تشکیل اولین کمیسیون مشترک برجام بعد از شکست قطعی ترامپ/ هیئت ایرانی مانع شکل‌گیری بازی خطرناک اروپا و آمریکا شود

11:41 - 25 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۸۸۱
دسته بندی: سیاست
کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: هیئت ایرانی شرکت کننده در نشست کمیسیون مشترک برجام با توجه به خطوط قرمز راهبردی سیاسی و امنیتی، باید مانع از شکل گیری بازی خطرناک آمریکا و اروپا شود.
حنیف غفاری در گفت‌وگو با میزان، در خصوص برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام و آخرین وضعیت روابط میان ایران و اروپا، اظهار داشت: نشست کمیسیون مشترک برجام که با توجه به شرایط کرونا قرار است به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شود برای سه کشور اروپایی باقی مانده در برجام یعنی انگلیس، فرانسه و آلمان دستور کار مشخصی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه پس از قطعی شدن نتیجه انتخابات آمریکا مذاکراتی میان مقامات اروپایی با اعضای دولت جدید کاخ سفید آغاز شد، گفت: تقسیم بازی در میدان جدیدی که اروپا و آمریکا قرار است داشته باشند در این مذاکرات تدوین و جمع بندی شده است.

غفاری تصریح کرد: دستور کار مشخص طرف اروپایی تشریح و تبیین نقشه جدید برای طرف ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ابراز داشت: هیات ایرانی شرکت کننده در این مذاکرات با توجه به خطوط قرمز راهبردی سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران باید مانع از شکل گیری این بازی خطرناک از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا شود.

وی تاکید کرد: این نکته را مد نظر داشته باشیم که نشست پیش روی کمیسیون مشترک برجام اولین نشستی است که پس از اعلام شکست قطعی آقای ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

غفاری بیان کرد: بنابراین باید دقت کنیم که در مذاکرات پیش‌رو، نه آدرس اشتباهی از طرف مقابل دریافت کنیم و نه نشانی اشتباهی را به طرف مقابل ارسال کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: قطعاً موضع قاطع هیئت ایرانی بر خطوط قرمز خودش و بیان جدی دیدگاه‌های به حق ایران از طرف‌های مقابل، مهم و تاثیرگذار خواهد بود.

وی گفت: اتحادیه اروپا در سال‌های اخیر خود متهم به تکمیل کردن پازل بازی دولت ترامپ در موضوع برجام علیه ایران بوده، بنابراین حتماً باید این نکته به طرف اروپایی در این نشست یادآوری شود و البته تاکید کنیم که مطرح کردن گزینه بازگشت مشروط به برجام از سوی آمریکا حتماً وقاحت هست و از منظر ایران مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

غفاری در پایان با بیان اینکه اگر دولت جدید آمریکا قصد بازگشت به برجام را دارد باید کلیه خسارت‌های وارد شده از جانب دولت ترامپ به ایران را جبران کند، خاطرنشان کرد: آن‌ها باید هر گونه مذاکره در خصوص موضوعات موشکی، منطقه‌ای و موضوعاتی که در قالب خطوط قرمز راهبردی سیاسی و امنیتی ایران قرار دارد را به فراموشی بسپارند.
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *