عضو شورای شهر: سی هزار میلیارد از دولت طلب داریم/ به جای کمک، مانع تراشی میکنند
محمود میرلوحی گفت: قانون دولت را در حمل و نقل عمومی وظیفهمند کرده و دولت باید در توسعه مترو کمک کند. ۵۰ درصد اوراق برداشت را دولت باید بپردازد و از محل صرفه جویی بودجه سوخت و بنزین باید درصدی را به حمل و نقل ریلی و مترو کمک کند.
خبرگزاری میزان -
مصاحبه از احسان گل محمدی
محمود میرلوحی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره مشکلات مربوط به تامین اعتبارات برای شهرداری تهران به میزان گفت: شهر تهران با محدوده جغرافیایی ۷۵۰ کیلومتر مربع و جمعیت بیش از ده میلیون نفری در حوزه حمل و نقل یا اقتصاد دارای شاخصههای ویژه خود است. هر کدام از این شاخصهها از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. در کشور ما روزانه هفت هزار تن زباله و پسماند تولید میشود که ما در چنین زمینهای جزو ردیفهای اول دنیا هستیم. با این حال و متاسفانه در خیلی از شاخصها مثل اقتصاد و درآمد در آخر جدول بررسیهای دنیا هستیم. البته مساله درآمد یک موضوع کارشناسی است. ما باید ببینیم در دیگر نقاط دنیا برای اداره کلانشهرها چطور عمل میشود.
وی ادامه داد: در بسیاری از کشورهای دنیا مدیریت محلی بر اساس مدیریت یکپارچه شهری محقق شده است. درحالی که ما در این زمینه یک مقدار عقب هستیم. با وجود اینکه تشکیل نهاد شوراها بعد از بیست سال اجرایی شد، اما باز اختیارات این نهاد تا به امروز حالت نیم بند داشته است. این مساله در بحث درآمدها و منابع هم خودش را نشان میدهد. وقتی بخواهیم یک شهری مثل تهران را اداره کنیم باید ببینیم سرانه هزینه شهروندان در این شهر چقدر خواهد بود. مثالی که در این باره به ذهن میرسد مربوط به جلسهای است که ما با شهردار وین داشتیم. در آن جلسه که من به اتفاق آقای حناچی حضور داشتم شهردار وین اعلام کرد بودجه شهرداری وین ۱۸ میلیارد دلار است. البته آن زمان نرخ دلار کمتر از الان بود، اما همانجا به ذهنم رسید وقتی بودجه وین ۱۸ میلیارد باشد و بودجه شهرداری تهران حدود یک یا دو میلیارد باید هم شاهد این شرایط باشیم. ولی بنده معتقدم تهران ظرفیت و استحقاق توسعه را دارد و باید به منابع لازم و قابل توجه برای ارتقا وضعیت این شهر برسیم.
بیشتر بخوانید:
میرلوحی افزود: در نظر داشته باشیم که در کشور ما نصف مالیاتهایی که اخذ میشود مربوط به تهران است و حدود ۵۰ درصد مالیات ارزش افزوده در تهران است. از طرف دیگر مدعی هستیم که دولت نباید وابسته به درآمدهای نفتی باشد که سخنی بسیار درست و منطقی هم هست. اما باید برای تهران راه را باز کنیم. چهل درصد اقتصاد و دانشگاههای کشور و همه وزارتخانهها با آن همه پرسنل و نیرو در تهران مستقر هستند. حدود ۵۰۰ ساختمان مهم مانند ساختمانهایی که متعلق به وزارتخانه هاست و هزینههای سرسام آوری هم دارند در این شهر مستقر هستند؛ بنابراین دولت باید برای اداره پایتخت مسوولیت هایش را به عهده بگیرد. نکته دیگر اینکه کشور ایران هفتاد درصد جمعیتش ساکن شهرها هستند و حدود ۵۵ درصد این جمعیت هم در کلانشهرها ساکن هستند و ۱۵ درصد این جمعیت هم در شهر تهران ساکن شده اند. همه خدماتی که برای رفاه، بهداشت یا موارد دیگر انجام میشود ۱۵ درصدش متعلق به تهران است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه باید سهم این جمعیت مدنظر قرار بگیرد گفت: این اتفاق لااقل در دولتهای قبل نیفتاده است. البته من نمیگویم دولت بیاید همه هزینهها را برعهده بگیرد، ولی عملا شهرداری در یک سلسله وظایفی که مربوط به دولت است وارد کار شده مثلا ورزشگاه میسازد. امروز چهارصد و سی مرکز ورزشی در تهران توسط شهرداری ایجاد شده است. یا ۲۵۰ بازار میوه و تره بار توسط شهرداری در تهران بهره برداری شده است تا با فضا و امکاناتی که فراهم شده مردم بتوانند کالاهایی را با سی درصد قیمت پایینتر خریداری کنند و کمتر در معرض فشارهای اقتصادی قرار بگیرند. یا باز ببینید که امروز شهرداری در تهران کتابخانه ایجاد میکند. این درحالی است که دولت در شهرستانهای گوناگون کتابخانه میسازد، اما در تهران یک آجر روی آجر نگذاشته است. یا مثلا در بحث فاضلاب اگر امسال تصفیه خانه شماره شش افتتاح میشود و رینگ تهران به اجرا در میآید اینها همه با مصوبات شوراست نه با بودجه دولتی.
میرلوحی با اشاره به اینکه امروز مدیریت شهری خود عهده دار مسوولیتها شده افزود: البته قانون دولت را در حمل و نقل عمومی وظیفهمند کرده و دولت باید در توسعه مترو کمک کند. ۵۰ درصد اوراق برداشت را دولت باید بپردازد و از محل صرفه جویی بودجه سوخت و بنزین باید درصدی را به حمل و نقل ریلی و مترو کمک کند. چون در قانون حمل و نقل روی این بحثها تاکید شده است. یا درباره اتوبوس از سالها قبل دولت وظیفه تامین منابع را برعهده داشته و یک زمانی در دوره دولتهای گذشته بیش از هشتاد درصد هزینه اتوبوسها را دولت میپرداخت.
وی ادامه داد: الان صحبت ما با دولت این است که این مسوولیتها را و این نپرداختنها باعث شده امروز شهرداری تهران ۶۹ میلیارد بدهی داشته باشد. باید برای اینها یک راه حلی فراهم شود. اما میبینیم گاهی اوقات نه تنها کمکی از سوی دولت صورت نمیگیرد بلکه مانع تراشیهایی هم رخ میدهد. براساس محاسبهای که ما در شورای شهر داشتیم از بابت پروانه ساخت و پایانه کار و عوارض پایدار شهرداری تهران که گزارش مربوط به این محاسبه در اختیار سازمان برنامه هست ما سی هزار میلیارد طبق مقررات از دولت طلب داریم. در این شرایط بانک مرکزی در قضیه اوراق قرضه هزار و پانصد میلیاردی با مدیریت شهری تهران همراهی لازم را ندارد. ما میبینم بعضی از افرادی که پولهای میلیاردی دریافت میکنند بدون اینکه وثیقهای از اینها گرفته شده باشد. اما درمورد شهرداری میگویند مثلا وثیقه بیهقی را قبول نداریم بیایید دوهزار ملک در الهیه را شناسایی و اسنادش را به ما بدهید. انتظار این است که دولت و نهادهای دیگر برای اداره پایتخت به تعهدات و وظایفشان عمل کنند.
مصاحبه از احسان گل محمدی
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *