خداحافظی با داوطلبان اسبسوار کاراتهکار انتخابات ریاست جمهوری!
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در دوره قبل، بیش از ۳۰۰۰ کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کردند، گفت: بعضیها با لباس کاراته و بعضیها با اسب برای ثبت نام آمدند که این موضوع برای نظام و کشور ما شرایط خیلی زشتی به وجود آورده بود.
خبرگزاری میزان -
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که افراد بتوانند با حداقل شرایط در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند لذا ما نیز گامی در جهت تعیین کف قابل سنجش برای کاندیداها و شاخصی برای مدیر و مدبر بودن آنها برداشتیم.
وی اظهار داشت: داشتن مدرک فوق لیسانس، سن ۴۰ تا ۷۰ سال و حداقل ۶ سال سابقه مدیریتی از شرایط ثبت نام کنندگان کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری است که این شرایط موجب تقلیل ثبت نام کنندگان خواهد شد و طبیعتا شورای نگهبان نیز تعداد کمتری را رد صلاحیت میکند.
ابوترابی درخصوص چرایی تعیین سن ۴۰ تا ۷۰ سال برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در سن ۴۰ سال افراد پختگی لازم را برای کسب سمت ریاست جمهوری خواهند داشت ضمن آنکه برای داشتن سوابق مدیریتی نیز معمولا سن افراد به حدود ۴۰ سال میرسد و از آنجایی هم که قرار است رئیس جمهور رئیس قوه مجریه کشور شود باید توان لازم را از لحاظ توان بدنی و اعصاب داشته باشد تا بتواند امورات کشور را به خوبی در شبانه روز اداره کند.
ابوترابی تصریح کرد: اگر فردی در محدوده سن ۴۰ تا ۷۰ به سمت ریاست جمهوری منصوب شد، ولی برای دور دوم که قصد مشارکت در این انتخابات را داشت سن او از ۷۰ سال گذشته شده باشد با این قانون نمیتواند، مگر اینکه این قانون بعدها اصلاح شود.
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی در مورد، دارندگان تابعیت مضاعف و یا اقامت کاندیدها در خارج از کشور نیز عنوان کرد: امروز دشمنان با عناوینی غیر از تابعیت؛ مانند اقامت، اقامت دائم، گرین کارت و یا سرمایه گذاری، اقامت تحصیلی همان کارهای تابعیت را انجام میدهند و با دادن وعده و وعید به مسئولین و مهمتر از آن برای فرزندانشان، معضل اساسی برای کشور ایجاد کرده اند و متاسفانه ما از این جهت به شدت در کشور ضربه خوردیم.
وی با تاکید بر اینکه مسئولینی که فرزندانشان در خارج از کشور به سر میبرند، برای نفوذ به شدت آسیب پذیر هستند و متاسفانه تعداد این افراد هم در کشور کم نیست، گفت: بر این اساس، مجلس تدبیرش این بود که در وهله اول خود کاندیدا و در وهله دوم فرزندان و پدر و مادر شخص کاندیدا نیز در صورت تابعیت یا اقامت دائم در کشور دیگر، رد صلاحیت شوند که این اقدام خود جهش بسیار بزرگی برای اصلاح مسئولین کشور و گرفتن این حربه از دست دشمن است.
- ابوالفضل ابوترابی درباره چرایی ورود مجلس شورای اسلامی به بحث اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: در بحث تعریف مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی، شاخصی نداشتیم لذا محدودیتی برای ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز وجود نداشت.
وی با بیان اینکه در دوره قبل، بیش از ۳۰۰۰ کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کردند، ادامه داد: بعضیها با لباس کاراته و بعضیها با اسب برای ثبت نام آمدند که این موضوع برای نظام و کشور ما شرایط خیلی زشتی به وجود آورده بود و مایه خنده در دنیا شده بود ضمن آنکه با توجه به انبوه ثبت نام کنندگان، شورای نگهبان نیز مجبور بود افراد زیادی را رد صلاحیت کند که این خود تبعات سیاسی سنگینی برای کشور به همراه داشت.
وی با بیان اینکه در دوره قبل، بیش از ۳۰۰۰ کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری، ثبت نام کردند، ادامه داد: بعضیها با لباس کاراته و بعضیها با اسب برای ثبت نام آمدند که این موضوع برای نظام و کشور ما شرایط خیلی زشتی به وجود آورده بود و مایه خنده در دنیا شده بود ضمن آنکه با توجه به انبوه ثبت نام کنندگان، شورای نگهبان نیز مجبور بود افراد زیادی را رد صلاحیت کند که این خود تبعات سیاسی سنگینی برای کشور به همراه داشت.
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی افزود: در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که افراد بتوانند با حداقل شرایط در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کنند لذا ما نیز گامی در جهت تعیین کف قابل سنجش برای کاندیداها و شاخصی برای مدیر و مدبر بودن آنها برداشتیم.
وی اظهار داشت: داشتن مدرک فوق لیسانس، سن ۴۰ تا ۷۰ سال و حداقل ۶ سال سابقه مدیریتی از شرایط ثبت نام کنندگان کاندیدهای انتخابات ریاست جمهوری است که این شرایط موجب تقلیل ثبت نام کنندگان خواهد شد و طبیعتا شورای نگهبان نیز تعداد کمتری را رد صلاحیت میکند.
ابوترابی درخصوص چرایی تعیین سن ۴۰ تا ۷۰ سال برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: در سن ۴۰ سال افراد پختگی لازم را برای کسب سمت ریاست جمهوری خواهند داشت ضمن آنکه برای داشتن سوابق مدیریتی نیز معمولا سن افراد به حدود ۴۰ سال میرسد و از آنجایی هم که قرار است رئیس جمهور رئیس قوه مجریه کشور شود باید توان لازم را از لحاظ توان بدنی و اعصاب داشته باشد تا بتواند امورات کشور را به خوبی در شبانه روز اداره کند.
ابوترابی تصریح کرد: اگر فردی در محدوده سن ۴۰ تا ۷۰ به سمت ریاست جمهوری منصوب شد، ولی برای دور دوم که قصد مشارکت در این انتخابات را داشت سن او از ۷۰ سال گذشته شده باشد با این قانون نمیتواند، مگر اینکه این قانون بعدها اصلاح شود.
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی در مورد، دارندگان تابعیت مضاعف و یا اقامت کاندیدها در خارج از کشور نیز عنوان کرد: امروز دشمنان با عناوینی غیر از تابعیت؛ مانند اقامت، اقامت دائم، گرین کارت و یا سرمایه گذاری، اقامت تحصیلی همان کارهای تابعیت را انجام میدهند و با دادن وعده و وعید به مسئولین و مهمتر از آن برای فرزندانشان، معضل اساسی برای کشور ایجاد کرده اند و متاسفانه ما از این جهت به شدت در کشور ضربه خوردیم.
وی با تاکید بر اینکه مسئولینی که فرزندانشان در خارج از کشور به سر میبرند، برای نفوذ به شدت آسیب پذیر هستند و متاسفانه تعداد این افراد هم در کشور کم نیست، گفت: بر این اساس، مجلس تدبیرش این بود که در وهله اول خود کاندیدا و در وهله دوم فرزندان و پدر و مادر شخص کاندیدا نیز در صورت تابعیت یا اقامت دائم در کشور دیگر، رد صلاحیت شوند که این اقدام خود جهش بسیار بزرگی برای اصلاح مسئولین کشور و گرفتن این حربه از دست دشمن است.
ابوترابی درخصوص شناسایی مدیران دو تابعیتی در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: بحث ما در این طرح، موضوعی فراتر از بحث تابعیت است؛ به این معنی که کاندیداها تحت هر عنوانی که خاصیت تابعیت را داشته باشد رد صلاحیت خواهند شد، ولی در رابطه با شناسایی افراد دو تابعیتی و دارای مجوز اقامت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد، مجلس دهم طی تحقیق و تفحصی که انجام داد لیست ۷۰ نفرهای را منتشر کرد و پرونده این تحقیق و تفحص را در اختیار قوه قضائیه گذاشت که امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی به این پرونده، افکار عمومی را در جریان قرار دهد.
وی با بیان اینکه متاسفانه در این لیست، اسامی مسئولین نظام هم قرار دارد، گفت: در این مسؤولینتحقیق و تفحص مجلس از نهادهای بسیار زیادی همچون وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی استعلام کرده است.
وی با بیان اینکه متاسفانه در این لیست، اسامی مسئولین نظام هم قرار دارد، گفت: در این مسؤولینتحقیق و تفحص مجلس از نهادهای بسیار زیادی همچون وزارت خارجه، وزارت اطلاعات، سپاه و نیروی انتظامی استعلام کرده است.
ابوترابی با تاکید بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به هیچ عنوان، طرحی سیاسی نیست اظهار داشت: شرایطی که در این طرح برای کاندیداها ذکر شده کاملا عقلی است ضمن آنکه مقرر شده هر کاندیدی در زمان ثبت نام باید ۵ مشاور را به شورای نگهبان معرفی کند تا مردم از عقبه سیاسی کاندیداها مطلع شوند که با این اقدام برای اولین بار رد پایی از حزبی شدن را در انتخابات مشاهده خواهیم کرد.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۱۳ حزب سیاسی ملی در کشور داریم، تصریح کرد: اگر کاندیدایی توسط یکی از این احزاب تائید شد دیگر به معرفی ۵ مشاور نیازی نخواهد بود.
این عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی افزود: در همه دنیا افرادی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری میشوند کل کابینه خود را معرفی میکنند و از آنجایی که ما به آن شکل حزبی نشدیم فعلا عنوان کردیم که اگر احزاب سیاسی کاندیدایی را معرفی کنند دیگر نیازی به معرفی ۵ مشاور نخواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا مجلس به دنبال تغییر نظام ریاستی به نظان پارلمانی است نیز بیان داشت: مجلس به هیچ عنوان به صورت سازمان یا به صورت طرح پیگیر این موضوع نیست و شاید برخی افراد نظر شخصی خود را در این باره مطرح میکنند ضمن آنکه برای این کار نیاز به اصلاح قانون اساسی است.
وی با اعلام اینکه در حال حاضر ۱۱۳ حزب سیاسی ملی در کشور داریم، تصریح کرد: اگر کاندیدایی توسط یکی از این احزاب تائید شد دیگر به معرفی ۵ مشاور نیازی نخواهد بود.
این عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی افزود: در همه دنیا افرادی که کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری میشوند کل کابینه خود را معرفی میکنند و از آنجایی که ما به آن شکل حزبی نشدیم فعلا عنوان کردیم که اگر احزاب سیاسی کاندیدایی را معرفی کنند دیگر نیازی به معرفی ۵ مشاور نخواهد بود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص اینکه آیا مجلس به دنبال تغییر نظام ریاستی به نظان پارلمانی است نیز بیان داشت: مجلس به هیچ عنوان به صورت سازمان یا به صورت طرح پیگیر این موضوع نیست و شاید برخی افراد نظر شخصی خود را در این باره مطرح میکنند ضمن آنکه برای این کار نیاز به اصلاح قانون اساسی است.
احراز رجل سیاسی با شورای نگهبان است
ابوترابی در بحث رجل سیاسی و ورود خانمها به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: خانمها و آقایانی که دارای شرایط ذکر شده هستند میتوانند به این انتخابات ورود کنند، اما تائید صلاحیت و تعیین رجل سیاسی، خاص تصمیمات و در حیطه شورای نگهبان است و ما نمیتوانیم و ورود آنچنانی به این بحث داشته باشیم البته در این طرح به صورت کلی مصادیقی برای تعیین رجل سیاسی تعریف کردیم.
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نحوه برگزاری انتخابات نیز مجلس خیلی وارد این موضوع نشده و بیشتر بحث تعیین مولفههای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی که تا این لحظه مورد مناقشه در جامعه بوده است مدنظر قرار داشته و قصدمان این بوده که سنگ بنایی را بگذاریم تا در آینده بتوانیم برای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی شاخص و معیاری تعیین کنیم که هم مناقشاتی که در زمان ثبت نامها بین احزاب و افراد سیاسی در جامعه التهاب ایجاد میکنند و هم انبوه افرادی که به راحتی و با در دست داشتن یک شناسنامه ثبت نام میکنند را ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح گام اولی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در گامهای بعدی باید شاخصههای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی را با همکاری شورای نگهبان تعیین تکلیف کنیم.
ابوترابی در پایان در خصوص تعداد نمایندگانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارند نیز اظهار داشت: تا این لحظه که بنده اطلاع دارم، شوخی یا جدی ۸ نفر از نمایندگان این تصمیم را دارند.
ابوترابی در بحث رجل سیاسی و ورود خانمها به عرصه انتخابات ریاست جمهوری نیز عنوان کرد: خانمها و آقایانی که دارای شرایط ذکر شده هستند میتوانند به این انتخابات ورود کنند، اما تائید صلاحیت و تعیین رجل سیاسی، خاص تصمیمات و در حیطه شورای نگهبان است و ما نمیتوانیم و ورود آنچنانی به این بحث داشته باشیم البته در این طرح به صورت کلی مصادیقی برای تعیین رجل سیاسی تعریف کردیم.
عضو کمیسیون «شوراها و امور داخلی کشور» مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در نحوه برگزاری انتخابات نیز مجلس خیلی وارد این موضوع نشده و بیشتر بحث تعیین مولفههای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی که تا این لحظه مورد مناقشه در جامعه بوده است مدنظر قرار داشته و قصدمان این بوده که سنگ بنایی را بگذاریم تا در آینده بتوانیم برای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی شاخص و معیاری تعیین کنیم که هم مناقشاتی که در زمان ثبت نامها بین احزاب و افراد سیاسی در جامعه التهاب ایجاد میکنند و هم انبوه افرادی که به راحتی و با در دست داشتن یک شناسنامه ثبت نام میکنند را ساماندهی کنیم.
وی با بیان اینکه این طرح گام اولی برای اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری است، گفت: در گامهای بعدی باید شاخصههای مدیر و مدبر بودن و رجل سیاسی را با همکاری شورای نگهبان تعیین تکلیف کنیم.
ابوترابی در پایان در خصوص تعداد نمایندگانی که قصد کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده را دارند نیز اظهار داشت: تا این لحظه که بنده اطلاع دارم، شوخی یا جدی ۸ نفر از نمایندگان این تصمیم را دارند.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *