استفاده از ضدیخ را فراموش نکنید!
_ صفحه اینستاگرامی روزنامه همشهری نوشت: ایرانیها و مخصوصا تهرانیها گرچه به نقض محدودیت سفر شهره شدهاند و نشان دادهاند به موضوع اشاعه بیماری از طریق سفر چندان معتقد نیستند، اما برای اینکه حواستان به ضدیخ ماشینتان باشد لازم نیست حتما عازم سفر باشید. حتی لازم نیست حتما منتظر رسیدن فصل سرما باشید. کافی است بدانید نداشتن ضدیخ یا فاسد شدن آن چه بلایی سر ماشین میآورد.
ضدیخ درون رادیاتور خودرو وارد میشود و مانع از یخزدگی خودرو در فصول سرما و همچنین جوش آوردن در فصل گرما میشود. روش کار ضدیخ هم به این صورت است که موجب افزایش نقطه جوش و همچنین کاهش دمای یخزدگی در خودرو میشود و در نتیجه خودرو میتواند در دماهای بسیار پایین و بسیار بالا عملکرد بهتری داشته باشد و دچار مشکل یخزدگی و جوش آوردن نشود.
ضدیخ خواص دیگری هم دارد؛ سازندگان ضدیخ مواد روغنی نیز به آن اضافه میکنند تا در فرایند کاری خود بتواند واترپمپ را نیز روغنکاری کند تا مانع از آسیب به آن شود. از سوی دیگر بهدلیل رنگ خاص ضدیخ، هرگونه نشتی در سیستم خنککنندگی بهراحتی قابلتشخیص است و درنهایت ضدیخ مانع از زنگزدگی اجزای فلزی داخلی موتور توسط آب میشود.
اگر در شرایط یخزدن آب در رادیاتور استارت بزنید، در نخستین لحظه واتر پمپ قفل شده باعث پارگی تسمهتایم خواهد شد و همین موضوع باعث برخورد سوپاپها با پیستون و کج شدن آنها میشود و این اتفاق به معنی آن است که هزینه تعویض یک موتور کامل روی دست شما گذاشته شده است. حالا خودتان مقایسه کنید هزینه تعویض یک موتور کجا و هزینه خرید و تعویض ضدیخ کجا.
ضدیخها معمولا سبز رنگ هستند، هر چقدر غلظت رنگ سبز کمتر باشد، به معنی کاهش خاصیت ضدیخ در اثر مصرف مداوم است. قهوهای بودن مایع داخل رادیاتور به معنی فاسد شدن ضدیخ است و در نخستین فرصت باید تعویض شود. توصیه میشود مخلوط خنککننده هر دو سال یکبار یا هر ۶۰ هزار کیلومتر، بهصورت کامل تخلیه و تعویض شود.