طرح جابربن‌حیان چگونه طرحی است؟

15:32 - 24 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۶۵۷
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران بیان کرد: طرح جابر یک طرح پژوهش محور بوده و اغلب به دست سازه‌های عملی دانش آموزان و آزمایش‌های مربوط به نکات درسی آن‌ها تمرکز دارد.
سعید ربوشه، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران، در گفتگو با میزان در خصوص اجرای طرح جابربن‌حیان، گفت: طرح جابربن حیان برای سنین دانش آموزان ابتدایی طراحی شده است در واقع برای دوره ابتدایی است، ولی همه گروه‌ها و پایه‌ها می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

ربوشه بیان کرد: تلفیق پژوهش و آموزش برای دانش آموزان دوره‌های مختلف دانش‌آموزان ابتدایی از طریق پژوهش کردن، کندوکاو، جستجوکردن، پرسشگری و فرضیه‌سازی به پاسخ‌های خود برسد در واقع طرح جابر در سال‌های گذشته که طراحی شده‌بود در قالب محتوای کتب درس علوم بوده که دانش‌آموزان از طریق گفتگو، کندوکاو، پژوهش به سوالات خود پاسخ دهد.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران عنوان کرد: در سال‌های گذشته که بیشتر در درس علوم این طرح اجرا می‌شده است، اطلاعات را دانش‌آموزان جمع‌آوری می‌کردند و در خصوص فرضیه شروع به پایش اطلاعات می‌کردند و در بین آن اطلاعات و فرضیات به دنبال این بودند که ببینند کدام یک از فرضیات درست است و از طریق کدام یک از این‌ها به پاسخ فرضیه می‌رسند و در واقع به یک معلومه جدید از مجهول می‌رسیدند.

وی توضیح داد:، ولی امسال طرح جابربن‌حیان متفاوت برگزار می‌شود، درواقع طرح جابربن حیان فقط در دروس علوم نبوده‌است و در زمینه‌های دیگر هم و همچنین در همه ساحت‌های تربیتی چه در حوزه اعتقادات، ادبیات، حوزه هنر، اقتصاد، علم و فناوری و در حوزه‌های زیستی، بدنی، اجتماعی و ریاضیات این قابلیت را دارند که پژوهش و فرضیه سازی و ارائه طرح‌هایی را در حوزه‌های مختلف داشته باشند.
 
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران در خصوص تعداد مشارکت کنندگان در این طرح گفت:
تعداد کل دانش آموزان دختر و پسر ۲۰۶۰۸۳ دانش آموز.
تعداد پروژه‌های دانش‌آموزی ۹۰۷۸۸ پروژه.
تعداد معلمان منتخب استانی ۲۵۵ معلم با ۱۴۰ پروژه.
 
تعداد دانش آموزان راه یافته ۲۵۵ نفر و ۳۰ دانش آموز منتخب برنامه نویسنده کوچک ۲۸۸ نفر که برای همگی لوح تقدیر و تندیس صادر گردید که از این تعداد دانش‌آموزان ۳۶ درصد پسد و تعداد دانش آموزان دختر ۶۴ درصد است و تعداد معلمان راهنما ۱۵۰ معلم می‌باشد.

وی گفت عناوین طرح‌های ارسال شده امسال بدین صورت است: طراحی و ساخت، آزمایش، تحقیق، نمایش علمی، زبقه بندی، هنری، اوریگامی، داستان گویی، شعر خوانی، شاهنامه خوانی در قالب این طرح‌ها ارسال شده است.

ربوشه عنوان کرد: در کشور‌های دیگر هم با عناوین مختلفی این طرح اجرا می‌شود مانند انیمیشن‌ها و فیلم‌هایی و همچنین کارتوپلاست‌هایی طراحی می‌کنند و این فرآیند تحقیقات را که در طی فرضیه‌سازی و نظریه‌سازی که به آن رسیده‌اند و ابداعاتی که انجام داده‌اند و همچنین پژوهش‌های خود را در کارتوپلاست نشان می‌دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرتهران توضیح داد: در کشور ما دامنه این طرح وسیع‌تر از دیگر کشور‌ها است الزاماً به صورت کارتوپلاست نیست دانش آموزان و معلمان اینکه یک کارتوپلاست بیارن یک فرضیه را بسازند و این فرضیه را که نیاز به جمع‌آوری اطلاعات و تحقیق و بررسی است را انجام دهند، دیگر نیازی به اینگونه طرح‌ها نیست.

وی در خصوص استفاده از کارتوپلاست‌ها توضیح داد: در حوزه‌های ادبی و در حوزه‌های دیگر نیاز به داشتن کارتو‌پلاست آن نیست درواقع این فرایند پژوهش را به همراه آموزش انجام می‌دهند.

ربوشه اظهار کرد: طرح جابربن حیان در واقع در قالب کتب درسی دانش‌آموزان است و این طرح ابزاری است برای پژوهش و ابزاری است برای تعمل و فکر کردن در خصوص مطالب درسی برای دانش آموزان در سنین و دوره‌های مختلف تحصیلی است که هر دو ابزار در خدمت دروس و کتب مدرسه است و به فکر وا داشتن دانش آموزان را ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید:
 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *