ناوگان اتوبوس تهران دچار فرسودگی است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه٣٤٠٠ اتوبوس تهران فرسوده است، گفت: دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است
خبرگزاری میزان -
- سید مناف هاشمى معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره روز حمل و نقل و عمومی اظهارداشت: بی شک شهرداریها به تنهایى و صرفا از محل درآمدهای حاصل نمیتوانند زیر ساختهای لازم برای توسعه و نوسازی ناوگان را فراهم کنند.
وی گفت: انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حمل ونقل کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است. قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانهها مصوب سال ۸۸، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ ابلاغ شده و در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده، اما متاسفانه تاکنون عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشدهاست.
معاون حملونقل، ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه ٥ هزار دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگى ناوگان در تهران، ٥٠ درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران شود.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع نزدیک به ٥٦٠٠ دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد٣٤٠٠ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای ١٢ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینههای جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوسها را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود ٦ هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود؛ که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی ٣ هزار دستگاه تا پایان سال ١٤٠٠ امرى اجتناب ناپذیراست.
وى با بیان اینکه تهران به ٢٥٠ کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد ادامه داد: ساخت ٢٥٠ کیلومتر مترو و تامین ١٥٠٠ واگن برای خطوط متروی تهران ٢٥٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نشود در آینده اى نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد هاى ذیربط بررسى شود تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در ١٠ سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی ٨ تا ١٠ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفتیم که عملا چیزی حدود ۱ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیارد و به اندازه یک دهم نیاز شهر را محقق کرده ایم.
هاشمى ادامه داد: حمل ونقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است. طی دو سال گذشته بودجه شهرداری ١٥٠٠ میلیارد تومان در شرکت بهره برداری مترو تهران و ١٤٠٠ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ دو هزار میلیارد هم از طریق اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه کرده، ولی ببینیم دولت چقدر کمک کرده است؟
به گفته هاشمی در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو دریافت کرده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل ۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده ٦٢ میلیارد تومان لحاظ شده که من از خانم حصاری به عنوان نماینده دولت سوال میکنم با این بودجه چند متر، مترو میتوان ساخت؟ این درحالیست که دربودجه شهرداری تهران ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایتهای شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از ٥٠ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
به گفته معاون شهردار تهران در طی یکسال گذشت حداقل ٥٠ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم، اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهردارى نیز کم شده، هزینههای ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولتها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت نکرده است.
وی گفت: انباشتگی ۱۰ ساله در حوزه حمل ونقل کار را برای مدیریت شهری سخت کرده است. قوانین متعدد بالادستی از جمله قانون حمایت از سامانههای حمل و نقل ریلی شهری و حومه مصوب سال ۸۵، قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب ۸۶، قانون استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای حمل و نقل ریلی و عمومی شهری مصوب سال ۸۸، قانون هدفمند کردن یارانهها مصوب سال ۸۸، قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹ ابلاغ شده و در تمامی این قوانین دولت موظف به حمایت و اجرای تکالیفی در حوزه حمل و نقل با اولویت حمل و نقل عمومی درون شهری شده، اما متاسفانه تاکنون عزم جدی در عمل به تکالیف مذکور مشاهده نشدهاست.
معاون حملونقل، ترافیک شهرداری تهران با اشاره به مصوبه ٥ هزار دستگاه اتوبوس که توسط رئیس جمهور در ستاد ملی کرونا اعلام شده است گفت: انتظار میرود با توجه به فرسودگى ناوگان در تهران، ٥٠ درصد از این تعداد اتوبوس سهم شهر تهران شود.
هاشمی تصریح کرد: در حال حاضر از مجموع نزدیک به ٥٦٠٠ دستگاه اتوبوس شهر تهران تعداد٣٤٠٠ دستگاه آن یعنی رقمی حدود ۶۱ درصد از کل ناوگان شهر تهران عمری بالای ١٢ سال داشته و فرسوده است که در صورت عدم نوسازی و توسعه ناوگان موجود؛ با افزایش بیش از پیش سن ناوگان و در نتیجه کاهش بهره وری و افزایش هزینههای جاری و در نهایت از رده خارج شدن اتوبوسها را شاهد خواهیم بود.
وی گفت: شهر تهران بر اساس اسناد بالادستی به حداقل ٩ هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد. برای دستیابی به این هدف لازم است در یک برنامه میان مدت حدود ٦ هزار دستگاه اتوبوس نوسازی و حداقل ٣ هزار دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی شهر تهران افزوده شود؛ که البته با توجه به فرسودگی شدید ناوگان، نوسازی ٣ هزار دستگاه تا پایان سال ١٤٠٠ امرى اجتناب ناپذیراست.
وى با بیان اینکه تهران به ٢٥٠ کیلومتر دیگر مترو نیاز دارد ادامه داد: ساخت ٢٥٠ کیلومتر مترو و تامین ١٥٠٠ واگن برای خطوط متروی تهران ٢٥٠ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و نکته اینجاست چنانچه به مترو توجه نشود در آینده اى نه چندان دور، مترو را نیز مانند اتوبوسرانی باید تعطیل کرد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه رقم دقیق بدهی دولت به شهرداری تهران باید توسط نهاد هاى ذیربط بررسى شود تصریح کرد: اگر بخواهیم از زاویه عدم تحقق بودجه سالانه در ١٠ سال گذشته به آن نگاه کنیم باید سالی ٨ تا ١٠ هزار میلیارد تومان فعالیت عمرانی در مترو واتوبوسرانی صورت میگرفتیم که عملا چیزی حدود ۱ هزار میلیارد تومان از سوی شهرداری و ١٠٠ تا ٢٠٠ میلیارد و به اندازه یک دهم نیاز شهر را محقق کرده ایم.
هاشمى ادامه داد: حمل ونقل عمومی حق مردم به ویژه قشر متوسط جامعه است. طی دو سال گذشته بودجه شهرداری ١٥٠٠ میلیارد تومان در شرکت بهره برداری مترو تهران و ١٤٠٠ میلیارد تومان برای نگهداشت شهر به اتوبوسرانی تخصیص داده شده و همین طور مبلغ دو هزار میلیارد هم از طریق اوراق مشارکت و منابع خود در بحث احداث تونل و توسعه مترو هزینه کرده، ولی ببینیم دولت چقدر کمک کرده است؟
به گفته هاشمی در سال قبل چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ میلیارد تومان یارانه بلیت مترو دریافت کرده ایم و سوال من این است آیا این رقم در مقابل ۳ هزار میلیارد تومان هزینه کرد شهرداری تهران عددی است؟
معاون شهردار تهران در ادامه صحبتهای خود اظهار کرد: در حوزه عمرانی مترو در سال گذشته و در لایحه بودجه سال آینده ٦٢ میلیارد تومان لحاظ شده که من از خانم حصاری به عنوان نماینده دولت سوال میکنم با این بودجه چند متر، مترو میتوان ساخت؟ این درحالیست که دربودجه شهرداری تهران ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عمران مترو لحاظ شده است. این میزان حمایتهای شهرداری و دولت را مردم مقایسه خواهند کرد، شهرداری تهران حداقل به بیش از ٥٠ درصد از تعهدات خودش در حوزه حمل و نقل عمومی عمل کرده است.
به گفته معاون شهردار تهران در طی یکسال گذشت حداقل ٥٠ مکاتبه و جلسه حضوری به منظور پیگیری مطالبات در این حوزه داشتیم. گرچه واقف هستیم که بدترین سال تحریم و شرایط سخت کرونا را میگذرانیم، اما باید در نظر داشت علاوه بر اینکه درآمدهای شهردارى نیز کم شده، هزینههای ما هم افزایش یافته است. معتقدم دولت هیچ کمکی در حوزه توسعه و نوسازی حمل و نقل و ترافیک به شهر تهران نکرده است، دولتها حمل و نقل را رها کردند و مجلس هم در دو دوره قبل در این حوزه خوب نظارت نکرده است.
بیشتر بخوانید:
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *