شرایط برگزاری امتحانات آنلاین برای دانش آموزان فراهم نیست

17:24 - 19 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۲۲۶۱
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و رئیس ستاد بزرگداشت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش برنامه‌ های هفته پژوهش را اعلام کرد و گفت: شعار امسال با توجه به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.
- فرهاد کریمی در نشستی خبری به مناسبت هفته پژوهش با بیان اینکه اجرایی شدن برنامه ها و فعالیت های حوزه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی در پژوهشگاه پیگیری و دنبال می شود گفت: بخش قابل توجهی از این زیرنظام اجرایی شده و زمینه های عملیاتی آن فراهم شده است.

وی افزود: در همین چارچوب بخش هایی از برنامه های زیرنظام اصلاح و سرعت دهی به فرایندهای پژوهشی و غیره در برنامه های پژوهشگاه لحاظ شده است. در راستای ایجاد تنوع در محصولات پژوهشی و توصیه های سیاستی و مدیریتی حرکت کرده ایم.

کریمی با بیان اینکه مطالعات رصدی تحولات، پژوهش های طولی، روند پژوهی ها و... نیز دنبال می شود تا بتوانیم به نیازهای آموزش و پرورش پاسخ دهیم گفت: در قالب توسعه نوآوری های آموزشی پژوهش بنیان که از ظرفیت های مهم است و ممکن است مورد غفلت قرار بگیرد در دستورکار است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه انتشارات نیز کارهای اساسی در حال انجام است و حجم تولیدات پژوهشی افزایش قابل توجهی داشته است اظهار کرد: در حوزه توسعه فرهنگ پژوهش نیز یکی از ظرفیت های عملیاتی مهم توسعه برنامه " مدرسه پژوهش محور" است. در هفته پژوهش امسال شاهد مجموعه ای از فعالیت های علمی و پژوهشی همکاران بودیم. شعار امسال با توجه به موکدات مهم سندتحول و زیر نظام پژوهش، «مدرسه پژوهش محور، معلم پژوهنده و دانش آموز پرسشگر» است.

کریمی ادامه داد: پیشران اصلی سند تحول از نگاه ما مدارس هستند. در حوزه پژوهش نیز مدرسه است که می تواند ظرفیت های عملیاتی جدی از بعد سخت افزاری و نرم افزاری را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهد. چون در سند تحول فاصله گرفتن از روحیه حافظه محوری مورد توجه است، نگاه پرسشگرانه و پژوهش محور دانش آموزان در مدرسه بسیار مهم و پیش برنده است. این فرایند فرهنگی با استفاده از ابزار علم می تواند به فکر راه حل های مواجهه و حل مسائل پیرامونی باشد.

وی با اشاره به اینکه در مدرسه سه ضلع و بازیگر اصلی معلم، مدیر و دانش آموز را داریم گفت: این سه ضلع ظرفیت و رکن تعلیم و تربیت پیشرفته تلقی می شوند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: چارچوب فعالیت های هفته پژوهش به علت شرایط خاص ناشی از کرونا به سمت فضای مجازی سوق پیدا کرده است. پژوهشگران برتر در حوزه های مختلف شناسایی و در هفته پژوهش معرفی می شوند. فراخوانی در راستای عملکرد مدارس پژوهش محور داشتیم که آثار خوبی رسیده و نتایج آن در هفته پژوهش اعلام می شود.

کریمی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب که افق پژوهشی اینده را ترسیم می کند گفت: برنامه هایی را با توجه به مفاد بیانیه تنظیم کرده ایم. زیرنظام پژوهش و اساسنامه پژوهشگاه مطالعات نیز اسناد مهم دیگر در حوزه کاری ما هستند که برنامه هایمان بر اساس آنها طراحی و اجرا می شود.

وی درباره موضوع حذف معاونت پژوهشی از ساختار ادارات کل استان ها گفت: دو معاونت مالی اداری و پژوهشی ادغام شده اند و به یک معاونت تبدیل شده اند. در زمان وزارت آقای بطحایی به صورت مکتوب درباره تبعات ادغام معاونت پژوهشی نکاتی را متذکر شدیم. اما در مقابل کوچک سازی ساختار وزارتخانه الزام قانونی داشتیم و تا پایان برنامه ششم باید دستگاه‌ها ۱۵ درصد از ساختار خود را کاهش می دادند که این عمل در راستای اجرای قانون صورت گرفت. البته استفاده از ظرفیت های مالی برای بخش پژوهش با این ادغام مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

کریمی با بیان اینکه آموزش و پرورش هم به ساختار مناسب و ساختار قابل اجرا نیاز دارد تا بتواند سندتحول را به نحو مناسبی اجرا کند گفت: بنده خودم موافق ادغام دو معاونت نبودم اما در نهایت تصمیم سازی باید بر اساس ظرفیت های واقعیتی صورت گرفت. ما تمام تلاش خود را می کنیم تا ظرفیت های عملیاتی بخش پژوهش به نحو مناسبی محقق شود. شورای سیاست گذاری هماهنگی تحقیق و توسعه وزارت آموزش و پرورش نیز اخیرا به تصویب وزیر آموزش و پرورش رسیده که می تواند کمک کننده باشند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش درباره پیوست های پژوهشی لایحه رتبه بندی معلمان افزود: حداقل در سه جلسه به موضوع ورود کرده ایم و موارد لازم را مطرح کرده ایم که تدوین لایحه نیز مورد توجه قرارگرفت و آخرین نسخه لایحه در دست بررسی است که باید در آینده نزدیک‌ به جمع بندی نهایی برسد.

وی درباره آموزش های غیرحضوری نیز اظهار کرد: درحال حاضر مدارس با وضعیت قابل قبول آموزش حضوری فاصله دارند. بر اساس نیازهایی که در سیستم وجود دارد باید تصمیم گیری صورت گیرد که به نظر می‌رسد تصمیم بر ادامه آموزش ها به صورت مجازی معقول و منطقی به نظر می رسد تا زمانی که مخاطرات آموزش حضوری از حیث سلامت دانش آموزان کاهش یابد. در ۹ ماه اخیر مجموعه پژوهش های انجام شده در قالب یک مجموعه جمع آوری شده است. علاوه بر سه پژوهش جامع انجام شده، درباره دیدگاه‌های والدین در زمینه آموزش های مجازی و مدرسه تلویزیونی تحقیقی نیز در حال انجام است.

وی به نتایج پژوهشی درباره شبکه شاد که در تیرماه و مرداد ماه انجام شده بود اشاره کرد و گفت : در آن زمان این نتایج به دست آمده بود که سرعت بارگذاری محتوا پایین است. سرعت برقراری ارتباط پایین است. دانش آموزان و معلمان ما گاها کار با شاد را بلد نیستند. شاد ظرفیت های کاملی نداشت که البته اکنون تقویت شده است. همچنین بخش قابل توجهی از دانش آموزان و معلمان از شاد استفاده می کنند که در همه زمینه ها مطلوب نیست.

کریمی ادامه داد: درباره ارزشیابی پایانی نیز باید گفت برگزاری امتحانات آنلاین و برخط نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم از جمله اینترنت پرسرعت است اما با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد باید به سمت ارزشیابی حضوری با رعایت پروتکل ها حرکت کنیم که می تواند تضمین کننده یادگیری موثر به شکل بهتری باشد.

کریمی با بیان اینکه ۲۲ تا ۲۷ آذر ماه به عنوان هفته پژوهش نامگذاری شده است گفت: در روز نخست با حضور دو وزیر شاهد تقدیر از دانش آموزان پژوهشگر خواهیم بود. در روز سوم که روز ملی پژوهش است نیز مراسم ملی تقدیر از پژوهشگران اجرا و برگزیدگان ۱۰ بخش معرفی خواهند شد.

رئیس پژوهشگاه با اشاره به اینکه از بین ۳۴۰۰ دانش آموز پژوهشگر در دوره ابتدایی و یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز پژوهشگر در دوره متوسطه داریم که آثاری ارسال کرده اند و ۳۱ دانش آموز پژوهنده تقدیر می شود اظهار کرد: سه دانش آموز هنرستانی هستند که آثارشان در جشنواره معرفی خواهد شد. آثار دانش آموزان پژوهشگر برتر منتشر خواهد شد. همچنین امسال آثار معلمان پژوهنده به دست ما رسیده و آثار برگزیده معرفی می شوند، شبکه معلمان پژوهنده را نیز تشکیل داده ایم.

کریمی درباره بودجه پژوهشی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز گفت: بودجه پژوهشی امسال رشد ۴۰ درصدی دارد، هرچند کافی نیست و باید به سمت افزایش بیشتر بودجه برویم.

وی درباره طرح مدرسه پژوهش محور بیان کرد: مدرسه پژوهش محور طرحی است تا بدانیم مولفه های پژوهش محوری در مدارس کدام هستند. در فاز اول ارائه آموزش های لازم به مدیران و معلمان برای استفاده از ظرفیت های پژوهش مدنظر است. مدرسه پژوهش محور، مدرسه یادگیرنده و خودراهبر است که توانایی تغییر و بهبود مستمر خودش را دارد.

بیشتر بخوانید:


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *