طرح جابربن‌حیان چه مراحلی دارد؟

1:13 - 27 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۴۴۷۸
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران گفت: طرح جابربن حیان در واقع در قالب کتب درسی دانش‌آموزان است و این طرح ابزاری است برای پژوهش و ابزاری است برای تعمل و فکر کردن در خصوص مطالب درسی برای دانش آموزان در سنین و دوره‌های مختلف تحصیلی است.
سعید ربوشه، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران، در گفتگو با میزان در خصوص مراحل طرح جابربن‌حیان، گفت: طرح جابر یک طرح پژوهش محور بوده و اغلب به دست سازه‌های عملی دانش آموزان و آزمایش‌های مربوط به نکات درسی آن‌ها تمرکز دارد و با هدف پژوهش کردن، کندوکاو، جستجوکردن، پرسشگری و با فرضیه‌سازی به پاسخ‌های خود برسد.

ربوشه توضیح داد: در تحقیق زمینه‌ای طرح جابربن حیان رعایت نکاتی مثل عنوان طرح جابربن حیان، تعریف، عکس‌های مربوط به مستندات انجام شده، و طبقه بندی، نتیجه گیری و منابع و ماخذ الزامیست؛ که این طرح در شش پایه ابتدایی انجام می‌پذیرد که در هر پایه به صورت زیر دسته‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: طرح جابربن حیان برای پایه اول ابتدایی و پایه دوم ابتدایی و همچنین پایه سوم ابتدایی (به صورت تحقیق زمینه‌ای) در پایه چهارم ابتدایی (به صورت آزمایش)، در پایه پنجم ابتدایی (به صورت آزمایش و دست سازه) و در پایه ششم ابتدایی (به صورت آزمایش و دست سازه) است.

همچنین ربوشه ادامه داد: دفتر کارنما یا پوشه کار طرح جابر در واقع به فعالیت‌های نوشتاری گفته می‌شود که پیرامون طرح جابر انجام می‌شود و در اختیار داوران طرح قرار می‌گیرد. در واقع هر دانش آموزی که چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی اقدام به تهیه و تنظیم طرح و پروژه جابر کند باید از همان ابتدای امر کلیه فعالیت‌های انجام شده را یادداشت کند.

ربوشه مطرح کرد: ساخت و طراحی دست سازه طرح جابر که مربوط به پایه‌های پنجم و ششم است که این بخش از مسابقه رقابت بالایی داشته و علاقه‌مندان به این محور را دانش آموزان کوشا با ضریب هوشی بالا تشکیل می‌دهند؛ بنابراین وزارتخانه آموزش و پرورش و ادارات ناحیه بیشترین تمرکز را بر روی این محور دارند.

معاون ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران گفت: محور آزمایش یکی از بخش‌هایی که علاقه‌مندان جشنواره طرح جابر است. این محور معمولا به پایه‌های چهارم به بالا اختصاص می‌یابد. دانش آموزان در این پایه‌ها می‌کوشند آزمایش‌های کتب درسی خود را به صورت عملی اجرا کرده و نتیجه‌گیری حاصل از مشاهدات خود را به صورت مستندات طرح جابر را بیان کنند.

همچنین وی عنوان کرد: در کشور‌های دیگر هم با عناوین مختلفی این طرح اجرا می‌شود کارتوپلاست‌هایی طراحی می‌کنند و این فرآیند تحقیقات را که در طی فرضیه‌سازی و نظریه‌سازی که به آن رسیده‌اند و ابداعاتی که انجام داده‌اند و همچنین پژوهش‌های خود را در کارتوپلاست نشان می‌دهند.

ربوشه بیان کرد: در کشور ما دامنه این طرح وسیع‌تر از دیگر کشور‌ها است الزاماً به صورت کارتوپلاست نیست دانش آموزان و معلمان اینکه یک کارتوپلاست درست کنند و یک فرضیه را بسازند و این فرضیه را که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق و بررسی است را انجام دهند، دیگر نیازی به اینگونه طرح‌ها نیست.

وی در پایان متذکر شد: دانش آموزان شرکت‌کننده در طرح جابر باید بخش‌های مرتبط با طرح خود را به صورت الگویی که بخشنامه فراخوان وجود دارد بر روی کارتو پلاست نصب کند. این بخش تاثیر مهمی در برگزیده شدن افراد دارد چرا که کلیات طرح و پروژه‌ای را که انجام داده است در یک نگاه مشخص است.

بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *