عضو سابق شورای شهر: با افزایش قیمت بلیط مترو مخالف هستم

14:49 - 12 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۰۰۵۱
ابوالفضل قناعتی گفت: تصور می‌کنم با توجه به تورم پیش آمده قیمت بلیط خیلی هم گران نشده باشد الان باید قیمت تمام شده بلیط حداکثر به ۵ یا ۶ هزار تومان رسیده باشد. اگر این نرخ هم افزایش پیدا کرده باشد دولت باید سهم خودش را بپردازد و مردم هم همان هزار پانصد تا دوهزارتومان را برای مسیر‌های طولانی بپردازند.
ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با میزان درباره احتمال افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو گفت: در دولت گذشته تصمیمی گرفته شده بود که بعد از افزایش نرخ حامل‌های انرژی مانند بنزین، گازوئیل، نفت و برق یک کمکی از طرف دولت به شهرداری‌ها انجام شود. به این شکل که یک سوم هزینه بلیط مترو و اتوبوس را دولت، یک سوم را شهرداری و یک سوم باقیمانده هم بر عهده شهروندان باشد. ما در شورای شهر دوره چهارم در سال ۹۴ یا ۹۵ قیمتی که به شکل تمام شده ارزیابی کردیم به این صورت بود که مثلا قیمت تمام شده یک بلیط مترو تقریبا ۳ هزار تومان می‌شد. این برآوردی بود که آن زمان دوستان به ما داده بودند. ما آن موقع از مردم حدود هفتصد تا هزار تومان می‌گرفتیم و بقیه هزینه را دولت و خود شهرداری تامین می‌کردند. اما دولت نه در دوره گذشته و نه دوره کنونی در این حوزه به تعهداتش عمل نکرده است. آن زمان مبلغ کرایه هم برای مترو و هم اتوبوس حدود سه هزار تومان بود که از مردم بین هفتصد تا هزار تومان گرفته می‌شد.
 
وی ادامه داد: اخیرا شنیده شده که مسوولان فعلی شهرداری و شورای شهر ادعای نرخ پانزده هزار تومانی را دارند. این دو حالت دارد یا مسوولان شهری نمی‌توانند حقوق خودشان و کارکنانشان را پرداخت کنند یعنی سهم شهرداری و دولت را نمی‌توانند بگیرند و جایگزین کنند و می‌خواهند با این روش از مردم بگیرند و بگویند قیمت بلیط افزایش پیدا کرده و ده هزار تومانش را دولت و شهرداری خواهند داد و پنج هزار تومانش بر عهده مردم باشد که با این روش بعدا مدعی شوند که آن یک سوم را پرداخت می‌کنند. این بهانه را مطرح می‌کنند با این روش که مثلا اگرقیمت بلیط امروز ۵ هزار تومان شده باشد که من محال می‌دانم از الان شعار ۱۵ هزار تومان را می‌دهند که اگر فردا مردم گفتند چرا قیمت ۵ هزار تومان شده بگویند قیمت واقعی پانزده هزار تومان است که ده تومانش را دولت و شهرداری تامین می‌کنند و ۵ تومانش بر دوش مردم است. در صورتی که تصور می‌کنم با توجه به تورم پیش آمده قیمت بلیط خیلی هم گران نشده باشد الان باید قیمت تمام شده بلیط حداکثر به ۵ یا ۶ هزار تومان رسیده باشد. اگر این نرخ هم افزایش پیدا کرده باشد دولت باید سهم خودش را بپردازد و مردم هم همان هزار پانصد تا دوهزارتومان را برای مسیر‌های طولانی بپردازند.

وی با بیان اینکه من با هرگونه افزایش قیمت مخالف هستم گفتم: معتقدم مسوولان تا جایی که امکان دارد قیمت‌ها را باید کاهش دهند. درست است که وجود بیماری کرونا باعث شده تا امروز استفاده از حمل و نقل عمومی دارای زیان‌هایی باشد، اما انشاالله بعد از پایان کرونا ما هرچقدر مردم را برای استفاده از مترو و اتوبوس تشویق کنیم به نفع ترافیک و کاهش آلودگی شهر خواهد بود. درحالی که بعضی از مسوولان شهری با طرح رقم‌هایی نظیر چهارده یا پانزده هزار تومان مردم را تشویق می‌کنند که از حمل و نقل عمومی استفاده نکنند و خودرو‌های شخصی خودشان را به خیابان‌ها بیاورند. این با سیاست‌های کلی نظام و با برنامه ۵ ساله دوم و سوم شهرداری که مشخص کرده مردم باید از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند مغایر است و با این اعدادی که اعلام می‌کنند کاملا متضاد است.
 
بیشتر بخوانید:
حمایت عجیب عضو سابق شورای شهر از بلیط ۵ هزارتومانی مترو!

وی افزود: ما سال ۹۵ قیمت تمام شده را سه هزار تومان اعلام کردیم که از مردم هم هزارتومان می‌گرفتیم. درحال حاضر خیلی هم این نرخ گران شده باشد قیمت تمام شده باید حدود ۵ هزار تومان باشد و آن چیزی که دوستان درباره نرخ ۱۵ هزار تومان می‌گویند هم برآورد نادرستی است و هم می‌خواهند با این روش افکارعمومی را به سمتی سوق دهند که اگر فردا روزی قیمت‌ها را بالا بردند مردم اعتراض نکنند. من تصور می‌کنم مسوولان باید قیمت‌ها را به همان شکل قبلی حفظ کنند یا کمتر افزایش دهند که مردم بتوانند از همین ظرفیت استفاده کنند.

قناعتی با اشاره به کمبود اعتبارات حوزه شهری و گلایه مسوولان شورای شهر و شهرداری از دولت گفت: در دوره گذشته شهرداری که با دولت همسویی وجود نداشت سهم قانونی شهر در حوزه حمل و نقل و زیرساخت‌ها پرداخت نمی‌شد. آن موقع تصور این بود که دولت با نگاه جناحی و جریانی این اعتبارات را پرداخت نمی‌کند، اما حالا که مجموعه مدیریت شهری با دولت در یک جریان فکری هستند جای تعجب دارد که چرا دولت سهم شهرداری را نمی‌پردازد. در حالی که امروز شورای شهر و شهردار از جنس خودشان هستند و باید بهتر با هم همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: مساله دیگر این است که مدیران شهری باید در بعضی موارد درآمدی شهر رویکرد‌های دیگری را با توجه به شرایط اقتصادی کشور به وجود بیاورند که البته چنین رویکرد‌هایی می‌تواند فشاری را هم به مردم تحمیل نکند. درحال حاضر در مورد زباله های‌تر و خشک خود شهرداری کار‌های زیادی را می‌تواند انجام دهد و یک درآمد مطلوبی در همین موضوع زباله‌ها ایجاد کند که به عنوان یک درآمد پایدار که کمک زیادی به دهک‌های درآمدی خواهد داشت.

قناعتی افزود: هرچقدر ما شورای فعلی و شهرداری را رصد کردیم دیدیم بودجه‌هایی که پیش بینی کرده بودند همه را احصا کرده اند. یعنی درآمد این دوره نسبت به دوره قبلی بیشتر بوده و نسبت به برنامه‌ای که دارند کاملا محقق شده است. حالا دنبال چه کار یا اقدامی هستند که نگران تامین هزینه هایش هستند معلوم نیست. باید پرسید این دوستان با درآمد‌هایی که تا به حال به دست آورده اند چه کار‌هایی انجام داده اند که حالا نگران موضوعات بعدی هستند.

وی افزود: من تصور می‌کنم شهر تهران با همین درآمدی که آقایان داشته اند و درآمد خوبی هم بوده می‌توانست به خوبی اداره شود، اما این دوستان به خوبی هم نتوانسته اند از پس این کار بربیایند. مضاف بر این همانطور که اشاره کردم ظرفیت‌هایی هست که اگر این مسوولان فکر شهری داشته باشند می‌توانند تغییراتی در نظام درآمدی شهرداری داشته باشند که به درآمد پایدار شهرداری و هزینه‌هایی که در طول سال دارند کمک خواهد کرد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *