نقش آمریکا در بازار سلاح و خلل در صلح جهانی

0:15 - 30 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۲۲۲۷
طی دهه ‌های گذشته، آمریکا همواره بیشترین میزان فروش تسلیحات را به کشور‌های دیگر داشته است.

- شرکت‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۶۰ درصد از فروش کل سلاح‌های موجود در بازار‌های بین المللی را به خود اختصاص داده اند.

به گزارش «نیوز کلیک»، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه و چین به حفظ تسلط این کشور در تجارت جهانی اسلحه با ۱۲ شرکت خود در میان ۲۵ تولیدکننده برتر سلاح در جهان کمک کرده است.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم روز اخیرا نخستین مجموعه داده خود را در مورد فروش اسلحه بین المللی توسط ۲۵ شرکت برتر جهان منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، سال گذشته مجموع فروش ۲۵ تولید کننده بزرگ اسحله ۸.۵ درصد افزایش یافته و به ۳۶۱ میلیارد دلار رسید که ۵۰ برابر بیشتر از بودجه سالانه عملیات صلح سازمان ملل است.

۶ شرکت آمریکایی در میان ۱۰ شرکت برتر اسلحه سازی قرار گرفتند و در این رتبه بندی تنها یک شرکت اروپایی که مربوط به انگلیس است وجود دارد.

«لوسی پیرود-سودرو»، مدیر برنامه هزینه‌های نظامی و تسلیحاتی موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی گفت که این رتبه بندی این واقعیت را نشان می‌دهد که آمریکا یک کشور بزرگ از لحاظ هزینه‌های جهانی تسلیحاتی است.

به گفته وی، آمریکا دهه‌ها بر بازار تسلیحات جهان تسلط داشته است.

شرکت‌های آمریکایی «لاکهید مارتین»، «بوئینگ»، «نورثروپ گرومن»، «ریتون» و «جنرال دینامیکس»، ۵ شرکت برتر آمریکا در زمینه فروش سلاح در سال ۲۰۱۹ هستند.

موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم هفته پیش نیز در گزارشی اعلام کرد که فروش تسلیحات متعارف چین در سال ۲۰۱۸ به کشور‌های مختلف جهان ۱.۰۴ میلیارد دلار بوده که این رقم برای آمریکا ۱۰.۵ میلیارد دلار بوده است.

 


بر اساس این گزارش آمریکا و چین در یک دهه اخیر از بزرگترین صادر کنندگان تسلیحات به ارتش‌های کشور‌های مختلف جهان بوده اند. با این وجود آمار دقیق و شفافی از میزان فروش تسلیحات توسط شرکت‌های چینی در جهان وجود ندارد.


این در حالی است که ارزش کلی معاملات تجاری چین در مقایسه با آمریکا همچنان فاصله بسیار زیادی دارد.


بر پایه این اطلاعات، درآمد صادرات تسلیحات نظامی واشنگتن به کشور‌های دیگر به طور میانگین سالانه بیش از ۹ میلیارد دلار در یک دهه اخیر ثبت شده است.


طبق این گزارش، آمریکا تنها در سال ۲۰۱۸، تسلیحاتی به ارزش ۱۰.۵ میلیارد دلار به ارتش‌های خارجی فروخته است.


گزارش موسسه صلح استکهلم حاکی از آن است که در سال گذشته شرکت‌های آمریکایی تسلیحات گسترده‌ای را به نظامیان خارجی فروخته‌اند. نام ۴۲ شرکت آمریکایی در فهرست ۱۰۰ فروشنده نخست جنگ‌افزار در جهان در سال ۲۰۱۸ قرار دارد که ۵۷ درصد کل فروش جنگ‌افزار در جهان را به خود اختصاص داده اند.


به گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم، عربستان در صدر فهرست کشور‌های مقصد صادرات اسلحه از آمریکا قرار دارد به طوری که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، عربستان ۹ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *