتوانند تحول علمی در بحث فرهنگی داشته باشند تا تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشند.
میزان: چالشهایی که نظام پژوهش در کشور با آن روبه رو است چیست و برای رفع آن چه باید کرد؟
ملکی: رویکرد پژوهشمدار در آموزش گام مهم برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است. متأسفانه در بحث آموزش دوره متوسطه و دانشگاه، آموزش ما پژوهشمدار نیست. کنکور و سیستم سنجش کشور مانع بزرگی برای پژوهش محور کردن است که امیدواریم با مدیریت قوی بتوان آن را به درستی هدایت کرد.
سند تحول آموزش و پرورش امروز باید بازبینی شود. مشکل اساسی ما به سیستم آموزش و سنجش کشور مرتبط است. به خصوص در دوران متوسطه دانش آموزان را بیشتر به سمت موفقیت در آزمون هدایت میکنیم و کمتر به پژوهش دانشآموزان توجه میشود.
میزان: کرونا در چرخش پژوهش طی یکسال گذشته چه تاثیراتی در پی داشت؟
ملکی: کرونا در طی سال گذشته علیرغم تمام مشکلاتی که برای بشریت ایجاد کرد یک فرصت بسیار مهم و ارزشمند را در حوزه آموزش ایجاد کرد. میتوانیم در حوزه آنلاین و مجازی رشد خوبی داشته باشیم هزینهها را کمتر کنیم و آموزش را از حالت فیزیکی به حالت آنلاین تغییر دهیم.
در یکسال گذشته و با وجود کرونا فرصتی برای جامعه علمی کشور به وجود آمد و به صورت آنلاین در این حوزه پیشرفت کردیم
طی ۲۰ سال گذشته تلاش میکردیم استفاده از فضای مجازی را برای آموزش مرتفع کنیم که حاصل نمیشد، اما در یکسال گذشته و با وجود کرونا فرصتی برای جامعه علمی کشور به وجود آمد و به صورت آنلاین در این حوزه پیشرفت کردیم. مهمترین نکته در پژوهش سوالی است که در ذهن پژوهشگر است و سوال همیشه از مطالعه و تأمل به وجود میآید نه صرفا از حضور فیزیکی، کسی که اهل تحصیل و پژوهش باشد سوالی که در ذهن او ایجاد شده است را به هر طریقی به پاسخ میرساند.
- بیشتر بخوانید:
- ترور شهید «فخریزاده» نشان از مسیر درست پژوهش در کشور است
نظرات بینندگان
سلام آقای دکتر ملکی باعث افتخاره که گزارش خبری شما رو دیدم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *