آموزش و پرورش برای دانش آموزان چاق چه برنامهای دارد؟
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش اعلام کرد: در برنامه شاد وبینارهایی برای آگاهی دادن به خانوادهها جهت فعالیتها و تغذیه دانشآموزان بارگذاری میشود. پروژه کوچ با همکاری عوامل مدرسه (مدیران، معاونان، دبیران، آموزگاران و مراقبین سلامت مدارس) انجامپذیر است.
خبرگزاری میزان -
دستوالعمل آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانشآموزان
جعفری دستورالعملهای ارسالی به کل کشور را در چند موارد توضیح داد: از مدیران کل استانها و رؤسای آموزشوپرورش مناطق/ شهرستانهای کشور انتظار میرود ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه را برای مدیران و دستاندرکاران سطوح منطقهای و مدرسهای (بهویژه مدیران مدارس) تشریح و بر ضرورت اجرای آن تأکید نمایند، مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزههای اولیای مدرسه، تضمینکننده تحقق اهداف پروژه خواهد بود.
محمد جعفری، مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در گفتوگو با میزان در خصوص کنترل تغذیه دانش آموزان چاق، گفت: فرایندهای پروژهی کوچ بعد از اینکه سنجش اولیه از طریق ثبت قد و وزن دانش آموزان در برنامه شاد صورت گرفته است و با توجه به وضعیت دانش آموزان بخصوص دانش آموزانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند برنامههایی در قالب فعالیت بدنی و تغذیه مناسب در نظر گرفته شده است.
جعفری توضیح داد: در مدارس بر اساس وضعیت نرمال دانشآموزان، میزان فعالیتها برای دانشآموزان مشخص میشده است، وضعیت چاقی، اضافه وزن، نرمال، لاغری و لاغری شدید مشخص شد و در این پروژه بیشتر هدف اصلی گروه دانش آموزان اضافه وزن و چاق است.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش ادامه داد: براساس شناسایی وضعیت دانشآموزان، دو فاکتور اصلی و تاثیرگذار در بحث مداخله و مشاوره و حمایت از دانشآموزان انجام میشود یکی بحث فعالیتهای بدنی و دیگری بحث تغذیه که دستورالعملها و محتوایی را تنظیم و اکنون تولید شده و روشهای را پیوست کردیم که به بحث تغذیه و بحث فعالیت بدنی دانش آموزان بسیار تاکید شده است.
جعفری توضیح داد: در مدارس بر اساس وضعیت نرمال دانشآموزان، میزان فعالیتها برای دانشآموزان مشخص میشده است، وضعیت چاقی، اضافه وزن، نرمال، لاغری و لاغری شدید مشخص شد و در این پروژه بیشتر هدف اصلی گروه دانش آموزان اضافه وزن و چاق است.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش ادامه داد: براساس شناسایی وضعیت دانشآموزان، دو فاکتور اصلی و تاثیرگذار در بحث مداخله و مشاوره و حمایت از دانشآموزان انجام میشود یکی بحث فعالیتهای بدنی و دیگری بحث تغذیه که دستورالعملها و محتوایی را تنظیم و اکنون تولید شده و روشهای را پیوست کردیم که به بحث تغذیه و بحث فعالیت بدنی دانش آموزان بسیار تاکید شده است.
و همچنین وی عنوان کرد: با تشخیص وضعیت دانشآموز، فرایند مداخله و مشاوره با توجه به اینکه یکی از شاخصها و فاکتورهای اصلی بحث تقویت و اینکه چگونه تغذیه کنیم و برای درمان چاقی و پیشگیری از بروز چاقی و پیشگیری از رفتارهای اضافه وزن، تغذیه به چه صورت باشد.
جعفری بیان کرد: بعد از شناسایی و مداخله مشاوره چه تغذیهای استفاده شود تا میزان کالریهای آن جذب بدن شود و آگهیهایی که صورت گرفته در زمینه درمان چاقی، والدین به چه صورت عملکرد داشته باشند.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در خصوص اطلاعرسانیهای انجام شده، گفت: ضمن اینکه اطلاع رسانیها در استانها و در مناطق و شهرستانها انجام گرفت، متخصصین امر در مورد تغذیه سالم تشکیل شد و از طریق ارتباطاتی و تشکیل ستاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان برنامههای لازم ارجاع شد.
وی ادامه داد: نامههایی که با آن به دیگر استانها و شهرستانها ابلاغ شده و ابلاغ این دستورالعملها به همکاران مربوطه که در این حوزه ورود کنند و حتی در صورت نیاز امکانات آموزشی را در زمینه تغذیه سالم با متخصصین تغذیه، آموزشهای لازم را به والدین برای کنترل وزن فرزندانشان میدهند.
جعفری بیان کرد: نخست تشکیل وبینارهای تغذیه به صورت مجازی و در صورت نیاز حضوری برگزار میکنند تا آگاهیهای لازم را دهند و دوم اینکه به دانشآموزانی که در این شرایط هستند مشاوره میدهد و این روشی است که در حال انجام آن هستیم. در کنار آن کار پوشهها که برای کل کشور ارسال کردیم از طریق کانالهای مربوطه با مشارکت انجمن اولیا و مربیان، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و سلامت، کانال کوچ، کانال تغذیه و بهداشت و سبک زندگی که همه اینها مخاطبین بسیاری را دارند آگاهیبخشی و اطلاعرسانی میشود.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش عنوان کرد: ضمن اینکه در پورتال دفتر تربیت بدنی و ورزشی هم همه محتواهای آموزشی و فعالیتهای ورزشی وجود دارد پاورپوینتها و تیزرهای ساخته و آماده شده و کنترل وزن چاقی دانش آموزان همه دستورالعملهای لازم، در قسمت بارگذاری شده و اطلاعات مربوط به تغذیه و کنترل چاقی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته که این دستورالعملها را به کلیه استانها و شهرستانها ارسال شده است.
جعفری بیان کرد: بعد از شناسایی و مداخله مشاوره چه تغذیهای استفاده شود تا میزان کالریهای آن جذب بدن شود و آگهیهایی که صورت گرفته در زمینه درمان چاقی، والدین به چه صورت عملکرد داشته باشند.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش در خصوص اطلاعرسانیهای انجام شده، گفت: ضمن اینکه اطلاع رسانیها در استانها و در مناطق و شهرستانها انجام گرفت، متخصصین امر در مورد تغذیه سالم تشکیل شد و از طریق ارتباطاتی و تشکیل ستاد مشترک وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت درمان برنامههای لازم ارجاع شد.
وی ادامه داد: نامههایی که با آن به دیگر استانها و شهرستانها ابلاغ شده و ابلاغ این دستورالعملها به همکاران مربوطه که در این حوزه ورود کنند و حتی در صورت نیاز امکانات آموزشی را در زمینه تغذیه سالم با متخصصین تغذیه، آموزشهای لازم را به والدین برای کنترل وزن فرزندانشان میدهند.
جعفری بیان کرد: نخست تشکیل وبینارهای تغذیه به صورت مجازی و در صورت نیاز حضوری برگزار میکنند تا آگاهیهای لازم را دهند و دوم اینکه به دانشآموزانی که در این شرایط هستند مشاوره میدهد و این روشی است که در حال انجام آن هستیم. در کنار آن کار پوشهها که برای کل کشور ارسال کردیم از طریق کانالهای مربوطه با مشارکت انجمن اولیا و مربیان، آموزش و پرورش، تربیت بدنی و سلامت، کانال کوچ، کانال تغذیه و بهداشت و سبک زندگی که همه اینها مخاطبین بسیاری را دارند آگاهیبخشی و اطلاعرسانی میشود.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی آموزش و پرورش عنوان کرد: ضمن اینکه در پورتال دفتر تربیت بدنی و ورزشی هم همه محتواهای آموزشی و فعالیتهای ورزشی وجود دارد پاورپوینتها و تیزرهای ساخته و آماده شده و کنترل وزن چاقی دانش آموزان همه دستورالعملهای لازم، در قسمت بارگذاری شده و اطلاعات مربوط به تغذیه و کنترل چاقی از سوی وزارت بهداشت صورت گرفته که این دستورالعملها را به کلیه استانها و شهرستانها ارسال شده است.
دستوالعمل آموزش و پرورش برای کنترل چاقی دانشآموزان
جعفری دستورالعملهای ارسالی به کل کشور را در چند موارد توضیح داد: از مدیران کل استانها و رؤسای آموزشوپرورش مناطق/ شهرستانهای کشور انتظار میرود ابعاد، اهداف، شیوه و زمان اجرای این پروژه را برای مدیران و دستاندرکاران سطوح منطقهای و مدرسهای (بهویژه مدیران مدارس) تشریح و بر ضرورت اجرای آن تأکید نمایند، مشارکت فعال، هماهنگی اولیای دانش آموز با آموزههای اولیای مدرسه، تضمینکننده تحقق اهداف پروژه خواهد بود.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *